Pokud v Evropě vznikne dostatečně hustá infrastrukturní síť, mohou kamiony poháněné LNG konkurovat vozům poháněným naftou.
Pokud v Evropě vznikne dostatečně hustá infrastrukturní síť, mohou kamiony poháněné LNG konkurovat vozům poháněným naftou.
autor: Volvo Trucks

Společnost Volvo Trucks zahájila prodej tahačů na zkapalněný zemní plyn, tedy LNG. Podle automobilky nové tahače Volvo FH LNG a Volvo FM LNG spalují oproti starším modelům aut poháněných zemním plynem o 15 až 25 procent méně paliva. Dojezd vozidel je při nákupu verze s největší nádrží až 1000 kilometrů.

„Naše nová vozidla s pohonem na zkapalněný zemní plyn nebo bioplyn ovlivňují klima daleko méně než vozidla na naftu. Navíc mají o mnoho nižší spotřebu paliva než ostatní vozidla na plyn, která jsou v současnosti dostupná na trhu. Díky tomu má plyn jako náhrada za naftu ještě příznivější pozici, a to dokonce i pokud se jedná o těžkou dálkovou přepravu,” říká Mats Franzén, produktový manažer pro motory ve společnosti Volvo Trucks.

Přepravce, který v rámci těžké přepravy s vozidlem na zemní plyn ročně najede 120 000 kilometrů, sníží v porovnání s naftou emise CO2 až o 20 tun ročně. S ohledem na skutečnost, že v EU bylo jen za pouhý loňský rok zaregistrováno 264 000 nových těžkých nákladních vozidel, je potenciál k významnému celosvětovému snížení emisí u těžké komerční přepravy opravdu obrovský, uvedla firma v tiskové zprávě.

Díky podpoře EU se také stále více rozšiřuje infrastruktura pro čerpání LNG, nicméně stále je mizivá. V Česku se u Loun testuje teprve první čerpací stanice zkapalněného zemního plynu. Problémem LNG je také energeticky náročné zkapalnění na teplotu minus 162 stupňů Celsia. Oproti stlačenému zemnímu plynu CNG ale zabírá v nádrži mnohem menší prostor, takže se hodí i pro dálkovou přepravu.

„Na LNG nahlížíme jako na nejlepší dlouhodobou alternativu k naftě, a to pro regionální i dálkovou přepravu, kde nejvíce záleží na úspoře paliva, nákladové kapacitě a produktivitě. Pokud se zvýší podíl bioplynu, dopad na klima může být ještě mnohem menší,“ říká Lars Mårtensson, ředitel oddělení pro životní prostředí a inovace ve společnosti Volvo Trucks.

Autoři: Kov