Dálnice D8.
Dálnice D8.
autor: Archiv HN - Jiří Koťátko

Na úseku dálnice D8, který byl nedávno zprovozněn, pravděpodobně hrozí další sesuvy. Pro stabilitu komunikace bude nutné zastavit práce v kamenolomu Dobkovičky, který je přímo nad dálnicí. Na pondělním setkání s novináři to řekl geolog Václav Cílek. Podle investora stavby, kterým je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), je ale dálnice nyní stabilní.

Sesuv zavalil v červnu 2013 rozestavěný úsek dálnice v délce asi 200 metrů a poškodil nedalekou železniční trať.

Odkoupit a zavřít uvedený lom navrhoval ministr dopravy Dan Ťok na začátku letošního roku. Předpokládal, že by se tento problém mohl vyřešit ještě před vypršením mandátu současné vlády. To se ale nestalo.

Lom Dobkovičky, jehož majitelem je firma Kámen Zbraslav, ministerstvo dlouhodobě označuje jako hlavního viníka sesuvu z roku 2013. Ředitelství silnic a dálnic a rovněž Správa železniční dopravní cesty se s firmou soudí o náhradu škody jedné miliardy korun za poškozenou dálnici a výše položenou železniční trať. Firma Kámen Zbraslav podíl na sesuvu popírá.

Poslední chybějící část dálnice z Prahy do Ústí nad Labem se řidičům otevřela loni v prosinci s omezením přes České Středohoří. Do 20. září tak řidiči museli nestabilním úsekem jezdit pouze dvěma jízdními pruhy, nyní je dálnice průjezdná ve všech čtyřech pruzích.

Omezení by se ale na dálnici měla vrátit příští rok na jaře, kdy silničáři plánují zpevňovat podloží dálnice pomocí injektáží betonu a kdy budou u takzvané Prackovické estakády střídavě uzavírat vždy jeden z mostů.

V podloží dálnice by tak měla vzniknout v podstatě umělá skála, uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Konkrétní podobu prací stanoví experti až poté, co budou vyhodnocena data, která ŘSD v problematickém úseku dlouhodobě sbírá.

Stavba 92 km dlouhé dálnice D8 trvala více než 32 let. Poslední úsek dálnice z Prahy přes Ústí nad Labem k hranici s Německem se mezi Lovosicemi a Řehlovicemi otevřel loni v prosinci.

Autoři: ČTK, par