Ekonomická recese, které proběhla na přelomu minulé a této dekády, přinesla do oblasti manipulační techniky jednu zásadní změnu. Firmy začaly šetřit a hledat efektivnější řešení, a proto začaly houfně přecházet na elektrické vozíky, jejichž prodeje tak stoupají na úkor strojů se spalovacím motorem. Zatímco ještě před 10 lety se v Česku prodávalo i téměř dvakrát více čelních vozíků se spalovacím motorem než na elektřinu, v letech 2008 až 2010 se tento poměr vyrovnal, a v posledních letech se dokonce začíná obracet (viz graf v článku Asie se stala největším trhem s manipulační technikou. Každý čtvrtý vozík na světě se prodá v Číně).

Přitom čelní vozíky tvoří zhruba polovinu veškeré prodané manipulační techniky. Druhou polovinu dělají skladové vozíky, které jsou převážně na elektřinu. Pokud bychom se podívali na celoevropský trh a kompletní portfolio manipulační techniky, před 10 lety se v celé Evropě prodalo 72 procent strojů na elektřinu a 28 procent na spalování. Loni pak byl tento poměr dokonce už 84 ku 16, říká Hans-Georg Frey, předseda představenstva firmy Jungheinrich, a dodává: "Očekáváme, že se to bude dál prohlubovat."

Na celosvětovém trhu je tento poměr 54 ku 46 ve prospěch "elektrik". Důvodem je zejména asijský trh, kde vozíky se spalovacím provozem stále naprosto dominují, ale i zde trend postupně směřuje k prodeji elektrických strojů.

Vedlejší efekt

Tato změna měla i vedlejší efekt - více se rozjel vývoj lithium-iontových baterií, které už dříve začaly dominovat ve spotřební elektronice. Nicméně u vozíků, podobně jako u elektromobilů, čelí vzhledem k potřebě mnohem vyšší kapacity daleko složitějším problémům při vývoji. Proto jsou stále takzvané lionky ještě poměrně drahé, nicméně s dalším výzkumem a nasazením ve více provozech jejich cena klesá.

I tak je ale dnes lithium-iontová baterie zhruba třikrát dražší než olověná, přičemž samotný tradiční akumulátor tvoří přibližně třetinu ceny celého vozíku, uvedl produktový manažer firmy Jungheinrich Pavel Králík.

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce IHNED.cz
Chcete si přečíst celý článek?