Společnost GLS, která realizuje balíkovou logistiku ve 42 zemích, od počátku letošního března pod označením eBikes nastartovala rozvoz zásilek pomocí nákladních elektrokol v Norimberku, Düsseldorfu, Dortmundu a Darmstadtu. Prozatím firma nasadila 10 bicyklů, ale jejich počet by měl v blízké době narůst. V průběhu letošního roku například GLS začne pomocí kol rozvážet zásilky i v Hamburku.

Pro zavedení ekologického způsobu doručování balíkových a expresních zásilek na takzvané poslední míli se balíkový přepravce rozhodl po úspěšné testovací fázi, kterou realizoval ve městě Konstanz na konci minulého roku. V testovací fázi kurýr dokázal během jediného dne obsloužit 120 zákazníků. Poslední čísla z Dortmundu ale ukazují, že během dvouhodinové směny dokáže kurýr rozvézt až 40 zásilek.

Pro rychlost rozvážky je samozřejmě důležité to, kde kurýři zásilky nakládají. V Dortmundu má GLS příhodně umístěné depo. Ve městech, kde jsou překladiště méně výhodné, zaváží přepravce balíky do oblasti distribuce pomocí dodávek, které pro kurýry fungují jako mikrodepa.

Cargo kolo od GLS je tříkolka vybavená skříňovou nástavbou s objemem okolo dvou metrů krychlových, která uveze až 200 kilogramů. Umožňuje tak pružně reagovat na různé přepravní objemy a zatížení. Společnost je už testuje i v Belgii, Itálii, Rakousku, Maďarsku a Španělsku. "Kola jsou navržená pro město, takže se s nimi dobře parkuje a nevztahují se na ně omezení pro vjezd do částí některých měst, která zavedla bezemisní zóny," uvádí hlavní výhody Anne Putz, vedoucí korporátní komunikace v GLS.

Čtyřkolka s pojízdným depem

Společnost DHL Express již během posledních několika let otestovala a nasadila celou řadu různých řešení využívajících cargo kola a v některých evropských městech již na 60 procent finálních přeprav realizuje na kolech. Nyní přichází se zcela novým řešením distribuce pro městskou logistiku, systémem City Hub, který již přes dva měsíce testuje ve Frankfurtu nad Mohanem a šesti dalších evropských městech.

Řešení DHL sestává ze dvou čtyřkolových nákladních elektrokol, takzvaných Cubicycles, a dodávky se speciálním návěsem, na který se vejdou až čtyři výměnné nástavby. Dodávka opět funguje pro kurýry jako depo, ovšem s tím rozdílem, že výměna prázdné nástavby za plnou je díky promyšlenému designu návěsu a nákladního kola otázkou několika vteřin.

Výměnná nástavba má kapacitu jeden metr krychlový a uveze až 125 kilogramů nákladu. Najednou tak jedno kolo veze okolo 70 zásilek. Přepravní skříň má navíc stejné rozměry jako standardní paleta a proto může být snadno naložena do různých přepravních prostředků v síti DHL Express.

Elektrický pohon kola pomáhá kurýrovi maximálně na vzdálenost 50 kilometrů, než je potřeba znovu dobít. Samotné kolo váží 59 kilogramů a dokáže jezdit rychlostí 40 kilometrů v hodině. Pro snadnou manipulaci v městském prostředí je navrženo s malým poloměrem otáčení. Kola navíc mohou být vybavena systémem GPS nebo vysílačem pro "internet věcí" pro sledování polohy a pohybu, ale i solárními panely, které vyrábí elektrický proud pro elektrický pohon.

Jízdní kola mají u expresních dodávek hned několik výhod. Mohou se vyhnout dopravním zácpám a v porovnání s dodávkovými vozidly obslouží za hodinu až dvakrát tolik míst. Jeden systém City Hub, tedy dvě kola a dodávka, dokáže zastat práci dvou dodávkových vozidel. DHL tak odhaduje úsporu až 16 tun CO2 ročně. "Jedno kolo Cubicycle stojí deset tisíc euro. Přes celý servisní život vozidla ale vychází cenově příznivěji než užitková auta, která by plnila stejný úkol," uvádí Tobias Wider, šéf německé pobočky DHL Express.

První vlaštovka v Česku

Nákladní kola v České republice zatím žádný typický logistický provider ve větším měřítku využívat nezačal. Pouze DHL Express od března letošního roku do pilotního provozu nasadila první kurýrní elektrickou trojkolku s nástavbou pro rozvoz a svoz zásilek v Českých Budějovicích.

"Během února, kdy probíhalo testování, kurýr najezdil téměř 300 kilometrů. Každý den zastavil průměrně čtyřiadvacetkrát, aby zásilky doručil, a čtyřikrát, aby naopak nové zásilky vyzvedl k další přepravě. Celkem takto obsloužil téměř 500 zásilek," prozrazuje Pavel Šmejkal, senior director network operations DHL Express CZ. To je přibližně čtvrtina počtu zásilek, které zvládne kurýr v autě.

Trojkolka je větší než její modernější čtyřkolová verze, nástavba má objem dva metry krychlové a uveze až 250 kilogramů nákladu. Podle odhadů společnosti elektrokolo za rok svého provozu ušetří až 1,3 tuny CO2.

Jídlo na kole za pár minut

V daleko větším rozsahu využívá cargo kola expresní kurýrní přepravce Messenger, který se mimochodem účastnil celoevropského projektu Cyclelogistics. Ten si klade za cíl snižování emisí a spotřeby paliva v městské distribuci právě nasazováním cargokol a motivování měst pro vytváření vhodných podmínek pro jejich provoz.

Flotila Messengeru čítá na 10 tradičních dvoukolových cargo kol, některých s elektropohonem, vybavených bednou na stokilové náklady. Větší typy kol nemají a ani je neplánují, protože se neosvědčily. "Tříkolky a čtyřkolky jsou neohrabané a nemají předpoklad pro to, aby se s nimi po Praze dalo jezdit efektivně. Funkčně nejsou jako auto, ale už v sobě spojují řadu nevýhod auta. Nedá se s nimi v hustém provozu předjíždět či vyjet obrubník," vysvětluje zakladatel společnosti Messenger David Voverka.

Praha je podle něj stále městem aut a v takovém prostředí se mohou výhody cargo kol jen těžko projevit. Problémem je také nedostatečná servisní síť pro cargo kola. "Když se na cargo kole podepíše zima, je velice obtížně sehnat servis. Málokterý servis kol má zvedací plošinu, bez které to nejde. Elektrokola jsou na tom o to hůře, že každý výrobce má vlastní řešení pohonu, tudíž je o to obtížnější je u nás opravit," vysvětluje Voverka. Cena cargo kola s pohonem se navíc pohybuje okolo 120-150 tisíc, za což se dá pořídit i auto.

Šéf Messengeru i za stávající situace vidí v cargo kolech skvělý doplněk flotily pro expresní přepravu v městech. V centru Prahy je nejvíce využívají pro rozvážku jídel v rámci služby Ordr, která nabízí expresní dodání jídla během několika minut. "Kola jsou také nejspolehlivější ve vztahu k počasí. Motorce to klouže, auta stojí v zácpě a když není extrémní mráz a nebezpečné náledí, tak je kolo nejspolehlivější," dodává Voverka.

Největší výhodou cargo kol je jejich flexibilita. Pokud se proti tomu nestaví místní vedení města, mohou zajíždět i do pěších zón a rychleji tak obsluhovat jinak obtížně dostupné adresy v městských centrech. Většímu rozvoji tohoto typu distribuce rozhodně pomáhá, když má město jasný plán, jak s mobilitou v centru naložit. Amsterdam například letos zavedl nízkoemisní zónu, která zakazuje vjezd dodávkám vyrobeným před rokem 2000. Pokud chce mít Praha čistý vzduch, mohla by se tímto rozhodnutím nechat inspirovat. Zatím to však vypadá, jako by se chtěla vydat opačným směrem.

Celý článek vyšel v posledním čísle časopisu Logistika

Související