Průlomem v podpoře, kterou stát věnuje rozvoji moderních technologií v dopravě, je nově vyhlášený program Doprava 2020+ Ministerstva dopravy ČR. Označit se ale zatím dá pouze za blýsknutí na lepší časy, do koncepční podpory je stále ještě daleko. Jak přiznal v závěru června na odborném semináři Václav Kobera, ředitel odboru ITS, kosmických aktivit a VaVal z ministerstva dopravy, program je dobrým krokem k tomu, aby se postavil na nohy dopravní výzkum, který v České republice mnoho let skomíral.

Zaměření na výzkum firmám nevyhovuje

Doprava 2020+ je ovšem zaměřena pouze na výzkumné projekty. Se samotnou aplikací sofistikovaných, moderních technologií do praxe si podniky v Česku vždy musely poradit samy, v podstatě bez pomoci státu. A nezdá se, že by se na tom v brzké době něco měnilo.

V mnohých firmách jsou s tím srozuměni a nečekají žádné zvláštní finanční injekce, přestože v jiných oborech je dotační podpora zavádění moderních technologií masivní.

Doprava 2020+

je nově vytvořený podpůrný program ministerstva dopravy pro rozvoj moderních technologií v dopravě, který administruje Technologická agentura ČR. Je ale zaměřený pouze na výzkumné projekty.

400

Ministerstvo průmyslu poskytuje dotace do logistiky částečně v programu Technologie. Žádosti do desáté výzvy programu s celkovou alokací 400 mi­lionů korun začne přijímat 2. září.

"Stát spoléhá na to, že do technologií budou logistické společnosti investovat samy," míní Miroslav Pudil, generální ředitel logistické společnosti Kühne + Nagel ČR. Podle něj by bylo nejlepší pro rozvoj logistiky pomocí státu snížení administrativní zátěže pro firmy a rychlejší budování infrastruktury. "Už jen založení firmy je v Česku velmi náročný administrativní proces. Pokud by bylo běžně možné posílat dokumenty elektronicky, i to by se dalo považovat za podporu. O faktickou digitalizaci se už firmy postarají samy," je přesvědčen Miroslav Pudil.

Pro veřejné finance na rozvoj logistiky si nikdy nesáhla ani skupina HP Tronic, česká společnost s více než pětadvacetiletou tradicí. A v nejbližší době si ani nesáhne. "Vzhledem k zaměření programu Doprava 2020+ na výzkumné projekty se nechystáme tuto možnost využít," konstatuje Libor Křížka, ředitel logistiky skupiny HP Tronic.

Společnost, která v posledních dvou letech hodně investovala především do automatizace, skladování a vychystávání zboží v nově otevřeném logistickém centru v Jirnech, by přitom podporu ocenila. "Zavádění automatizace v logistice je v dnešní době stále dost nákladné. Podpora od státu by ho ulehčila. Musela by ale být nastavená takovým způsobem, aby byla pro firmy dosažitelná," zmiňuje Libor Křížka.

Státní program k podpoře automatizace a digitalizace svých logistických procesů nikdy nežádala ani společnost Alza a podle slov mluvčí Patricie Šedivé se k tomu ani v nejbližší době nechystá.

I sklad na brownfieldu zůstal bez podpory

Po vhodném programu v minulosti pátral příznivce sofistikovaných technologií a chytrých řešení, majitel e­-shopu Svět cukrářů Michal Kubíček. Když ale letos budoval nový moderní sklad pro svou nevelkou firmu, nakonec si ho financoval sám.

"Nový sklad jsme vybavovali mimo jiné systémem inteligentního zaskladňování a vyskladňování. Minimální výše podpory však byla zhruba trojnásobná, než za kolik jsme byli schopni sklad vybudovat. Stáli jsme tedy před volbou investovat vlastní prostředky a mít to rychle a bez byrokracie, nebo čekat na schválení dotace, koupit a instalovat technologie a vybavení za trojnásobnou částku a následně dostat polovinu peněz proplacenou ve formě dotace. Myslím, že s podobným problémem se potýká celá řada menších a středních firem. Proto jsou příjemci dotací obvykle velké společnosti. Tam nejsou procesy tak pružné a tyto společnosti také mají větší kapacitu na absorpci byrokracie spojené s dotacemi," myslí si Michal Kubíček.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.