„Je celá řada situací, kdy je očekávaná nákupní cena odběratele v rozporu se skutečně fakturovanou cenou. Může se jednat například o lidské selhání, technickou chybu, specifické prodejní akce či třeba časový nesoulad mezi okamžikem vystavení objednávky a přeceněním u dodavatele,“ říká Michaela Malíková, EDI koordinátorka společnosti Internet Mall.

Pokud se dodavatel začne věnovat uvádění cen v elektronické objednávce ORDERS, tak na jakoukoliv případnou chybu jak odběratel, či dodavatel přijde včas a je možné na vzniklou situaci reagovat před realizací dodávky a vzniku dalších dokumentů. „Když se na chybu přijde, je možné spustit interní proces blokování dalšího zpracování, ověřování správnosti ceny a hledání příčiny. Díky tomu lze předejít v nemalém procentu i vystavování opravných daňových dokladů. V extrémním případě lze zabránit i vrácení zboží zpět dodavateli a s tím vzniklým logistickým a transportním nákladům a eliminovat poškození obchodního vztahu,“ dodává Malíková.

Mall.cz navázal na pozitivní zkušenosti, které s udáváním cen mají retailové subjekty. Například obchodní řetězec Makro Cash & Carry již také realizoval úspěšný pilotní projekt s dodavatelem Henkel. Nejdelší zkušenosti s využitím nákupních cen v objednávkách má na tuzemském trhu moravská nákupní centrála řetězce COOP v rámci svých dodavatelů, napojených na EDI řešení společnosti CCV Informační systémy. S cenami v EDI objednávkách se však mohli setkat i další dodavatelé, dodávající typicky zahraničním odběratelům nebo do místních DIY řetězců, které používají EDI řešení svých zahraničních centrál.

Cena v objednávkách tak již přestává být doménou jen odběratelů, jako jsou COOP, Rohlík.cz, UniHobby, Alza, Datart, Tempo, či Rosa Market. Podnět k zapracování nákupní ceny do zprávy ORDERS vzešel jak od samotných maloobchodních prodejců, tak i od klíčových EDI poskytovatelů, kteří jej dlouhodobě na základě analýz trhu prosazovali.

Návrh a proces následné realizace byl řízen pracovní skupinou EDI pod Česko-Slovenskou iniciativou ECR. „Dlouhodobě se nám nedařilo prosadit udávání cen plošně na česko-slovenském trhu. Potěšilo nás tedy, když se stejným požadavkem přišlo Makro C&C a za využití společných zkušeností členů ECR na našem trhu vzniklo rozšíření, založené na bázi mezinárodního standardu EDIFACT. Vznikla tak modifikovaná verze, kterou Makro C&C pod hlavičkou ECR uvolnilo pro celý trh,“ říká David Reichel, ředitel divize eBusiness ve společnosti CCV Informační systémy. Řešení tak nyní mohou využívat všechny subjekty zasílající a přijímající objednávky v rámci elektronické výměny dat v obchodním styku EDI v České republice a na Slovensku.

Související