„Pošta nefunguje, tomu už se nikdo nediví, je přeci před Vánoci,“ komentuje na sociálních sítích současnou situaci zákaznice Vendula a není samotná. Zákazník Martin blahopřeje přepravci PPL, že již opravdu silně konkuruje České poště, když již týden čeká na zásilku, která je podle dostupných informací na nejbližším depu. Podobných komentářů je plný Facebook a vedle zákazníků jsou se službami samozřejmě nespokojení i samotné e-shopy.

Problémy s nedostatečnými přepravními kapacitami registrují všechny e-shopy, přestože jejich interní logistika většinou nápor práce zvládá. „Naše logistika v tuto chvíli nápor stíhá, protože máme mnoholeté zkušenosti s vánoční sezónou. Nyní expedujeme denně desítky tisíc kusů zboží v nonstop režimu,“ tvrdí Iva Pavlousková z Datartu a dodává, že podle jejich zkušeností je zpoždění až pět dní v některých regionech každoroční předvánoční realitou u všech přepravců.

Zpoždění tak zásilky nabírají u balíkových dopravců, kteří selhávají především v poslední míli. Výhodu tak mají firmy, které mají i vlastní dopravu, jako je Alza.cz, anebo Mall.cz. „Naše provozovny zároveň zavážíme vlastní páteřní přepravou, díky čemuž má zákazník jistotu doručení zboží v požadovaném termínu,“ uvádí Jan Řezáč, mluvčí Mall.cz.

Problémem je lidský faktor

S velkým počtem stížností na špatnou kvalitu doručení se i v minulém roce potýkali všichni dopravci, nejvíce pak Česká pošta. Společnost DPD proto letos přišla s razantním krokem, když koncem listopadu oznámila, že do konce prosince nebude přijímat nové firemní zákazníky. V minulosti se totiž stávalo, že byla firma zahlcena zásilkami, které pro e-shopy nezvládali doručovat jiní nasmlouvaní dopravci. Přestože je situace v DPD určitě lepší, než u více zahlcených přepravců, i jejich služby jsou na internetu terčem kritiky.

Problémem všech balíkových přepravců je zvládat obrovské meziroční nárůsty objemů a zároveň skokové navýšení počtu zásilek v předvánočním období. Kvůli dvěma měsícům v roce tak musí mít přepravci dostatečné třídicí kapacity a zároveň zaměstnat přibližně o třetinu více lidí než kolik mají v průběhu zbytku roku. To je ale v dnešní době problém, protože zaměstnanců na trhu práce zkrátka není dost.

„Problém není jen v tom, že je těžké sehnat nějaké zaměstnance, problém je také v tom, že se nabírají i nekvalitní lidé. Na některé pozice se bere prakticky každý, kdo má zájem,“ vysvětluje Tomáš Poucha, ředitel Marketingového institutu, a dodává: „Problémy budou všude tam, kde do doručování vstupuje lidský faktor. Donáška, vyzvedávání, zpoždění, jednání, omluvy. Zkrátka všechno, co ovlivňuje zákaznickou zkušenost a co je vidět a cítit.“

Současná vlna stížností je ovšem teprve začátek. Největší nápor objednávek totiž e-shopy a dopravci očekávají v tomto týdnu. „Do toho, jestli zboží dorazí včas nebo ne, vstupuje v období vánoční špičky mnoho faktorů, včetně počasí. Navíc letošní rok bude opět rekordní,“ dodává šéf srovnávače cen Heureka Tomáš Braverman. E-shopy letos čekají rekordní vánoční tržby až 38 miliard korun.

Kvůli obřím objemům řada dopravců doporučuje nenechávat nákupy na poslední chvíli. Generální ředitel České pošty Martin Elkán věří, že pošta zvládne doručit všechny balíky podané do 19. prosince. Společnost PPL je v tomto optimističtější s termínem podání do 21. prosince. Jiné firmy jsou ostražitější. Například Miloš Malaník, generální ředitel DPD CZ doporučil zákazníkům objednávat zboží nejpozději 15. prosince.

Související