V současnosti se podle Spolkového statistického úřadu přepravují čtyři pětiny nákladu v Německu po silnici. Do roku 2030 se přitom očekává nárůst nákladní přepravy až o 40 procent, což by neúměrně zatížilo dálniční infrastrukturu. Řešením by bylo přesunout více přepravy na železnici. To si ale řada odborníků neumí představit, protože současná železnice není pro většinu nákladních přeprav dostatečně flexibilní.

Flexibilní vlak pro menší zásilky

Centrum DLR proto představilo návrh nového vlaku, který by lépe vyhovoval potřebám nákladní přepravy v blízké budoucnosti. Nákladní vlaková jednotka s označením NGT Cargo (Next Generation Train) bude řízena kombinovaně, tedy standardně i autonomně, a jednotlivé vozy se budou sestavovat do souprav automaticky, díky čemuž se sníží počet potřebného personálu.

V budoucnu se očekává růst zejména přepravy menších zásilek, proto se nový koncept DLR zaměřuje právě na tuto možnost. Přeprava jednotlivých vozových zásilek je stále velmi složitá a ekonomicky nákladná. Z celkových nákladů na jejich přepravu připadá 30 až 40 procent na sestavování nákladních vozů, jejich svoz a rozvoz. Vzhledem k tomu je průměrná přepravní rychlost 18 km/h. Nákladní vlaková jednotka NGT by měla tyto finanční náklady do značné míry odstranit.

Nový typ nákladního vlaku je vybaven pohonem trakčními elektromotory. Pro pohon bude využita i energie získaná z brzdění, která se ukládá do baterií. Jednotlivé vozy díky tomu mohou být z vlakové jednotky posunem vyřazeny a mohou se samostatně přepravit k zákazníkovi.

Senzory umístěné na železničním vozu umožní nepřetržitě sledovat aktuální polohu vozu a tyto informace se budou přenášet k zákazníkovi. Senzory umožní také autonomní jízdu vlakové jednotky.

Místo lodí

Jednotlivé vysokorychlostní nákladní vozy jsou sestaveny do vlakové soupravy s jedním nebo dvěma elektrickými hnacími vozidly. Vlaková jednotka na nově budovaných tratích může jet rychlostí až 400 km/h a na stávajících do 200 km/h. Předpokládá se, že by souprava NGT Cargo mohla být použita i pro mezikontinentální nákladní dopravu mezi Evropou a Asií, a nahradit tak kontejnerové lodě.

V současné době vypracovali výzkumní pracovníci z centra DLR podrobnou koncepci vlakové jednotky a nyní se zabývají technickým uspořádáním vozů a systémem pohonu hnacích vozidel. Mezery mezi jednotlivými vozy, které u standardních vlaků tvoří narážecí a spřahovací ústrojí, v případě NGT Cargo nejsou téměř žádné, což snižuje jízdní odpor i hluk.

Předpokládá se, že by se vysokorychlostní nákladní vlaky NGT Cargo mohly kombinovat s vysokorychlostními osobními vlaky HST (High Speed Train), což by přispělo k lepšímu využití kapacity tratí.

Aktuálně také pokračují práce na vývoji detailnějšího logistického a provozního konceptu s návrhem obslužných terminálů, technologií nakládky a vykládky.

Související