Vymáhání minimální mzdy v nákladní dopravě zatím není důsledné. Mnoho českých dopravců tak prakticky denně porušuje zákon.
Vymáhání minimální mzdy v nákladní dopravě zatím není důsledné. Mnoho českých dopravců tak prakticky denně porušuje zákon.
autor: HN - Matěj Stránský

„Problém minimální mzdy a dalších ochranářských opatření typu zákazu týdenních odpočinků ve vozidle se vyhrocuje,“ uvádí Vojtěch Hromíř, generální tajemník sdružení ČESMAD Bohemia, a dodává: „V současné době je v Evropské unii projednávána směrnice o vysílání pracovníků a silniční balíček. Tyto dokumenty mohou celý problém vyřešit, nebo naopak eskalovat.“

Problematiku minimální mzdy i změny směrnice EU o vysílání pracovníku projednávalo na dvě stě představitelů českých dopravních firem a dalších odborníků na dopravu na konferenci pořádané minulý týden sdružením ČESMAD.

„Sektor mezinárodní dopravy je specifický svojí vysokou mobilitou. Řidiči zcela běžně během jedné cesty projedou hned několika zeměmi a nedovedu si představit, jak by měla vypadat pracovní smlouva takového řidiče, která by vyměřovala hned několik rozdílných mezd zároveň. Proto také navrhuji vyjmutí silniční dopravy z působnosti směrnice o vysílání pracovníků,“ prohlásila na konferenci poslankyně Evropského parlamentu za ANO Martina Dlabajová.

Podle Vladimíra Starosty, prezidenta svazu českých dopravců, dospěla situace do stavu, kdy není možné stoprocentní vítězství jedné strany. „Trváme na tom, že uplatňování směrnice o vysílání pracovníků není vhodné pro silniční dopravu, neboť nepočítá s vysokou mobilitou pracovníků a její uplatňování vykazuje ničivou administrativní zátěž pro silniční dopravce,“ upozornil Vladimír Starosta. Dodal ale, že chápe pozici zemí jako je Německo a Francie, které se dlouhodobě potýkají s problémem nomádských řidičů, pracujících někdy celé měsíce na území cizího státu bez návratu do domovské země.

Autoři: Kov