Letadlo ČSA
Letadlo ČSA
autor: HN - Lukáš Bíba

Společnosti Travel Service se po letech snah pravděpodobně podařilo ovládnout společnost ČSA, dosud vlastní jen třetinový podíl. Informuje o tom server Zdopravy.cz, který se odvolává na své anonymní zdroje. Nikdo z vedení dotčených firem ale transakci zatím nepotvrdil. Zprávu zveřejnila bez bližších podrobností i Česká televize.

"Pokud by k něčemu takovému došlo, určitě bychom vydali tiskovou zprávu," napsal HN jeden z majitelů Travel Service Jiří Šimáně. Transakce by ale mohla být před dokončením.

Největší vlastníci české letecké společnosti Travel Service Jiří Šimáně a Roman Vik o České aerolinie dlouhodobě usilovali. Snažili se je získat v privatizaci v roce 2009, tehdy neuspěli. Nakonec před dvěma lety přes Korean Air získali 34 procent akcií ČSA. Od té doby jednali s Korean Air o odkupu jejich 44 procentního podílu  a s českým státem o převzetí zbývající pětinového státního podílu v ČSA.

"Pokud jde o ČSA – nastala věřím doba, kdy si všichni uvědomí, že je na našem trhu letecké přepravy místo jen pro jednu českou společnost. Jsme akcionáři v ČSA a myslíme si, že by bylo dobré mít v nich větší slovo,“ řekl Jiří Šímáně letos pro HN.

Celkově by tak Travel Service měl ovládat 98 procent akcií ČSA, zbývající podíl si nechává Česká pojišťovna.

Pokud transakci schválí všechny úřady, stane významným podílníkem Českých aerolinií i čínská skupina CEFC. Ta vlastní v Travel Service menší polovinu akcí.

Celkem na konci loňského roku ve společnosti pracovalo 689 lidí. O deset let dříve to ale bylo 5400. Firma prakticky přežila vlastní bankrot, nyní se jí ale daří. České aerolinie už dva roky v řadě vydělávají. V roce 2015 vykázala zisk 223 milionů, loni o 241 milionů korun.

ČSA těží z toho, že se k růstu vrátila celá letecká doprava a zotavil se i ruský trh, který tvoří velkou část příjmů společnosti. Firmě se také daří lépe využívat svá letadla a vypravuje více letů než v minulosti. Počet cestujících sice loni meziročně vzrostl, stále ale zůstává nižší než v roce 2014, kdy byl ještě ruský trh silný, a méně než poloviční proti rekordnímu roku 2008.

Celkem letadla aerolinií loni přepravila 2,7 milionu cestujících, z toho 84 procent na vlastních linkách, zbytek pro jiné dopravce. Dvě proudová letadla Airbus A319 loni létala i s posádkami ČSA pro Saudia Airlines na Blízkém východě. Vrtulové ATR pak v loni v lednu sloužilo s posádkou na Mauriciu v Indickém oceánu.

 

Autoři: jon, Roman Šitner