Vizí společnosti DKV je, že jednou budou samotná vozidla fungovat jako platební prostředky.
Vizí společnosti DKV je, že jednou budou samotná vozidla fungovat jako platební prostředky.
autor: Shutterstock

Vyznat se v aktuální nabídce palivových karet není jednoduché. Firem nabízejících různé karty je už více než deset a navíc poskytují řadu dalších doplňkových služeb. Vlastní tankovací karty nabízí každá větší síť čerpacích stanic, ať už je to Shell, Benzina, EuroOil, OMV nebo MOL. Jejich pokrytí se liší podle toho, jaké smlouvy mají uzavřené s ostatními sítěmi stanic. Hlavními výhodami jsou slevy z totemových cen v rámci vlastní sítě a jednoduchá správa výdajů na pohonné hmoty díky pravidelné fakturaci.

Specializované firmy nabízejí mnohem širší nabídku služeb, ovšem je potřeba počítat s tím, že za užívání těchto karet již dopravci musí platit podle smluvených obchodních podmínek. Specializované karty vedle úhrady paliv v mnohonásobně větší mezinárodní síti stanic umožňují například i hrazení mýta a poplatků za tunely a mosty v zahraničí nebo vrácení části zaplacené daně z přidané hodnoty či spotřební daně.

Některými kartami pak mohou dopravci platit i za nadstandardní služby. "S UTA kartou může dopravní firma přímo na jednom místě vyřešit komplexní potřeby svého vozového parku - palivo, mýto i vracení daní. Díky balíčku Služba Plus může dopravce platit UTA kartou opravy vozidla, pneuservisy, odtahy vozidla nebo si může například pronajmout v případě potřeby náhradní vozidlo," vysvětluje Martin Máša, provozní ředitel společnosti UTA Czech, jejichž kartou jde platit na více než 50 tiscích místech.

V rámci služeb karty DKV Card zase dopravci získávají doporučení na cenově výhodné čerpací stanice. "Pomocí vyhledávače čerpacích stanic v rámci DKV Maps obdrží dopravní firmy rychle a spolehlivě informace o nejbližších čerpacích stanicích s akceptací karty DKV v požadovaném okruhu včetně aktuálních cen nafty pro srovnání, případně si mohou vyhledat nejlevnější stanice na plánované trase. Kromě webu mají k dispozici i aplikaci pro chytré telefony," uvádí Ondřej Pavlík, ředitel české a slovenské pobočky DKV Euro Service. Ta mimo jiné svým zákazníkům nabízí i individuální poradenství, kde na základě analýzy způsobu tankování poskytuje doporučení pro jeho optimalizaci.

Novinky v placení i fakturacích

Aktivity společnosti DKV také ukazují, jakým směrem se budou služby pro profesionální dopravce vyvíjet v nejbližších letech. V současnosti například firma vyvíjí a testuje mobilní platby s možností vyúčtování prostřednictvím chytrého telefonu. Toto řešení poprvé představila společně s petrochemickou společností Q1 Energie AG na letošním veletrhu Tankstelle und Mittelstand. Dalším projektem, na kterém DKV pracuje, je využití čipových karet u ruských čerpacích stanic.

V dlouhodobějším horizontu pak chce DKV využít možností internetu věcí. "Naší vizí je, že sama vozidla budou fungovat jako platební prostředky. Přímo v kamionu budou zabudované nástroje, které umožňují zjistit na základě unikátního kódu jeho aktuální pozici. Tu budeme schopni přijmout a zadat přímo do POS kódu. Takže pokud bude kamion stát u konkrétní stanice a POS ho zachytí například mikrovlnným způsobem a pokud k tomu řidič ještě použije kartu, dojde k trojnásobnému potvrzení transakce a následně k jejímu povolení," popisuje vizi společnosti Ondřej Pavlík.

Nová řešení vyvíjí i společnost UTA. V posledním roce uvedla na trh mýtnou jednotku UTA Multibox, která řeší platby mýta v Belgii, Francii, Španělsku a Portugalsku, a jednotku Telepass EU, která pokrývá Itálii, Francii, Španělsko a Portugalsko. "Ohledně fakturace a plateb tento rok UTA zavedla v rámci celé Evropy elektronickou fakturaci e-invoicing, kdy si každý zákazník na webu může své faktury stáhnout a archivovat, čímž se tato administrativa značně zjednodušila a urychlila," dodává Martin Máša.

Cena rozhoduje

Nehledě na nabízené technologie je pro většinu dopravců stále rozhodující, jaké náklady díky využití dané karty ušetří. Ceny paliv vycházejí z podmínek akceptačních partnerů dané karty a chování trhu v té které zemi. Nejčastěji pak mohou dopravci u vybraných partnerských sítí čerpacích stanic na základě svých odběrů buď vyjednat slevy z totemové ceny paliva, nebo mohou získat plošné ceny.

"Snažíme se rozšiřovat akceptační síť především o ekonomicky výhodné čerpací stanice a lokální řetězce, jejichž obliba v posledních letech vzrostla díky dobrým výsledkům pravidelných kontrol kvality paliva. Dopravci již mají minimum špatných zkušeností v podobě problému s motory, a proto se kvalita paliva dostává na druhou kolej. Co jednoznačně vnímáme jako kritérium číslo jedna, je výhradně cena," vysvětluje Ondřej Pavlík.

O co nejnižší cenu paliv na trhu usiluje nákupní aliance Axigon, která se stává stále výraznějším hráčem na trhu palivových karet. Ta vlastní karty sice nevydává, ale díky sdružené kupní síle tisíce firem a živnostníků získává výhodné slevy na paliva s kartami euroShell, EuroOil a innogy. "Všichni naši členové, bez ohledu na svou výtoč, mají stejné slevy a tankují za ceny, které jinak mají jen ty největší dopravní společnosti s měsíční výtočí v řádu desítek tisíc litrů. Konkrétně se jedná o trvalou slevu 1,20 koruny ze stojanových cen u benzinek Shell, půl koruny u EuroOilu a korunu z kila CNG u innogy," popisuje výhody aliance Damir Duraković, generální ředitel společnosti Axigon.

Druhou možností je plošná cena. Zatímco průměrná cena nafty se na konci června pohybovala těsně pod úrovní 29 korun za litr, členové Axigonu mohli tankovat v síti Shell za plošnou cenu 27 korun za litr. To je výhodné především pro nákladní dopravce, protože na hlavních dopravních tazích bývá cena i o 10 korun vyšší než na vedlejších. Je ale potřeba počítat s ročními poplatky. Standardní členství v Axigonu stojí 4788 korun ročně, nejlevnější řešení, kdy má firma k dispozici pouze dvě karty, vyjde na 1500 korun.

Vedle ceny je ovšem zásadním parametrem i bezpečnost. Řidiči samozřejmě mohou karty snadno využít k osobním účelům, a poskytovatelé proto předcházením těmto podvodům věnují velkou pozornost a reportují jakoukoliv nesrovnalost ve spotřebě paliva. Pro minimalizaci potenciálního rizika zneužití karet proto také firmám doporučují nastavení limitů pro objem odběrů a počet transakcí.

Autoři: Vojtěch Kolář