Byznys repasí manipulační techniky je pro výrobce vysokozdvižných vozíků stále zajímavější. Především s ohledem na stále populárnější využívání operativního leasingu, po jehož uplynutí se vracejí sice často hojně opotřebované, ale dobře ošetřované stroje. Kompletní oprava manipulační techniky ve specializovaném opravárenském centru a její návrat do provozu je finančně zajímavý jak pro výrobce, tak pro koncové zákazníky.

Potvrzuje to i spuštění provozu nového repasního centra společnosti Linde MH ve Velkých Bílovicích. Firma zde působí od roku 2006, kdy produkovala 100 vozíků ročně, od června tu pak spustila opravy v nové hale, kde by celkový počet opravených vozíků měl dosáhnout tisíce kusů ročně.

Bleskový nárůst kapacity ovšem firmě podle aktuálního počtu objednávek stačit nebude. "Máme kapacity plné na rok 2018 a objednávky přijímáme pouze na rok 2019," uvedl při slavnostním otevření centra Christophe Lautray, obchodní ředitel společnosti Linde MH, a dodal, že již dnes má firma připravený plán na navýšení kapacity na 1500 kusů ročně.

Ze čtyř hodin na 10 minut

Důvodů, proč si společnost Linde vybrala pro své dosud největší repasní centrum v Evropě proslulý vinařský kraj, je několik. "Je to výhodná lokalita uprostřed Evropy. Za rohem je Rakousko, Německo, Slovensko, Polsko i Maďarsko. Navíc je tu skvělý tým, který má díky dlouholeté praxi to správné know-how," dodává Christophe Lautray s tím, že díky novým technologiím, které v Bílovicích nasadili, dosahuje závod při opravách vozíků rekordních časů.

1000

Až tolik vozíků se opraví ročně ve Velkých Bílovicích. Firma ale už plánuje rozšíření na kapacitu 1500 strojů.

10 min.

Nasazení automatického tryskacího boxu zrychlilo odstraňování starých laků například u malých vozíků ze čtyř hodin na 10 minut.

Díky zkušenostem z první bílovické repasní dílny místní tým věděl, jaké technologie je potřeba nakoupit a implementovat pro dosažení krátkého času dodání opravených vozíků. Jde například o moderní bateriové centrum, kde dochází k regeneraci akumulátorů do elektrických vozíků. Provádí se zde vše - od prvotní diagnostiky, vybíjení a nabíjení, výměny opotřebovaných článků a dolití kapalin až po výstupní testy. O vytížení tohoto stanoviště vypovídá fakt, že jede téměř v nepřetržitém provozu.

Největší zefektivnění procesu repasí přineslo nasazení automatického tryskacího boxu Oteco pro odstraňování starých laků. Například malé ručně vedené vozíky dříve technici zbavovali laku broušením až čtyři hodiny. Nyní mohou celý vozík anebo jeho části dát do speciálního tryskacího boxu, kde se starý lak odstraní do 10 minut. Malý box pojme pouze menší manipulační techniku či rozmontované díly z větších modelů. Až se zde ale provoz zcela zaběhne, chtějí tuto technologii využívat na maximum a nechat po odstrojení otryskávat i celé větší vozíky, čímž se výrazně zvedne produktivita práce.

Po otryskání je potřeba díly opět nalakovat a také v tomto procesu investovalo Linde do zařízení, díky kterému se zkrátily dodací lhůty na minimum. V první dílně měla firma pouze jeden lakovací box, dnes je nové repasní centrum vybavené čtyřmi moderními lakovnami s vytápěním. Rozdíl je značný. Namísto 10 hodin sušení na vzduchu dokáže lakovací box vysušit díl během 45 minut.

Bez procesů jsou technologie k ničemu

Pro dosažení plánované kapacity repasního centra nebyla nutná pouze investice do technologií, ale také optimalizace pracovních postupů a procesů. Kvůli tomu tu zavedli nový systém sledování: "Nově je každý vozík opatřený magnetickým štítkem s čárovým kódem. Každý operátor pak při práci naskenuje vozík a zároveň operaci, kterou na vozíku dělá. Zpětně tak víme, co jsme na vozíku dělali, jak dlouho jsme to dělali, dokážeme lépe plánovat, zjišťovat kde máme úzká místa a na jakou část procesu se máme zaměřit," vyjmenovává výhody Josef Slimáček, vedoucí centra ve Velkých Bílovicích.

Efektivitu také v repasním centru hledají ve snižování nákladů na dopravu a skladování náhradních dílů, stejně jako v omezování kapitálu vázaného v zásobách. Skladová část haly tu tak slouží především pro skladování elektrických vozíků určených k repasi a hotových kusů. Co se týká dílů pro samotnou opravu, skladuje se tu jen nezbytné minimum, především spotřební materiál a pneumatiky.

Všechny ostatní díly si technici objednávají po vstupní diagnostice repasovaného vozíku. Poté co technik určí, jaké díly budou potřeba, se díky internímu nastavení logistiky informace okamžitě přenese do distribučního skladu náhradních dílů společnosti Linde v Pohořelicích u Brna. Zde díly vychystají do jednotlivých boxů podle identifikačního čísla technika a ještě ten samý den v nočních hodinách je doručí přepravce do nočního skladu v Bílovicích. Ráno pak skladník rozveze boxy s náhradními díly jednotlivým technikům, kteří mohou pokračovat v připravené práci. Podobný systém také Linde aplikuje pro zásobování svých techniků po celé republice, jen namísto do nočních skladů umisťuje přepravce díky náhradním klíčům díly přímo do dodávek jednotlivých servisních techniků.

Repase podle zákazníka

Dílna je rozdělena na dvě části. Jedna je určena pro repasi elektrických vozíků a druhá pro opravu vozíků se spalovacím motorem. Obě jsou vybaveny dvěma pracovišti diagnostiky, kde specializovaní technici provádějí vstupní a výstupní kontrolu. Zde nejprve technici vyčíslí cenu náhradních dílů nutných pro danou repasi, poté je zkontaktován zákazník, který musí zhodnotit, zda se mu repase za daných podmínek vyplatí a jakou úroveň obnovy chce realizovat.

Odsouhlasená zakázka postupuje dále k demontáži, lakované části šasi míří k broušení a poškozené díly se vymění. Centrum má i vlastní zámečnickou dílnu, kde technici řadu velkých dílů opravují navařováním a obráběním. Díky těmto opravám pak může být cena vozíku zajímavá pro zákazníka a samozřejmě je to dobrý byznys i pro Linde. "Naším cílem je maximum komponentů, které k nám přijdou, znovu využít," uvádí Josef Slimáček.

K optimalizaci procesů došlo také v procesu lakování. Díky instalaci čtyř nových lakoven zde mohou pracovat dva lidé nepřetržitě. Zatímco totiž probíhá příprava, maskování a samotné lakování v jedné z lakoven, druhá hotové díly suší.

V Bílovicích umějí opravit i vozíky, které jsou absolutně nepojízdné a tradiční červená barva Linde je skrytá pod nánosem špíny z těžkých provozů, ve kterých byl vozík nasazen. Aktuálně zde pracují na několika strojích, které na první pohled vypadají spíše jako hromada šrotu, po technické stránce ale na tom jsou tak, že se stále vyplatí repasovat.

České know-how půjde do světa

Investice do nových technologií a optimalizace procesů se vyplatila. Zatímco standardní čelní vozík repasují podle složitosti repase pět až deset dnů, ručně vedené vozíky se tu opravují třeba jen tři dny. I přes krátké časy dodání je ale jasné, že kapacita centra stačit nebude, a tak Linde plánuje rozšíření z aktuálních 4500 metrů čtverečních na 6250. Hlavní částí expanze bude rozšíření opravárenské dílny, která je nejužším místem provozu. "Montáž a demontáž je ten nejtěžší krok, který zabírá nejvíce času. Kvůli velkému množství komponentů může technik v dílně demontovat jeden vozík klidně i celý den," vysvětluje Josef Slimáček.

Zkušenosti a nastavení procesů v opravě chce nyní Linde zužitkovat i na dalších repasních centrech ve světě. "Otevření centra v Bílovicích je milník, ale rozhodně tím cesta Linde v oblasti repasí nekončí. Budeme otevírat další regionální centra ve Španělsku, Skandinávii a Velké Británii," uzavírá Christophe Lautray.

Související