Technologii otevřené databáze blockchain, na které stojí například virtuální měna bitcoin, je možné použít i ve světě logistiky a dodavatelských řetězců. Na její bázi připravuje společnost IBM společně s rejdařskou a logistickou společností Maersk, která je největším kontejnerovým přepravcem na světě, aplikaci, jež by měla přinést větší transparentnost do přepravního trhu.

Řešení spočívá ve správě a sledování papírových záznamů desítek milionů přepravovaných kontejnerů po celém světě prostřednictvím digitalizace kompletního dodavatelského procesu. Cílem je posílit transparentnost a bezpečnost sdílení informací mezi obchodními partnery. Aplikováním tohoto řešení do praxe by podle společnosti Maersk mohlo celé odvětví ušetřit miliardy dolarů.

Na devadesát procent celosvětově obchodovaného zboží je každoročně přepraveno námořní dopravou a celý proces je velice nepřehledný. V rámci přepravy se do řetězce zapojuje celá řada organizací, které si vždy předávají informace pouze mezi sebou. Průzkum společnosti Maersk například ukázal, že přeprava chlazeného zboží z východní Afriky do Evropy projde rukama téměř 30 lidí a organizací včetně 200 různých komunikačních interakcí mezi nimi.

Jak blockchain funguje?

Blockchain by měl celý tok zprůhlednit a dát firmám k dispozici potřebné informace. V praxi bude řešení fungovat jako neměnná, zabezpečená a transparentní sdílená síť, která každému účastníkovi v závislosti na úrovni jeho oprávnění umožní vidět, co se v rámci celého procesu odehrává. Každý účastník dodavatelského řetězce tak bude moci sledovat, jak zboží postupuje dál, a má tak přehled, kde v přepravě se který kontejner nachází.

Řešení umožní podrobné sledování postupu kontejneru dodavatelským řetězcem a zároveň i výměnu originálních dokumentů a informování o událostech v řetězci. Přinese tak snížení objemů obchodní dokumentace a nákladů na jejich zpracování. Hlavním přínosem ale je, že díky přesným datům pomůže zkracovat zpoždění způsobená chybami vzniklými při oběhu papírové dokumentace.

Blockchain v dodavatelském řetězci by byl dobrou zprávou také pro celníky, kteří budou moci vidět kontejner v reálném čase a budou mít k dispozici mnohem lepší informace pro cílenou analýzu rizik. To povede k větší bezpečnosti a efektivitě během hraničních kontrol.

IBM a Maersk chce spojit síly se sítí dopravců, zasilatelů, lodních přepravců, přístavů a celních správ s cílem vybudovat digitální řešení pro globální obchod. „Domníváme se, že toto nové řešení bude pro dodavatelský řetězec představovat revoluční technologii s potenciálem narušit zavedené pořádky a změnit způsob, jakým se dělá globální obchod,“ říká Bridget van Kralingen, senior viceprezidentka IBM pro průmyslové platformy.

Související