jarvis_597f736a498e42eeba730ac7.jpeg
jarvis_597f736a498e42eeba730ac7.jpeg
autor: Makro

Německý velkoobchod Makro v Česku spustí pilotní projekt centrálního skladu. Podnik chce zjednodušit distribuci do obchodů i ke konečným zákazníkům. Zároveň v tuzemsku prověří nový koncept prodejen. Pokud budou nápady, se kterými přišlo české vedení Makra, úspěšné, chce je mateřská skupina Metro rozšířit i do dalších z 25 evropských zemí, kde působí.

Místo skladníků roboti

Největší změnou bude centrální sklad za 1,5 miliardy korun, který Makro staví poblíž středočeských Kralup nad Vltavou. Distribuční centrum bude částečně automatizované. Roboty pro něj vyrobí německá firma SSI Schäfer, která má továrnu v moravských Hranicích. Makro za ně zaplatí kolem 500 milionů korun. Roboti budou fungovat asi na třetině plochy skladu, zbytek obslouží asi 600 lidí.

"Trh B2B se mění a přesouvá se čím dál více k distribuci, proto do ní investujeme," říká Guillaume Chêne, šéf českého Makra. Ze skladu bude firma dodávat zboží nejen do všech svých obchodů v tuzemsku, ale také přímo konečným zákazníkům, tedy hotelům, restauracím a nezávislým obchodníkům. Sází na to, že díky tomu bude moci doručovat zboží rychleji.

Makro

Metro

Německá skupina Metro Group se letos rozdělí na dvě samostatné společnosti. Pod Metro budou spadat velkoobchody Metro Cash & Carry, Makro Cash & Carry a maloobchod Real. Obchody s elektronikou Media Markt nebo Saturn, které fungují v zahraničí, přecházejí pod skupinu Ceconomy. Rozdělení Metra tak čeští zákazníci nepocítí. Skupina ve finančním roce 2015/2016 utržila 37 miliard eur (asi 999 miliard korun).

Makro v Česku

Makro má v Česku 13 obchodů. Zároveň zde provozuje síť Můj obchod, které dělá marketing a doručuje zboží. Těch je v tuzemsku 500. Ve finančním roce 2015/2016 Makro utržilo 28,2 miliardy korun.

České "piloty"

S nápadem postavit centrální sklad přišlo vedení českého Makra. K tomu, podle generálního ředitele skupiny Metro Olafa Kocha, mohlo dojít jen díky decentralizaci řízení firmy. I změna konceptu obchodů je pilotní projekt, který funguje jen v tuzemsku. Podle toho, jak se osvědčí, je skupina Metro využije i v ostatních zemích.

Centrum Makra u Kozomína

Distribuční komplex a infrastruktura zabírají 55 tisíc metrů čtverečních, což je více než plocha běžného obchodu Makro. Sklad u Kozomína poblíž Kralup nad Vltavou je rozdělen na několik teplotních zón a manuální a automatickou část. Bude v něm naskladněno 28 tisíc produktů.

Nyní jdou objednávky zákazníků přes jednotlivé obchody Makra. Díky centrálnímu skladu tato "zastávka" zmizí. Stavba centra by měla být hotová na začátku příštího roku. SSI Schäfer už do ní dovezla první technologie pro zaskladňování a vyskladňování zboží, takzvané zakladače. Tito roboti dokážou umístit zboží ve skladu a převézt jej ke skladníkovi a zpět.

"Produkty ve skladu budou rozděleny do různých kategorií podle rozměrů nebo požadované teploty. Rychloobrátkové zboží, jako mouku nebo cukr, budou přendávat pracovníci manuálně rovnou z palet do přepravek pro objednávky," popisuje proces Jan Rindt, obchodní manažer SSI Schäfer.

Výrobky, které si obchody ani zákazníci neobjednávají tak často, budou v automatizované části skladu. S částí zboží budou skladníci pracovat manuálně, zbytek budou přepravovat pouze roboti. Sklad bude rozdělen na několik teplotních zón, největší má být pro zboží, které nepotřebuje být v chladu.

"Když si zákazník objedná zboží v deset večer, jsme schopni ho doručit do šesti ráno druhý den. Objednávky vyřídíme v řádu desítek minut," dodává Simon Zuckschwerdt, finanční ředitel Makra v Česku.

Právě distribuce zákazníkům je jedním z důvodů, proč Makro obří sklad staví. V této oblasti firmě stále stoupají tržby, nyní tvoří asi čtvrtinu celkových příjmů, tedy sedm miliard korun. Až bude fungovat sklad, podíl distribuce by měl výrazně vzrůst. "Do tří až čtyř let by distribuce zákazníkům měla tvořit 55 procent prodejů," dodává šéf Makra Guillaume Chêne.

Nový koncept obchodů

Chêne počítá s tím, že díky zjednodušení distribuce zákazníkům nebude do obchodů chodit tolik lidí. Podle něj se změní jejich skladba i potřeby − do prodejny přijdou spíše pro inspiraci. Proto se Makro rozhodlo změnit koncept obchodů. Projekt nyní spouští v pražských Stodůlkách.

"Vylepšili jsme náš sortiment, do obchodu v Praze jsme přidali 3500 nových produktů," uvádí šéf Makra. Zákazníci podle něj požadují více lokálních dodavatelů, kteří s Makrem chtějí spolupracovat. V obchodě se zároveň mění i barvy nebo materiály, v regálech se objeví exkluzivní potraviny, nápoje i kosmetika. Do proměny obchodu ve Stodůlkách dalo Makro asi 26 milionů korun.