/Od naší zpravodajky/

Prodat až šest z celkových šestnácti továren a zrušit 10 000 pracovních míst při cestě za nezbytnou efektivitou. A zároveň přitom najít způsob, jak pokrýt enormní množství zakázek.

To jsou jedny z hlavních úkolů nového šéfa společnosti Airbus Toma Enderse.

Dodavatelé a modely

Airbus má dnes 2500 závazně objednaných letadel v hodnotě 200 miliard eur.

Trh navíc bude dále růst, podle odhadů odborníků se má v příštích dvaceti letech prodat 28 600 letadel v hodnotě 2,8 bilionu dolarů. Na to, aby si svůj krajíc z tohoto koláče ukrojil i Airbus, ale firma bude muset projít mnoha změnami.

Nejdříve musí vyrovnat několikamiliardové ztráty a škody na image, které jí vloni způsobily problémy s výrobou velkoprostorového letadla A380. A právě k tomu mají sloužit již zmíněná restrukturalizační opatření z plánu zvaného Power 8.

Kromě toho ale Enders musí vyřešit problémy s výrobní kapacitou. Řešením by bylo podle některých odborníků předat část výroby externím dodavatelům. I ti mají ale potíže vyrábět dostatek součástek, navíc Airbus ještě nemá s takovým zadáváním zakázek velké zkušenosti.

Americký konkurent Boeing je v této oblasti zkušenější, jeho model "Dreamliner" vyrábějí dodavatelé ze tří čtvrtin.

V neposlední řadě musí Airbus koordinovat také výstavbu nových modelů. Pro budoucí úspěch je kromě velkoprostorového letounu A380 důležitý rovněž menší model A350, o nějž jeví zájem více zákazníků.

Jejich pozornost ale zatím spíše přitahuje konkurent Boeing se svým modelem Dreamliner, který se již před svým prvním letem v září může chlubit 600 objednávkami.

Inovovaný model A350 se naopak klientům nelíbil a jeho nová verze bude k mání nejdříve v roce 2013.

Před novými úkoly stojí nejen Enders, ale také staronový šéf koncernu EADS Louis Gallois, který musí kromě Airbusu spravovat i další divize, jako jsou vojenská letadla či vrtulníky.

Balancování mezi státy

Velmi důležité pro Galloise nyní bude, až po změnách v struktuře organizační začnou hlavní akcionáři Německo a Francie připravovat i změny ve struktuře akcionářské.

Obě strany si totiž dosud pečlivě hlídaly, aby byla zachována rovnováha a jeden partner neměl větší pravomoci než druhý.

Přitom v případě, že by někteří soukromí akcionáři chtěli prodat svůj podíl, mohlo by to rovnováhu ve firmě narušit.

Stejná situace by nastala i tehdy, pokud by Francie - jak zněly některé spekulace - koupila podíl Lagardére (7,5 procenta). Společnosti Daimler a Lagardére totiž chtějí na svých akciích především vydělávat peníze, zatímco Francie považuje koncern EADS především za nástroj průmyslové politiky.

Možným řešením je proto podle některých odborníků vytvoření takzvané zlaté akcie, která by oběma zemím dala právo veta.

HN_070717_17.gif