Řidiči v hlavním městě by se měli pomalu připravovat na pořádný dopravní kolaps. Magistrát kvůli stavbě tunelu Blanka úplně uzavře další "tepnu" - ulici Milady Horákové od Letenského náměstí ke stanici metra Hradčanská.

Praha tak bude od západu na východ velmi těžce průjezdná. "Vzniknou velké potíže. Budou kolony na nábřeží, u Chotkových sadů, v Korunovační ulici a na dalších místech," popisuje děkan Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.

Radnice sedmé pražské části je klidnější. "Obavy mít můžeme, ale nepředpokládáme, že by vzniklo něco dramatického," říká mluvčí Martin Vokuš. Zkušenost s prvním uzavřením průjezdu Letnou z letošního léta ale mluví o opaku.

Podle Moose budou řidiči v kolonách stát proto, že není hotova západní a severozápadní část pražského okruhu, po níž by mohli řidiči Letnou objet.

Kolony aut směřující na Jižní spojku, na Plzeň či Kladno budou mít na Letné jedinou možnost. Jet po provizorní objížďce vedle budovaného tunelu těsně u Letenských sadů. "Po dobu trvání uzavírky bude průjezdná v obou směrech," uvedl mluvčí sedmé pražské městské části Martin Vokuš. Na každý směr tak zbude pouze jeden pruh.

V něm kromě aut budou jezdit i autobusy, které nahrazují tramvajovou dopravu. Kdy bude přesně pražská dopravní tepna uzavřena, na letenské radnici nevědí. Prvním termínem byl počátek listopadu, magistrát se ale rozhodl nechat Letnou částečně průjezdnou kvůli opravě Vyšehradského tunelu, aby předešel totálnímu kolapsu dopravy ve městě.

"Jestli to zavřeme už prvního prosince, nemohu potvrdit," řekl Vokuš. Jasný není ani termín, kdy se Letná opět otevře. Místní radnice počítá se zářím nebo říjnem příštího roku, kdy se na místo vrátí i tramvaje.

Magistrát na dotazy HN odpověděl pouze tak, že se k uzavření Letné nebude oficiálně vyjadřovat, dokud neskončí opravy pod Vyšehradem. To by mělo být zítra...

Také rekonstrukci tunelu provázel dopravní kolaps, dlouhé fronty aut stály na Smíchově a v Podolí. Řidiči nakonec vyřešili situaci po svém, našli vlastní objízdné trasy a doprava se po několika perných dnech zklidnila.

Tunel Blanka je v současnosti největší podzemní stavba budovaná v Česku. Po dostavbě bude komplex tunelů nejdelší městskou stavbou podobného typu v Evropě. Stane se součástí severozápadního městského okruhu.

Má ale i své odpůrce. Přibylo jich poté, co se kvůli stavbě tunelu dvakrát propadla půda ve Stromovce. Mezi nejhlasitější patří občanské sdružení Zachraňme Letnou.

"Budeme doufat, že si řidiči najdou jinou cestu. Nic jiného nám nezbývá," podotýká Daniel Hlaváč ze sdružení.

081126_04b.jpg