Debaty Náklady vs. efektivita u on-line prodejců potravin se zúčastnili (zleva) Libor Švadlenka, Jakub Šulta, Ondřej Tomeš a Ladislav Bárta.
Debaty Náklady vs. efektivita u on-line prodejců potravin se zúčastnili (zleva) Libor Švadlenka, Jakub Šulta, Ondřej Tomeš a Ladislav Bárta.
autor: Libor Fojtík

Prodej potravin přes internet je v současnosti nejrychleji rostoucím trhem českého maloobchodu. Hlavní hráči dále rozšiřují rozvozové oblasti a zavádějí nové doplňkové služby. Společným problémem je ale vytížení jejich logistického systému, který zažívá dvě špičky - ráno, kdy lidé odcházejí z domova do práce, a večer, kdy z ní přicházejí. Přes den jsou tak vozy i sklady využité jen částečně. Tuto mezeru by mohl zacelit rozvoz do firem - do kanceláří, na úřady, do hotelů nebo restaurací -, který je nejaktivnější během dne.

"V květnu startujeme platformu, která bude čistě pro B2B. Pracujeme na tom de facto sedm měsíců," uvedl šéf Košík.cz Jakub Šulta. E-shop už sice rozvoz do firem nabízí, jeho podíl na celkových tržbách se ale pohybuje jen kolem osmi procent, a díky nové platformě by se mohl zvýšit až na 25 procent.

Debaty Náklady vs. efektivita u on-line prodejců potravin

 

se zúčastnili (zleva) Libor Švadlenka (moderátor, děkan Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice), Jakub Šulta (CEO Košík.cz), Ondřej Tomeš (marketingový ředitel Kolonial.cz) a Ladislav Bárta (business development director Rohlík.cz).

Na podobném projektu pracuje i e-shop Koloniál, jak uvedl jeho marketingový ředitel Ondřej Tomeš. On-line obchod už také rozvoz do firem nabízí, přičemž ten roste o něco rychleji než doručování na soukromé adresy.

E-shop Rohlík se zatím nechystá vstoupit razantněji do této oblasti. "Zatím náš byznys roste takovým tempem, že spíš máme problém, abychom to měli kde uskladnit, připravit a rozvést včas. Rozhodně ale další potenciál naší logistiky tady je," řekl Ladislav Bárta, business development director Rohlík.cz.

Vstup potravinářských e-shopů do této oblasti sice dává smysl z pohledu využití kapacit, nicméně rozvoz potravin do firem je silně konkurenční trh. Například doručování do prodejen i restaurací je v Česku poměrně běžné a z větších hráčů jej nabízejí například Makro, Bidvest nebo JIP.

Rozšíření rozvozové oblasti

On-line supermarkety se letos také chystají rozšířit své rozvozové zóny. Podle počtu objednávek třetí největší hráč - Košík - pokrývá nejrozlehlejší část země. Před několika měsíci začal distribuovat zboží na Moravu a do severozápadních a východních Čech, na začátku června pak začne jezdit i do Českých Budějovic a okolí. Cílem pro letošek jsou pak všechna města nad 30 tisíc obyvatel.

Koloniál se chystá do rozvozové oblasti zahrnout především další lokality, které jsou na trasách mezi pražským skladem a městy v Čechách, jež už pokrývá. V druhé polovině roku by se pak chtěl dostat i do větších moravských měst. Tesco chce ještě letos začít rozvoz na severní Moravě. Rohlík aktuálně bojuje s následky březnového zátahu na své zahraniční pracovníky. Podle Bárty se už ale dostává na stejná čísla, jakých dosahoval předtím.

Problémy vyřeší automaty

Společným problémem, kterému on-line supermarkety čelí, podobně jako většina firem v Česku, je nedostatek pracovníků. K tomu se navíc přidává i nedostatek vhodných rozvozových vozů. V další expanzi proto bude e-shopům pomáhat automatizace. V současnosti patří k jejich nejmodernějšímu logistickému vybavení dopravníkové linky, čtečky čárových kódů a informační systémy.

Nejkonkrétnější představu o modernizaci skladu má šéf Košíku. "Pohybujeme se v horizontu 10 až 15 milionů eur, řešíme to už od září minulého roku," říká Jakub Šulta. Podle něj nemá smysl automatizovat příjem zboží. Zaměřit se chce nejdřív na expedici, která je hlavním úzkým hrdlem celé logistiky. V úvahu připadá pick-by-light nebo sofistikovanější dopravníkový systém. Poté přijde na řadu automatizace vychystávání. "Vyšší efektivita, nižší chybovost - jsou tam jasné benefity a s personální krizí, která je na českém trhu, je toto jediná možná cesta, po které se lze vydat," myslí si Jakub Šulta.

Tesco provozuje automatizovaná logistická centra pro on-line dodávky ve Velké Británii a do dvou let by chtělo přijít s tímto konceptem i do střední Evropy. "Nové, plně automatické logistické centrum chystáme v Polsku, ale strategicky tak, že budeme chtít samozřejmě z tohoto centra pokrýt i ČR," uvedl Marek Těthal, e-commerce manager Tesco pro Česko a Slovensko.

Rohlík kvůli raketovému nárůstu každý rok přestavuje svůj sklad. Většina technologií, které tam zavádí, má spíš charakter "mechanizace". Nyní ale také začíná uvažovat o rychlejším tempu nasazování moderního logistického vybavení. "Ukázalo se, že spoléhat hodně na lidi je trochu ošemetné, takže určitě teď budeme víc tlačit na všechno, co lze udělat strojově," říká Ladislav Bárta.

Autoři: Radek Novotný