Lidé přestávají posílat klasické dopisy, což bývala dřív hlavní náplň státních pošt. Vy jste se vydali cestou proměny svých služeb a začínáte se víc orientovat na logistiku v e-commerce. Co je podstatou této změny?

Hlavní myšlenka je zapojit se do mezinárodního internetového obchodu. Daří se nám růst díky tomu, že nabízíme služby v této oblasti. Zaměřili jsme se hlavně na Asii, snažíme se porozumět tamnímu trhu, jak fungují firmy jako Alibaba, a přinést do toho naše know-how. Spolupracovali jsme na tom s lidmi, kteří podnikají podobné kroky ve Finsku a soustřeďují se na severské trhy. Vyvinuli jsme IT, otestovali jsme tyto nové služby a pak jsme tento byznys rozjeli, byť s omezenými zdroji. Je to škálovatelné řešení. V Lucembursku jsme tak vytvořili vstupní bránu pro zásilky z Asie, které pak distribuujeme do západní Evropy.

Drželi jste se nějakého vzoru?

Jde o podobný projekt, jaký rozjely i některé další pošty. Není to nic úplně nového. Vzorem byla například francouzská pošta.

V jakém režimu vozíte zásilky, které jdou v rámci těchto přeshraničních e-commerce služeb?

Všechny zásilky jdou ke konečným spotřebitelům do Francie, Německa, Belgie nebo Holandska. Nakupující si objedná zboží na asijské webové stránce, my to dovezeme do Evropy a doručíme jim to přes francouzskou, belgickou nebo nizozemskou poštu.

Kdo jsou vaši největší zákazníci?

Jsou to velké asijské firmy podnikající v e-commerce, například Alibaba nebo JD.com.

Nabízíte firmám i běžné logistické služby, jako skladování, balení, značení čárovými kódy nebo distribuce. Kam se chcete posunout dál?

Chceme pro naše zákazníky vytvářet webové obchody. Pokud si někdo řekne, že chce mít malý e-shop a nemá na to velký rozpočet, my mu budeme moct nabídnout kompletní služby. On nám jen řekne, jaké zboží chce prodávat a za jakou cenu, a my uděláme všechno za něj.

Kolik máte nyní skladů?

ACHIM TAYLOR

Vystudoval obchodní ekonomii a logistiku na Německé obchodní a dopravní akademii (DAV), následně získal titul MBA na Durham University Business School. Poté pracoval ve společnostech Frans Maas nebo Fiege France, odkud přešel do Kuehne + Nagel. Nejdřív vedl lucemburskou a pak rakouskou pobočku firmy, následně se vrátil do Lucemburska na pozici Integrated Logistics South West Europe. Od roku 2015 je ředitelem poštovní logistiky společnosti Post Luxembourg.

Zatím jen jeden, začali jsme s tímto projektem teprve před rokem. Má plochu 6000 metrů čtverečních a je vysoký 20 metrů. Na konci roku budeme pravděpodobně mít ještě sklad s rozlohou 10 tisíc metrů čtverečních. Nikdy ale nebudeme Amazon nebo něco takového, naším cílem je poskytovat logistické služby, soustředit se na Evropu, chceme dávat lidem slušnou práci, zůstat konkurenceschopnou firmou a rozvíjet se.

Jak se vašemu logistickému byznysu daří po finanční stránce?

Máme velký nárůst obratu. Stále jsme spíš v investiční fázi, ale očekáváme, že brzy se tomuto byznysu bude dařit i po stránce ziskovosti.

Na vaší webové stránce je možné si koupit i mobilní telefony. Rozjíždíte tedy něco jako svůj e-shop s elektronikou?

Zatím to nefunguje příliš dobře, chceme to nastavit lépe. Jde ale o vnitrostátní trh. Místo aby si šel zákazník koupit mobil na poštu, objedná si ho z našeho e-shopu.

Chcete svůj e-shop dál rozvíjet?

Ano, plánovali jsme internetový obchod nabídnout i jiným firmám. Spíš ale chtějí, abychom pro ně zajišťovali logistické služby. Takže nyní máme například zákazníka, který prodává hračky, a my pro něj zboží vychystáváme, balíme a rozesíláme zásilky.

V rámci expresního byznysu spolupracujete také s DHL a TNT. Máte ještě další podobné partnery?

Další ne. S TNT jsme vytvořili joint venture, což bylo ale zastaveno kvůli tomu, že je koupila společnost Fedex. Dál spolupracujeme s DHL. Náš zákazník přijde na naši poštovní pobočku a může si vybrat, jak chce zásilku doručit, jestli prostřednictvím našich, nebo jejich služeb.

Belgická pošta vstoupila díky akvizici firmy Radial poměrně razantně na americký trh. Uvažujete do budoucna také o podobném kroku?

Belgická pošta se mění podobně jako my, ale v mnohem větším rozsahu. My začínáme logistické služby rozvíjet nyní, oni jsou pět až deset let napřed a nyní koupili americkou firmu s distribučními centry. V naší strategii ale zatím není dělat byznys v globálním měřítku. Nejdřív musíme rozjet nové služby v Lucembursku, pak možná koupíme nějakou evropskou firmu.

Co plánujete pro další rok dva?

Poslední dva roky jsme strávili rozvojem služeb a celého systému, nyní budeme chtít získat víc zákazníků, větší objemy zásilek, chceme rychleji doručovat.

Zaznamenáváte zvýšenou poptávku po doručení o víkendech?

Ano i ne. Nedělní doručování nabízíme před Vánoci. V průzkumu polovina populace uvedla, že je to skvělé, druhá polovina se ale ptá, jak se odvažujeme chtít po lidech, aby pracovali i v neděli, nebo proč nás rušíte v deset dopoledne během nedělní snídaně. Sobotní doručování je ale už standardní služba.

Jaká bude role pošťáků v budoucnu?

Poštovní společnosti tu budou i nadále, ale změní své služby. Doručovatelé chodí každý den do domácností, znají ty lidi, vědí spoustu věcí o společnosti. Myslím si, že v budoucnu budou mít poštovní doručovatelé určitou sociální roli, kdy budou například kontrolovat starší lidi, jestli si vzali své prášky, jestli jsou v pořádku, budou jim pomáhat vyplnit třeba nějaké dokumenty. Jinak doručování dopisů se bude dál postupně snižovat, ale budou se stále více vozit balíky.

Dříve jste pracoval pro Kuehne + Nagel, což je soukromá firma. Post Luxembourg je státem vlastněný podnik. Jaké to je, přejít do státní organizace?

Dobré i špatné. Je obtížné změnit způsob myšlení lidí, kteří nejsou zvyklí na neustálý ekonomický tlak. Zároveň to je i v něčem pozitivní, protože chtějí logistiku tlačit dopředu, chtějí do ní investovat.

Česká pošta je poměrně omezená různými zákony a předpisy, což ji znevýhodňuje oproti soukromým firmám. Jde například o povinné tendry atd. Podléhá takovým omezením i lucemburská pošta?

V Lucembursku je to stejné, na všechny zakázky nad určitou hodnotu musíme vyhlásit veřejné výběrové řízení.

Související