Například švédská firma Löfbergs, která se zabývá pražením a distribucí kávy, právě testuje hybridní nákladní vozidlo Scania P 320. Podle prvních měření je spotřeba paliva díky hybridnímu systému nižší o 18 procent.

Pouze s využitím elektřiny v bateriích dokáže kamion ujet dva kilometry, což se hodí na poslední míli pro případné tiché doručení nákladu. Výkon elektrické soupravy je 130 kW, respektive 174 koní, a k plnému nabití baterií stačí deset minut.

Toto hybridní nákladní vozidlo je zároveň schopno spalovat hydrogenované rostlinné oleje. V kombinaci s částečným napájením z baterií jsou emise CO2 u tohoto vozidla nižší o více než 90 procent v porovnání s klasickým naftovým motorem. I díky tomu získalo toto nákladní vozidlo titul Green Truck Future Innovation 2016.

Alternativní energie v dálkové dopravě

Scania je také průkopníkem elektrifikace v dálkové nákladní dopravě. V červnu 2016 poblíž švédského města Gävle zahájila provoz první elektrifikované silnice. Kamion Scania s trolejemi zde jezdí v běžném provozu a využívá technologii vyvinutou společností Siemens.

Ta umožňuje jízdu v čistě elektrickém režimu, pokud se nachází v pravém, elektrifikovaném, pruhu. Pokud nákladní vozidlo potřebuje předjíždět nebo opustit elektrifikovanou silnici, je zapojen klasický spalovací motor Euro 6 na bionaftu.

Ve spolupráci s norskou přepravní společností Asko také začala Scania testovat nákladní vozidla s elektromotorem, kterému energii dodává vodík v palivových článcích. Vodík navíc vyrábějí solární články připevněné na vozidle. Třínápravová souprava o celkové hmotnosti 27 tun zvládne ujet až pět set kilometrů.

Související