Belgická pošta investovala 18 miliard korun do americké logistické firmy.
Belgická pošta investovala 18 miliard korun do americké logistické firmy.
autor: Bpost

Poštovní byznys se rychle mění. Národní pošty po celém světě řeší, co udělat s klesajícím počtem dopisů. Většinou se pouštějí hlouběji do dalších oborů, jako je bankovnictví nebo telekomunikační služby. V rámci doručování se pak stále více zaměřují na rostoucí internetový obchod, tedy zejména na distribuci balíků, ale i na poskytování širších logistických služeb, což je také případ velké akvizice, kterou uskutečnila belgická pošta Bpost.

Ta nedávno koupila za 820 milionů dolarů (17,8 mld. korun) společnost Radial, která vznikla na základech logistické divize internetové firmy eBay a provozuje 24 distribučních center v USA, Kanadě a Evropě zaměřených na služby pro tradiční i on-line obchodníky. "Dospěli jsme k tomu, že je ten pravý čas rozjet náš další rozvoj. Je jasné, že ve světě jsou vedle běžného doručování balíků i další příležitosti," uvedl pro The Wall Street Journal šéf Bpost Koen Van Gerven.

Přitom nejde o jedinou podobnou akvizici belgické pošty, tato je ale největší. Loni navíc poštovní operátor, v němž vlastní stát 51 procent, dojednával spojení se svým nizozemským rivalem PostNL, z toho ale nakonec sešlo.

Také Česká pošta naráží na snižující se objemy doručování dopisů. Podle její výroční zprávy za rok 2016 zaznamenala největší propad u obyčejného psaní (pokles kusů o 11 procent), ke kterému "přispěly" hlavně banky a telekomunikační operátoři, kteří stále více nahrazují papírové výpisy elektronickými.

Naopak se České poště dařilo v doručování vnitrostátních balíků, které meziročně vzrostlo o více než sedm procent, a také v doručování mezinárodních zásilek, zejména z Číny a dalších asijských zemí. Za těmito segmenty přitom stojí zejména přeprava zásilek pro internetové obchody. Navíc od poloviny roku 2016 začala tuzemská pošta fungovat jako tranzitní země pro zásilky z Číny do Evropy a dalších destinací.

Lucemburská gateway

Na tento byznys se loni zaměřila i pošta jednoho z nejmenších evropských států, půlmilionového Lucemburska. Ta před dvěma lety angažovala manažera velké logistické firmy Kuehne + Nagel Achima Taylora s úkolem, aby do firmy přivedl další schopné lidi a také nový byznys. Taylor se rozjel do Číny, kde domluvil kontrakty s e-shopy ze skupiny Alibaba nebo JD.com, a z Lucemburska začal vytvářet vstupní bránu pro dovoz zásilek z čínských on-line obchodů do Evropy, zatím hlavně západní a jižní.

11 %

Tolik činil pokles objemu doručování dopisů (tzv. obyčejných psaní) u České pošty v roce 2016.

Vedle toho Post Luxembourg rozjíždí i logistické služby pro internetové podnikatele jako skladování, balení nebo značení čárovými kódy a časem chce nabízet kompletní služby včetně třeba vytvoření webové stránky. Nyní ale Taylor zůstává spíš při zemi, když tvrdí, že další expanze není na pořadu dne a že se chce soustředit na získání dalších zákazníků a nárůst objemů (blíže viz rozhovor na str. 16).

Podobným směrem se chce ubírat i Česká pošta. Už před pár lety začala provozovat sklady v Ústí nad Labem a Olomouci, kde pro své zákazníky drží zásoby zboží, které pak na jejich pokyn zabalí, označí a distribuuje koncovým zákazníkům. Nyní chystá rozšíření těchto aktivit včetně letecké přepravy, šéf provozu a logistiky Vít Bukvic ale zatím nechtěl být konkrétnější.

Novozélandská pošta zase řeší snižující se počty posílaných dopisů pomocí pečených kuřat. Podnik se domluvil s řetězcem rychlého občerstvení KFC a začal doručovat jeho hotová jídla. "Problémy řeší všechny pošty na světě. Musíme mít diverzifikovaný plán, abychom přežili dalších sto let," řekl deníku The Guardian mluvčí pošty Mike Stewart s tím, že se New Zealand Post nesoustředí jen na gastronomii, ale má v plánu rozšířit své služby do zdravotnictví nebo stavitelství. Řidiče pošta najímá z řad studentů a důchodců, kteří používají vlastní vůz a mobilní telefon.

Z pošty mezinárodní expresy

Jiným případem jsou původně státní poštovní firmy tří hlavních evropských ekonomik, které se vrhly do mezinárodního expresního byznysu, případně k tomu přidaly i komplexní logistické služby. Britská Royal Mail šla v roce 2013 na londýnskou burzu a po dvou letech vláda Velké Británie prodala i svůj zbývající 30procentní podíl, čímž se zbavila vlastnictví "všelidové" kurýrní služby téměř po 500 letech její existence. Pod Royal Mail ale patří i jeden z největších evropských doručovatelů balíků General Logistics Systems (GLS).

Poté co Evropská unie začala prosazovat zavedení konkurenčního boje do lokálních poštovních služeb, se postupně přeměnila i pozice francouzské La Post, která se stala veřejnou obchodní společností. Podobně jako v případě Britů ale patří do skupiny i společnost, která se zaměřuje na mezinárodní expresní a balíkové služby - Geopost. A v jejích strukturách funguje kromě jiného druhý největší evropský přepravce balíkových zásilek - DPD.

Tím úplně největším je pak DHL. Původně americkou expresní společnost skoupila na přelomu tisíciletí německá pošta, z níž tak vznikla i největší logistická firma světa (podle obratu) Deutsche Post DHL.

Ne vždy se ale přerod tradiční pošty v moderní logistickou firmu daří. Téměř před třemi roky koupil japonský poštovní operátor za 4,9 miliardy dolarů velkou australskou logistickou a dopravní společnost Toll. Spojení ale loni vrhlo Japan Post do ztráty a prezident firmy Masatsugu Nagato podle agentury Reuters uvedl, že musí být opatrnější a zmírnit expanzi podniku.

Autoři: Radek Novotný