1. Vozíky ze sekáče

Jednou z nejvyšších položek při zařizování skladu bývají peníze vynaložené na zakoupení a provoz manipulační techniky. Vozíky velkých evropských, amerických a japonských firem bývají dražší, přesto se málokdo odhodlá k pořízení levných čínských strojů, a to především kvůli vyšší poruchovosti i dlouhým lhůtám při dodávkách náhradních dílů. Pokud chce firma levnější vozík, sází častěji na použitou techniku prémiovějších značek. Vozíky ze "sekáče" se ale hodí spíše pro začínající firmy nebo do méně náročných provozů (blíže článek Repasované vozíky se hodí do slabšího provozu).

2. Nástup elektrik

V posledních letech se začaly více prosazovat elektrické vozíky, které mají oproti strojům se spalovacím motorem nižší provozní náklady. K tomu přispěl i fakt, že se výrobcům podařilo vylepšit parametry elektrik natolik, že se vozíkům se spalovacími motory už prakticky vyrovnají. Výjimkou nejsou ani hromadné přechody. Například společnost Still dodala v Česku kompletně novou flotilu desítek elektrických vozíků do firem jako HP Pelzer nebo Coca-Cola HBC, které původně jezdily se spalováky.

Klíčovým komponentem elektrických strojů je baterie. I když se její servis zanedbá, není vše ztraceno. "Pokud používáte vozíky s klasickými olověnými bateriemi, mějte na paměti, že jejich životnost je možné prodloužit odbornou regenerací," upozorňuje Martin Petřík, vedoucí marketingu Linde Material Handling.

3. Prosazují se li-ionky

Nástup elektrických vozíků má i vedlejší efekt - více se rozjel vývoj lithium-iontových baterií, jejichž hlavní výhodou je krátký nabíjecí čas a možnost mezidobíjení v pauzách, kdy lze za půl hodiny baterii "nasytit" na přibližně polovinu její kapacity. Právě díky tomu se vozíky s li-ion bateriemi vyplatí v provozech, kde pracují většinu dne. "Navíc nové li-ion baterie do vozíků nepotřebují speciálně vybavené nabíjárny a to také šetří finanční prostředky," připomíná Martin Petřík.

K nevýhodám li-ionek ale patří vyšší pořizovací ceny. Lithium-iontová baterie stojí zhruba třikrát více než olověná, přičemž samotný tradiční akumulátor tvoří přibližně třetinu ceny celého vozíku. I přesto hlavní výrobci manipulační techniky předpokládají, že se li-ion baterie začnou postupně více prosazovat. Tomu odpovídají i aktuální čísla, která uvádí společnost Jungheinrich. Zatímco loni v říjnu neprodala ani jeden vozík s touto technologií, během letošního října to bylo 13 procent všech prodaných strojů, říká šéf marketingu české pobočky Martin Koudelka.

4. Úspornější regály

České ekonomice se daří, firmy získávají nové zakázky a často řeší, jak navýšit kapacitu logistického provozu. Úspory prostor je možné dosáhnout výměnou klasických skladovacích regálů za jiné typy. "Řešením mohou být mobilní a spádové regály nebo shuttle. To je vždy levnější než stavět novou budovu," říká jednatel společnosti BITO Michal Beneš.

"Zásadním trendem je přechod z klasických regálů na jiné systémy, jako je double deep, kde jsou uloženy dvě palety za sebou, nebo regály s užšími uličkami, které ale vyžadují nasazení speciální manipulační techniky," upozorňuje Štěpán Ladányi, obchodní ředitel FM Logistic.

5. Flexibilní obaly

Náklady ve skladování se dají snížit i v oblasti obalů. "Například maximalizováním počtu zabalených kusů v jednom balení pomocí konstrukce obalu a vnitřního uspořádání balených produktů. Další možností je navýšení stohovatelnosti obalů a tím nárůst počtu zabalených výrobků na jedné paletě. Tato úspora je možná změnou konstrukce obalu, navýšením kvality použitého materiálu a využitím vhodných výplňových systémů," vysvětluje Jan Halbich, obchodní ředitel společnosti Tart.

Nejvýrazněji ale podle něj lze snížit náklady v této oblasti při skladování prázdných obalů, které musí zabírat co nejméně místa a zároveň musí být co nejrychleji a nejjednodušeji připraveny k použití. FM Logistic v tomto duchu využívá při přípravě e-shopových objednávek kartony, jejichž velikost lze přizpůsobit velikosti baleného zboží.

6. Specializovaný software

Častým způsobem, jak firmy vylepšují efektivitu a přesnost skladových operací, je nasazení specializovaného systému pro řízení skladu, takzvaného WMS. Ten navíc může pomoct v případě, že společnosti scházejí skladníci, protože po nasazení tohoto softwaru obvykle zvládají mnohem více práce. Náklady bývají od vyšších stovek tisíc až po několik milionů korun. Návratnost investice se pak většinou pohybuje od 8 do 24 měsíců. Zdaleka ne v každé firmě však dává zavedení WMS smysl (více v článku Skladový software může vyřešit nedostatek lidí).

7. Odvaha k automatizaci

Trendem, který zasahuje prakticky do všech oblastí logistiky, je automatizace. Cílem jejího nasazení je obvykle snížení závislosti na chybující a v současnosti nedostatkové lidské pracovní síle, zvýšení efektivity nebo maximální využití plochy skladu. "Společnosti, které chtějí být v dnešní době konkurenceschopné, investují do modernizace vybavení skladů za účelem snížení provozních nákladů," říká Petr Beneš, jednatel společnosti Altic Point. A jako příklad jednodušší varianty udává automat na ukládání a výdej palet.

Možností je ale celá řada. Třeba vestavěný skener pro automatickou identifikaci palet, technologie váhové kontroly při vychystávání nebo naše sestava inventory viewer, která automatizuje inventuru, říká Štěpán Ladányi. K nákladnějším projektům pak patří například automatické zakladačové sklady nebo bezpilotní vozíky (blíže případové studie Vyspádovaná italská automatika a Automatický retrak v "pouštním" skladu).

Automatizace ale zpravidla není levnou záležitostí. "Pokud v daném provozu existují často se opakující manuální procesy, které je možné nahradit strojním zařízením nebo digitalizací, a pokud je cena uspořené lidské práce ve výhodném poměru k výši investice a následných provozních nákladů, pak má jistě smysl se věcí seriózně zabývat. Někdy je na cestě k automatizaci potřeba i trochu odvahy," říká specialista na automatické systémy ze společnosti SSI Schaefer Jan Rindt. A dodává, že trendem, který se uplatňuje stále častěji, je vychystávání na principu "zboží za člověkem" (blíže článek Když zboží jezdí za skladníkem).

8. Barevné podlahy

K efektivnějšímu skladování může přispět i poměrně jednoduchý zákrok, jako je značení podlah. "Alfou a omegou efektivního skladování je práce s prostorem. Ke zvýšení efektivity velmi často přispívá správné rozvržení paletových pozic, k čemuž slouží primárně podlahové značení. Pokud jsou jednoznačně určeny prostory pro zakládání palet, cesty pro manipulační techniku nebo pěší, je efektivita skladového prostoru výrazně vyšší," říká Jiří Janouš, jednatel společnosti J. A. Clean.

9. Budovy s energií

Stále více firem se také soustřeďuje na snižování energetické náročnosti budov. Nejde jen o účinnější zateplení stěn a střech hal, ale také o úsporná LED světla nebo dokonalé utěsnění nakládacích otvorů. "To probíhá buď použitím předsazených komor, tedy vysunutím nakládacího prostoru mimo prostor skladu, nebo užitím nakládací techniky s výsuvem a sekčními vraty, které se zavírají až na úroveň komunikace nebo podlahy můstku," říká Vít Kareš, jednatel společnosti Hörmann.

10. Do vlastního?

Základní otázkou při zřizování logistického provozu je, jestli se vyplatí pronájem skladu, nebo spíš postavit si vlastní. Obsazenost průmyslových hal určených k pronájmu je vysoká, navíc se kvůli tomu zvyšuje nájemné. I tak ale především logistické firmy dávají přednost pronájmu, protože potřeba nových prostor je většinou vázaná na konkrétní zakázky. Vlastní haly si pak stavějí spíše výrobní firmy, které vyžadují stavby přizpůsobené na míru, protože do nich instalují specifické technologie a navíc mívají delší kontrakty (blíže článek Nájemné skladů roste. Vyplatí se jít do vlastního?).

Související