/Od našeho zpravodaje z Berlína/

Plzeňský výrobce kolejových vozidel Škoda Transportation chystá expanzi v zahraničí. Aby měl lepší pozici na zajímavých trzích, chystá akvizice některého z výrobců v Polsku a Maďarsku. "Trh se dnes koncentruje, pokud někoho nekoupíme my, udělá to někdo jiný, navíc v Polsku se firmy už kupují i navzájem," uvedl pro HN obchodní ředitel Škody Transportation Jaromír Jelínek na právě probíhajícím železničním veletrhu Innotrans v Berlíně.

Zde se plzeňská firma prezentovala novým typem tramvaje ForCity. Podnik nechce promeškat šanci, kterou na trhu díky nové tramvaji nyní má, a proto plánuje i další investice do výroby kolejových vozidel.

"Tramvaj ForCity je první svého typu na světě a ostatní výrobci nás budou brzy následovat, takže máme tak rok dva, abychom to dokázali prodat," míní Jelínek.

Díky zakázkám pro Prahu a Rigu se Škoda brzy dostane v Evropě ve výrobě tramvají, s dvacetiprocentním podílem na trhu, do závěsu za velkou trojku Alstom, Bombardier a Siemens.

"Jednáme také s dopravními podniky v další asi desítce evropských měst," popisuje Jelínek. Hodně si slibují i od tendru v Torontu, kde má Škoda společně s pražskou firmou Inekon stále svou šanci i díky koncepci nové škodovácké tramvaje.

V akvizicích pokračuje Škoda i v Česku. Po nedávném převzetí pražské společnosti Poll, která se zabývá elektronickými systémy, kupuje Škoda i společnost Movo. Tato plzeňská firma je pokračovatelem zprivatizovaných Železničních opraven a strojíren a zaměřuje se na opravy a modernizace vagonů. Pokud antimonopolní úřad transakci schválí, Škoda dál rozšíří své pole působnosti v oblasti kolejových vozidel.

Teď navíc získali i řadu odborníků ze zličínského závodu společnosti Siemens, který má v září příštího roku skončit.

Kapitál potřebný na další expanzi by vlastník mateřské Škody Holding - investiční společnost Appian - mohl získat i vstupem strategického partnera do další firmy holdingu - Škody Power. Podle šéfa holdingu Jiřího Zapletala jde zejména o to, najít partnera, který firmě pomůže na nové trhy.

I když v západní Evropě ekonomika zpomaluje a dotýká se to i investic do nákupu kolejových vozidel, Česko v tomto oboru zažívá nebývalý růst. Členové asociace českého železničního průmyslu vykázali v loňském roce s 22 tisíci zaměstnanci tržby za více než 70 miliard korun. To je o šestinu více než před rokem. I tehdy ovšem tržby vzrostly téměř o čtvrtinu. Již zhruba polovinu z této částky tvoří export, a Česko tak opět získává ve světě pozici, kterou začátkem devadesátých let ztratilo.

"Máme tu spoustu odborníků, kteří se těch 18 let dál vzdělávali, to se ukazuje i tady na veletrhu, kde mají Češi dvě nové lokomotivy a jednu tramvaj," míní ředitel společnosti CZ Loko Josef Bárta. CZ Loko se zaměřuje na rekonstrukce lokomotiv a ve svém stánku na berlínském veletrhu prezentuje zejména fakt, že je jedním z mála odborníků na modernizace československých lokomotiv, které brázdí koleje prakticky celé východní Evropy. O zakázky tak nouzi nemají.

V Česku výrobci čekají zejména na nové tendry Českých drah, jež by i díky 12 miliardám, které získaly za převod části svého majetku na Správu železniční dopravní cesty, měly brzy více nakupovat.