Se zaváděním standardu GSM pro evropský systém řízení železniční dopravy ERTMS začala Česká republika již v roce 2004, kdy Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) zahájila realizaci pilotního projektu v úseku Děčín – Praha – Kolín.

Z pilotní realizace vyplynuly základní technické a ekonomické parametry pro následující výstavbu. Ke konci minulého roku tak bylo v České republice systémem GSM-R vybaveno na 1 660 kilometrů tratí, které signálem pokrývá celkem 331 vysílacích stanic.

V současnosti zahájila SŽDC další výstavbu v úseku Ústí nad Orlicí – Lichkov. K tendru pak SŽDC připravuje úseky České Velenice – České Budějovice – Horní Dvořiště a Plzeň – České Budějovice, dokončení těchto staveb se předpokládá na přelomu let 2018 a 2019. Zapojení úseku Votice – České Budějovice pak závisí na modernizaci zbývající části 4. koridoru.

Pokrytí všech celostátních drah je podmíněné realizací dalších investičních záměrů, zejména pak rozšiřováním přenosových cest včetně pokládky optických kabelů. SŽDC se chce také blížeji zaměřit na rozvoji sítě na příhraničních a příhraničních úsecích, aby byla zajištěna interoperabilita s vlaky zahraničních dopravců zajíždějících na české území.

Související