Společnost Mailstep původně poskytovala své služby hlavně zásilkovým obchodům a vydavatelským domům. Pomáhala jim balit katalogy, časopisy a další tiskoviny, k nimž přikládala různé dárečky či reklamní sdělení, na balíčky tiskla adresy a zásilky rozesílala. Firma prosperovala, a když přišla nabídka, majitelé ji prodali švýcarské poště.

S novými majiteli se ale Mailstepu nedařilo. Jeden z původních vlastníků, Jan Rozlivka, který se mezitím začal více věnovat akrobatickému létání, v němž to dotáhl až do reprezentace, se proto před čtyřmi roky rozhodl, že firmu koupí zpátky. Náklady časopisů ale upadají, a tak vsadil na služby pro rostoucí on-line obchod.

E-shopy dnes tvoří asi 40 procent tržeb Mailstepu. V mnoha případech ale nejde o "čisté" on-line obchody. Jde spíš o směs, kterou lze označit jako multichannel. A právě v tom vidí Rozlivka největší smysl. Jeho logistické centrum tak zajišťuje distribuci balíkových i paletových zásilek do prodejen i na koncové adresy nakupujících, kteří si zboží objednali on-line i v rámci zásilkových obchodů.

15

Tolik lidí za směnu ušetří firma díky robotickým linkám. Do projektu vložila celkem asi 85 mil. korun, návratnost investice by se měla pohybovat kolem pěti let.

Část zásilek se stále balí ručně, ale strojové zpracování převažuje. O tiskoviny se starají čtyři automatické linky. Dvě z nich umí do časopisů automaticky vložit až 12 příloh, přidat menší 3D předmět, zabalit vše do fólie, popsat adresou a ještě vytřídit podle směrovacích čísel.

Úplně nejnovější a nejvyspělejší technologie zdejšího provozu se ale skrývá ještě o kousek dál. Nedávno tu společnost Xertec nainstalovala dvě robotické linky na balení balíkových zásilek − CartonWrap a BubbleWrapper od společnosti CMC Machinery. Zatímco ta druhá běží ještě v testovacím provozu, automatické balení zásilek do vlnité lepenky už jede naplno.

Obal na míru

Jde o technologii, kterou využívají velké americké firmy Walmart nebo Amazon, ale ve střední Evropě je stále ojedinělá. CartonWrap vytváří pro každé zboží obal přesně na míru. Funguje tak, že k lince přijíždějí po dopravníkovém pásu boxy se zbožím. Pracovník naskenuje čárový kód na boxu, vyndá z něj zboží a položí jej na vstupní pás do balicí technologie. Tady projde 3D skenerem a po pásu vjede do tunelu automatické linky, která už má informaci, o jaké zboží se jedná a jaké má parametry.

Z druhé strany vstupuje do tunelu balicí linky velkoformátový arch vlnité lepenky, kterou si stroje nařežou a připraví podle toho, jaké zboží má obklopit. Uprostřed linky se lepenka a balený produkt potkají. Zde se může ke zboží připojit ještě vytisknutá faktura nebo jiný dokument. V dalším kroku pak manipulační ramena obal poskládají přesně podle rozměrů zboží, balík uzavřou a zalepí. V poslední fázi linky dostane zásilka etiketu a vyjíždí po dopravníku z balicí linky k expedici.

Technologická spolupráce
jarvis_5ca1d9f5498e11e9dd3b8613.jpeg

Společnost Xertec působí na českém trhu od roku 1991 a zabývá se především dodávkami kancelářské techniky. Část firmy se přitom orientuje na hardwarové i softwarové technologie pro balení. "Donedávna jsme se koncentrovali na balení do obálek, tedy zpracování papíru, transakčních dat atd. Měli jsme ale blízko i k balení do kartonu a před pěti lety jsme začali spolupracovat s firmou CMC, která má svůj vývoj a šla právě tímto směrem. Tak jsme se dostali k zavádění robotických logistických technologií," popisuje Petr Petřík, obchodní ředitel společnosti Xertec, která je nyní hlavním partnerem italského výrobce CMC Machinery na českém a slovenském trhu, přičemž připravuje zastoupení i v dalších zemích.

V celém procesu je důležitá hlavně datová komunikace. Linka zvládne zpracovat jeden balík za čtyři vteřiny, během kterých musí protéct informace o zboží mezi jejím řídicím systémem, podnikovým systémem Mailstepu a systémem e-shopu. Na základě těchto dat stroj nařeže a vytvaruje karton, vytiskne fakturu a vloží ji do balíku. Zároveň se balík zváží a informace dál proteče do systému dopravce, který pošle zpět čárový kód. Ten se vytiskne na etiketu, která se nalepí na balík. Dopravce už v tu chvíli zná parametry zásilky, pro kterou si pojede.

Díky tomu, že se kartonový obal připravuje přesně na míru každému zboží, odpadá potřeba výplňového materiálu. Navíc má obal zesílené hrany, takže je velice bytelný, a má vyraženou podélnou perforaci, díky které se vcelku jednoduše otevírá.

Druhá automatizovaná linka − BubbleWrapper − bude fungovat velice podobně, jen bude balit měkké zboží do plastových materiálů. Oproti předpokladu to nebude primárně do dražší bublinkové fólie, ale do bílé ABS fólie, kterou by časem měla nahradit biodegradabilní škrobová fólie.

Tři firmy na světě

"Postupně chceme robotizovat všechny jednoduché činnosti a ušetřit tak na pracovní síle. To byl také hlavní důvod, proč jsme obě robotické balicí linky koupili. Díky nim ušetříme kolem 15 lidí za směnu," říká šéf Mailstepu Jan Rozlivka.

Firma do projektu vložila celkem asi 85 milionů korun, přičemž návratnost investice by se měla pohybovat kolem pěti let. "Musí se to brát tak, že jde o začlenění do velkého celku. Stroj se musí napojovat do IT systému, na pásový dopravník, musí se měnit konsolidace zboží atd. Každý stroj je svým způsobem unikátní, proto je hodně důležitý dodavatel, který do toho jde spolu se zákazníkem," říká Jan Rozlivka.

"Linky jsou unikátní svojí konfigurací a univerzálností. Jedna umí balit do různě velkých kartonových krabic a druhá do různých typů fólií. Stroje jsou schopné pokrýt široké portfolio zákazníků a finálních produktů, které je potřeba zabalit. Předností je také rychlost a kvalita balení. V rámci Evropy je to jedna z prvních instalací tohoto typu balicí linky," zmiňuje Petr Petřík, obchodní ředitel firmy Xertec.

Podle Rozlivky vyrábějí podobné zařízení jen tři firmy na světě. "Jedna je daleko v Americe, to nemělo smysl. Dalším relevantním výrobcem je nizozemský Neopost se strojem CVP 500. Toto řešení používá systém vytvoření standardního klopového kartonu a kapacitně jsou cca na 500 kusech zabalených za hodinu. V danou chvíli nenabízeli dostatek řešení především v periferiích stroje, jako je on-line tištění faktur a dokumentů do zásilky, marketingového potisku kartonu apod. Rozhodně nejsou špatní, ale CMC se projevilo jako inovativnější řešení," říká šéf Mailstepu.

Linky v číslech

CMC BubbleWrapper:

Max. rychlost 2500 balíků/h
Min. rozměry balení: 250 x 200 x 5 mm
Max. rozměry: 650 x 500 x 150 mm

CMC CartonWrap:

Max. rychlost 1000 balíků/h
Min. rozměry balení: 240 x 150 x 30 mm
Max. rozměry: 600 x 350 x 200 mm

Zavádění nové technologie podle něj trvalo rok a půl od chvíle, kdy se o projektu začali s dodavatelem Xertec seriózně bavit. "Chvíli jsme všechno ladili, výroba stroje trvala sedm měsíců, pak probíhaly akceptační testy v továrně u výrobce, u nás se zařízení instalovalo cca dva měsíce a pak se ještě chvíli zavádělo do provozu," popisuje Jan Rozlivka.

"Naší výhodou bylo, že jsme s automatizací začínali už v roce 1995, kdy jsme kupovali první stroj na balení časopisů do fólie. Máte tu tedy řadu technologií a prošli jsme si všemi porodními bolestmi. Za těch 25 let jsme se už naučili mnoho věcí, třeba že musíme mít i oddělení údržby, že se ke strojům musíme nějak chovat, musíme mít pravidelné údržby, musíme mít dostatečné rozvody sítí, kompresory atd.," dodává Jan Rozlivka.

Na letošní rok má Mailstep naplánovaných několik dalších projektů. Kromě nasazení nových vozíků s lithium-iontovou technologií od společnosti Still a nového logistického systému WMS chce dále pokračovat v automatizaci balení. "Věřím, že letos povedeme s Xertecem další jednání a příští rok tu rozjedeme další zajímavý projekt. Zatím ale nemůžu prozradit detaily," uzavírá Jan Rozlivka.

Související