V řadě evropských měst už fungují chytrá parkoviště. Pomocí senzorů a internetu ukazují přes aplikaci v chytrém telefonu řidičům osobních aut a dodávek, kde mohou zaparkovat, aniž by museli projíždět několik ulic a zdlouhavě hledat volné místo. Také mohou pomocí smartphonu za parkování zaplatit. Podobný systém funguje také třeba v Kolíně nebo Písku, nová digitální platforma to má umožnit i v Praze.

Ještě větší problém s parkováním než řidiči osobních vozů ale mívají řidiči kamionů, kteří musí plnit povinné přestávky a kvůli nedostatku parkovacích odpočívadel musí své cesty pečlivě plánovat. Mnohdy se ale na cestě zdrží déle, než předpokládali, třeba když přijde nečekaná kolona. Najít místo na parkování pak může být nečekaná obtíž. Tu mohou zmírnit nové systémy pro detekci volných míst a jejich rezervaci. Na vývoji těchto aplikací, ale také technologií pro parkování a provoz kamionů v průmyslových areálech se v poslední době zaměřuje čím dál více firem.

Parkovací aplikace pro české kamiony

Českem projede za týden kolem 50 tisíc kamionů, na které čeká jen něco přes dva a půl tisíce parkovacích míst, a nová přibývají jen pomalu. Podle serveru iRozhlas.cz za dva roky Ředitelství silnic a dálnic postavilo pouze tři nová odstavná parkoviště. Sdružení autodopravců Česmad Bohemia nedostatek stání pro kamiony dlouhodobě kritizuje a volá po jejich výstavbě.

Stát má nyní plán, jak řidičům kamionů alespoň trochu hledání volného místa ulehčit. Chce investovat 25 milionů korun do systému inteligentního parkování, který má řidiče informovat o volných parkovacích místech a navigovat je na ně, uvádí iRozhlas.cz.

Různé technologie pro monitorování parkovacích ploch pro nákladní vozidla testuje na dálničním odpočívadle na D1 u Nového Jičína společnost ČD - Telematika v rámci projektu pro Centrum dopravního výzkumu. Zkouší se tu laserová detekce průjezdu vozidel, videodetekce pomocí kamery rozpoznávající registrační značku vozidla nebo rozpoznání obsazenosti parkovacího stání se senzorem upevněným na povrchu parkovacího místa či zapuštěným pod povrchem vozovky.

Parkovací aplikace

Česko ale není jedinou zemí, která čelí nedostatku parkovacích stání pro kamiony. Podle různých údajů jich například v Německu chybí 7000 až 14 000. Problémem se zabývá Evropská unie, která doporučila, aby na hlavních tazích spolku byla hlídaná parkoviště pro komerční vozy minimálně každých sto kilometrů.

Jejich vyhledávání umožňuje řada navigací a poskytovatelů služeb pro silniční dopravu. Společnost TomTom Telematics udává, že pomocí její navigace lze najít informace až o 25 tisících místech. Společnost DKV zase spolupracuje s několika desítkami hlídaných parkovišť pro nákladní auta, na kterých umožňuje zaplatit prostřednictvím své karty nebo palubní jednotky.

Zároveň vznikají různé systémy pro monitoring obsazenosti pakovacích míst. Jedním z dodavatelů je i Siemens, který například vymyslel způsob parkování v konvojích, kdy kamiony stojí těsně za sebou, čímž ušetří značný prostor. Informační a monitorovací systém umísťuje vozy do řad podle jejich plánovaného odjezdu, takže si navzájem nebrání a využívají prostor mnohem efektivněji.

Vznikají také různé speciální aplikace pro parkování nákladních aut po Evropě. K nim patří například nizozemská společnost Truck Parking Europe, která udává, že ji využívá 800 tisíc řidičů a přes 20 tisíc dispečerů. V databázi má přes 25 tisíc parkovacích lokalit a staví na komunitě truckerů, kteří prostřednictvím aplikace předávají ostatním informace o obsazenosti.

Loni začala podobnou službu pro řidiče nákladních aut nabízet také firma Bosch. Její systém Secure Truck Parking funguje zatím hlavně v západní Evropě, kde si lze pomocí webové (a v budoucnu i mobilní) aplikace vyhledat volná parkovací místa včetně informací o vybavení a zabezpečení parkoviště ve zhruba 3000 lokalitách.

Sdílené parkovací plochy

Systém je částečně postavený na sdílené ekonomice. Mohou se do něj totiž zapojit i firmy, které mají dostatečný prostor a chtějí parkování nabídnout i jiným vozům než těm, které přijíždějí do jejich areálu. Jde zejména o benzinky a logistické či průmyslové firmy, v jejichž areálech si pak lze parkovací místa přes aplikaci i rezervovat.

Jednou ze zapojených společností je Gebrüder Weiss, který do systému registroval dva své areály v Rakousku.

"Začali jsme loni v srpnu a vše běží hladce s téměř nulovou administrativou. Parkovací sloty se pravidelně rezervují přes platformu Bosch a všechny on-line rezervace vidíme prostřednictvím webového rozhraní. Společnosti se registrují pomocí platformy, získají speciální rezervační kód, který (jejich řidiči) ukážou na naší bráně, kde se zkontrolují podrobnosti. Po skončení rezervovaného času kamiony prostranství opustí," popisuje Alexander Horak, šéf oddělení Industry Vertical High-Tech v Gebrüder Weiss. A dodává, že na výběr je i plně automatický systém se speciálními kamerami u závor, které kontrolují značku, a pokud má kamion rezervované místo, brána se sama otevře.

4

Kamion v EU průměrně projede čtyři parkoviště, než najde volné místo (zdroj: Bosch).

14 tis.

Až tolik parkovacích míst pro kamiony chybí v Německu.

2500

Českem projede za týden kolem 50 tisíc kamionů, na které čeká jen něco přes dva a půl tisíce parkovacích míst.

Za parkování neplatí řidič, ale poplatky se na konci měsíce automaticky převádějí z účtu majitele vozu na účet majitele odstavné plochy. Gebrüder Weiss neměl podle Horaka se zaváděním systému prakticky žádné náklady, protože veškeré potřebné vybavení bylo již k dispozici a do platformy se vstupuje jednoduše z webu, takže nebylo potřeba ani investovat do IT. Platí se jen pravidelné poplatky, jejichž výši ale nesdělil. V současnosti firma hledá další parkovací lokality, které by byly vhodné pro zapojení do systému.

Zatím je v platformě společnosti Bosch zaregistrováno jen 11 míst, k nimž patří vedle odpočívadla či benzinky i areály firem DHL, Mainfranken Logistik nebo zmíněné Gebrüder Weiss. Cílem Bosche je ale mnohem více. "V současné době nabízíme rezervaci parkovacích míst pro kamiony v Německu a Rakousku, ale plánujeme se rozšířit a nabídnout parkoviště pro kamiony po celé Evropě," uvedla Dolores Pellegrinová z Bosch Service Solutions.

Problémy s nalezením legálního parkovacího stání řeší také američtí truckeři, a to zvláště poté, co byla v USA zavedena povinnost hlídat dobu řízení elektronicky. Přední provozovatel nákladních parkovišť Pilot Travel Centers proto vytvořil aplikaci, přes niž si nyní mohou řidiči rezervovat stání na jednom ze 750 míst.

Chytré odbavovací systémy v areálech

Ještě mnohem více možností než zmíněné monitorovací a rezervační technologie pro nákladní parkoviště nabízejí chytré systémy v průmyslových areálech, které nejen zajistí stání před vykládáním či nakládáním nákladu, ale navíc umí vyvolat kamiony k rampě, regulovat jejich tok nebo je automaticky vpustit do průmyslového areálu.

Dodavatelé už začínají pozorovat vzrůstající zájem firem o zavádění těchto technologií. "Stále se nám množí poptávky po nacenění parkovacích autonomních systémů či doplněných o fyzickou ostrahu. Zájem bude mít nadále stoupavou tendenci. Je to hlavně z důvodu eliminace chybovosti lidského faktoru a snahy o digitalizaci logistických procesů," uvedl David Pulkert ze společnosti M2C.

Ta zatím dodala především do areálů průmyslových a logistických firem v Česku desítky licencí na systém, který ale řeší částečně i recepci. Bývá tak nainstalovaný na budovách, které hlídá ostraha bezpečnostní agentury. "Zmínil bych společnost Foxconn, která využívá nejširší portfolio modulů softwaru M2Clog a částečně se i podílí na vývoji dalších modulů," dodal Pulkert.

Zvýšený zájem o takové systémy ze strany logistických a průmyslových firem pozoruje i Peter Hudák, obchodní ředitel ČD - Telematika: "Vidíme prostor všude tam, kde je vysoká frekvence nákladních vozů, které v cíli potřebují po nějakou dobu stát. Typicky sklady, tedy i logistické areály blízko velkých měst. Odpovědné firmy, které podnikají v lokalitách u menších obcí, cítí, že parkovacími systémy pomohou odlehčit dopravní situaci obcím, a sníží tak i environmentální dopady. V ideálním případě totiž řidič předem vidí, zda je v areálu volno, či nikoliv - nenajíždí tak do obsazeného prostoru, což by v opačné situaci mohlo způsobit dopravní komplikace."

ČD - Telematika nedávno nainstalovala ve spolupráci s generálním dodavatelem Tetronik takový systém výrobci betonových produktů CS Beton. Ten si nechal vybavit parkoviště pro nákladní auta ve svém výrobním centru v obci Velké Žernoseky vyvolávacím systémem, jenž zahrnuje i automatickou detekci vozidel podle SPZ. Nová technologie má zvýšit plynulost odbavování kamionů v průmyslovém areálu.

Na firemní parkoviště určené pro nákladní auta bylo nainstalováno celkem 28 detektorů obsazenosti parkovacích míst a dva průjezdové detektory. Data z nich získaná se zobrazují na informační tabuli umístěné na přístupové komunikaci k areálu firmy jako informace o počtu volných míst na parkovišti, eventuálně o jeho plné obsazenosti. Řidiči nákladních vozidel tak znají aktuální stav a vědí, jestli mají do areálu vůbec vjíždět.

Vyvolávací zařízení ve "fashion"

Podobný projekt před třemi lety realizoval i americký dodavatel oblečení VF Corporation, který provozuje na sever od Prahy evropské distribuční centrum pro značky jako Vans, The North Face, Wrangler, Lee či Timberland. Systém funguje tak, že po příjezdu kamionu se řidič nahlásí na určeném místě a pracovník příjmu nebo expedice zadá do systému SPZ auta a zároveň přiřadí číslo rampy, kde bude probíhat nakládka či vykládka. Po zadání do systému se vytiskne lístek s číslem a čárovým kódem. Řidič poté čeká ve vozidle a sleduje informace na venkovní tabuli, případně už přímo přistaví vozidlo na rampu, která mu byla přidělena. Každá rampa je vybavena semaforem, kde řidič vidí, jestli už může od rampy odejít nebo ne. O tom, jaká barva svítí na semaforu, rozhoduje obsluha nakládky/vykládky, která má přístup k ovládacímu modulu uvnitř haly.

Po ukončení nakládky/vykládky obsluha potvrdí na ovládacím panelu, že je vše hotovo. Poté se na semaforu rozsvítí zelené světlo a řidič může odjet od rampy zpět na parkoviště, aby uvolnil můstek pro další auto. Po vyřízení všech dokumentů pak může odjet z areálu, přičemž lístek s čárovým kódem, který dostal na začátku, mu slouží i k otevření rampy pomocí čtečky u výjezdu.

"Díky propojení vyvolávacího a odbavovacího systému a lepšího kamerového systému se nám podařilo minimalizovat potřebu pracovníků ostrahy a zároveň se nám zvýšila bezpečnost samotných nakládek/vykládek, protože už nehrozí, že by řidič odjel od rampy během procesu nakládky či vykládky. Také už není potřeba opouštět halu a informovat řidiče o ukončení procesu, což bylo nepříjemné hlavně v zimních měsících," popisuje Vlado Pozel ze společnosti VF Corporation. Přínosem projektu bylo i zajištění přesné evidence pohybu kamionů po areálu a jejich směřování k rampám.

Ze začátku provozu nového systému bylo potřeba doladit některé drobnosti, například se nepřepínal semafor na rampách, přiřazovala se špatná rampa apod. "Po odladění systému už vše plně funguje, pouze při výpadku elektrické energie je zapotřebí kontaktovat lokální IT, aby nastartovali server, na kterém aplikace běží. Zároveň pokud nastoupí nový administrativní pracovník na pozici příjmu či expedice, je nutné mu nastavit správné přístupy," dodává Vlado Pozel. Vstupní náklady na pořízení vyvolávacího systému byly podle něj téměř tři miliony korun bez DPH, přičemž návratnost investice se pohybuje v řádu jednotek roků.

Automatická vrátnice a Interpol

Na českém trhu působí několik dodavatelů odbavovacích systémů pro nákladní dopravu v průmyslových areálech. Jejich produkty mají kromě už zmíněných funkcí i některé další. Umí například generovat statistická data o vytíženosti jednotlivých terminálů či ramp a délce vykládky a nakládky, umí detekovat vozy, které stojí na špatném místě, řídit dopravu, vyhodnocovat vytíženost areálu či parkovacích ploch a sklad si díky nim může ve spolupráci s dopravcem plánovat časová okna. Navíc průjezd branou a detekce SPZ vozů mohou být propojeny s veřejným seznamem globální policejní organizace Interpol.

Operátor nakládky má také možnost přesně sledovat a ovlivňovat oznámenou lhůtu pro nakládání zboží na přistavené vozidlo. V případě, že nastane problém, může pracovník expedice pomocí dotykového monitoru stanovené časové okno prodloužit. Systém pak automaticky posouvá další plánované operace, popisuje David Pulkert ze společnosti M2C. Její systém se dá napojit i na plně automatickou vrátnici. "Systém tedy dokáže nahrazovat pracovní sílu a automatizovat kroky odbavení vozidel na parkovištích a vrátnicích," dodává Pulkert.

Ceny za odbavovací systémy mají značný rozptyl, který vychází z požadavků na funkce a zvolené technologie. "Velmi záleží na technologii, jestli se použijí například in-ground senzory, kamery atd. Kamerové řešení dosahuje obecně nejnižších nákladů, neboť se jedná o plošný senzor a při vhodné kompozici scény pokryje rozsáhlé plochy. Cena se pohybuje cca od 2500 korun na parkovací místo včetně hardwaru a softwaru až po desítky tisíc dle konfigurace a požadavků," popisuje David Herman ze společnosti RCE Systems.

Také Peter Hudák z ČD - Telematika uvádí, že záleží na požadavcích a vybraných zařízeních. U plně funkčních základních systémů se podle něj celková částka může pohybovat od nižších řádů stovek tisíc korun.

Související