Stejně jako u ojetých aut je pro laika pořízení použité manipulační techniky kupováním zajíce v pytli. Těžce opotřebovaný vozík může sice díky novému laku a výměně několika viditelných součástek vypadat jako nový, ale do půl roku v provozu už bude nepojízdný. Riziko nepovedeného nákupu lze snížit pořízením vozíku profesionálně repasovaného samotnými výrobci techniky, kde není potřeba se o kvalitu opravy tolik strachovat. Za takovou službu si ovšem firmy připlatí.

Před pořízením jakéhokoliv vozíku je napřed potřeba zvážit, jaké bude jeho vytížení, a u použité techniky to platí dvojnásob. V dvousměnném, či dokonce třísměnném provozu je nasazení vozíku takové, že na něj musí být maximální spolehnutí. Firmy, kde je skladová manipulace ústřední součástí podnikání, tak vnímají nákup repasované techniky jako riziko. Zkušenosti s tím má například společnost Bohemia Cargo. "Výhoda pořízení starší nebo repasované techniky je jediná, a to je přibližně poloviční cena oproti nové," uvádí produktový specialista skladování v děčínské logistické firmě Jiří Ullman. A dodává: "Jde o smysluplnou úsporu, pokud je to technika na místo, kde nebude mnoho využita, nebo má náhradu a zastoupení jiným strojem."

Repasovanou techniku je tak možné doporučit výrobním firmám, které obecně stroje tolik nevytěžují. Kdo potřebuje přesouvat břemena častěji, musí své rozhodnutí dobře zvážit a být si vědom všech argumentů proti nákupu použité techniky. Těmi jsou podle Jiřího Ullmana především vyšší poruchovost, vícenáklady, výpadky techniky a často i starost, čím vlastně po dobu prostoje bude firma zboží přemisťovat. Další nevýhodou také je, že vozíky z druhé ruky jsou často konfigurované dle potřeb předchozího provozovatele a nemusí přesně splňovat požadavky svého nového působiště.

Nový vozík z druhé ruky

I přes řadu rizik zájem o použité vysokozdvižné vozíky roste. A to nejen v České republice, ale v celé Evropě. Společnost Linde Material Handling proto letos otevřela repasní centrum vozíků ve Velkých Bílovicích, kde opravuje stroje pro zákazníky v celé střední Evropě. Zakázky nyní přijímá až na rok 2019, protože tamní kapacity jsou již dnes na příští rok zcela naplněné. Společnost Vysokozdvižné vozíky, největší prodejce použitých vozíků u nás, zase kvůli velké poptávce v průběhu posledních několika let neustále zvedá počet strojů, které má skladem.

0,5

Výhoda pořízení starší nebo repasované techniky je přibližně poloviční cena oproti nové. Jde o smysluplnou úsporu, pokud je to technika na místo, kde nebude mnoho využita, nebo má náhradu a zastoupení jiným strojem, říká Jiří Ullman.

Pod pojmem repase si každý prodejce použitých vozíků představuje jinou úroveň kvality. Některé firmy opravují vozíky pouze naoko, tedy především lakem, případně vymění některé zřetelně opotřebené části, jako jsou pneumatiky, hadice hydrauliky, brzdy či rolny stožáru. Jednoduchou ochranou před takovým jednáním je vyžádat si od prodejce historii kupovaného stroje. Všichni velcí výrobci si totiž vedou evidenci o nasazení vozíku, rozsahu servisních prací, nájezdu motohodin i seznamu použitých dílů. Pokud vozík nemá doložitelnou historii, není možné se na jeho kvalitu spolehnout.

"Bohužel existuje riziko, že vozík je jen dobře umyt, ale řádná repase neproběhla. Někdy dochází i k manipulaci s motohodinami. Zkontrolovat je potřeba vše. Od hydraulických okruhů, motorů přes elektroniku až po vybavení kabiny," uvádí Martin Koudelka, marketingový manažer ve společnosti Jungheinrich. Bezpečnou volbou jsou podle něj repasované stroje přímo od výrobce dané značky.

Opravy v průmyslových repasních centrech, jako je například to ve Velkých Bílovicích, zahrnují pečlivou diagnostiku, kompletní rozebrání vozíku, výměnu vadných dílů a opravu všech opotřebovaných dílů ve specializovaných dílnách. Každý výrobce volí k repasím různé přístupy a někteří nabízejí dokonce několik úrovní kvality, které se liší i v délce záruky.

Vozíky, které prošly důkladnou průmyslovou repasí, pak jsou podle výrobců dokonce vhodné i pro těžká nasazení. "Repasované použité stroje využívají naši zákazníci i v náročných vícesměnných provozech spolu s novými stroji, kde podávají srovnatelné výkony s nižšími pořizovacími náklady," tvrdí David Rieger, manažer oddělení pronájmu a prodeje použitých strojů společnosti Still.

Při nákupu použitého stroje je třeba ověřit, které z jeho částí byly zkontrolovány, které repasovány a které vyměněny za nové. Neopravené klíčové součástky totiž mohou vozík z druhé ruky výrazně prodražit. "Klasickým případem je trakční baterie, jež tvoří podstatnou část ceny stroje. V případě, že není před prodejem řádně zkontrolovaná a regenerovaná, může kupujícímu v krátké době přinést dodatečné náklady na pořízení nové baterie," upozorňuje David Rieger.

Přetěžování se nevyplácí

V případě, že je vše v pořádku, je nákup repasované techniky dobrou volbou například pro začínající firmu, která ještě neví, jak se její provoz rozběhne. Hodí se také do všech provozů, kde mají omezené finanční prostředky a vozíky se nepoužívají tak často. Obecně by pro jejich dlouhodobější spolehlivost neměl nájezd přesahovat pět motohodin denně. Jakmile se jedná o intenzivní nasazení, případně vícesměnný provoz, vyplatí se z hlediska celkových nákladů na provoz vozíku zakoupit nový stroj.

Je však dobré vsadit na spolehlivého prodejce, který vozík opravdu opraví, a ne jen přetře lakem. "Vozík opravený tak, aby se líbil a vydržel ještě půl roku, je za polovinu ceny nového málo. Často se potkávám s prodejci, kteří takový vozík popisují jako po generální opravě. Kdo není odborník a uvěří, bude bohužel brzy velmi zklamán," uzavírá Jiří Ullman.

Související