Britská výzkumná laboratoř dopravy TRL ve spolupráci se společnostmi DHL, TNO, Ricardo a DAF Trucks by měla v nejbližších měsících zahájit první vlnu testování platooningu na vybraných úsecích britské silniční sítě. Tamní ministerstvo dopravy očekává, že s tímto inovativním řešením získá zkušenosti, které mohou přispět ke zvýšení bezpečnosti dopravy, snížení spotřeby paliva a emisí CO2.

Fungování platooningu umožňují vysoce pokročilé radarové a kamerové technologie. Skupinu až tří kamionů tak může řídit pouze první řidič. Ostatní kamiony se udržují v krátkém rozestupu za ním a s téměř nulovou reakční dobou udržují dráhu i rychlost dle vedoucího vozidla.

Díky rozestupům vzniká aerodynamický stín, který vede k úspoře paliva a tím také k odpovídajícímu snížení emisí CO2 až o 10 procent pro vozidla v závěsu. Další výhodou platooningu je zvýšení plynulosti dopravy pro ostatní účastníky dopravy, protože vozidla se v řízené koloně vzájemně nepředjíždějí.

Řidič je stále nutný

Platooning ovšem nenahrazuje řidiče, každé nákladní vozidlo stále musí mít někoho za volantem, ať pro případ nenadálé situace, či pro řízení na vedlejších silnicích a v obytných oblastech. „Je to především efektivní řešení pro dálkovou přepravu na hlavních silničních a dálničních tazích,“ uvádí Ron Borsboom, člen správní rady společnosti DAF Trucks odpovědný za vývoj.

I tak budou muset být řidiči náležitě vyškoleni, aby v případě potřeby mohli plně převzít kontrolu nad řízením vozidla. Platooning tak neznamená počátek konce profese řidičů, pouze snižuje jejich pracovní vypětí. Řidiči se mohou střídat v řízení a dva ze tří řidičů tak vždy odpočívají. Díky většímu využití vozidel by tak mohla tato technologie pomoci řešit v celé západní Evropě aktuální problém nedostatku řidičů nákladních vozidel.

Související