V dnešní době mohou mít lidé téměř cokoliv, kdykoliv si to zamanou. To sice není příliš výchovné pro současnou generaci dětí, ale pro obchodníky, lokální firmy i podnikatele je to neobyčejně silný stimul. Řeč je o takzvaných on-demand službách, díky kterým si mohou lidé snadno a rychle, v doslovném překladu "na vyžádání", objednat službu či produkt. Za jejich rozvojem logicky stojí masivní rozšíření chytrých telefonů, které umožňují vyslat rychlou poptávku libovolně kdy a kde.

Ve velkých městech nabízejí on-demand služby vše od jídla z nejlepších restaurací přes květiny, parfémy, alkohol a jiné dárky až po doktory, maséry či zahradníky. Ve světě je nabídka produktů a služeb ještě pestřejší. Ve Spojených státech si můžete prostřednictvím aplikace objednat marihuanu, štěňata anebo kozy, které ekologicky spasou váš trávník. V Japonsku je zase možné objednat buddhistického mnicha pro vzpomínkovou bohoslužbu.

Základem on-demand služeb je především rychlé uspokojení poptávky, což je z velké části umožněno napojením na lokální zdroje. V případě produktů či jídla je to napojení na místní obchody či restaurace, v případě služeb je to napojení na pracovní sílu. Především přepravní aplikace stavějí svůj byznys na uživatelích, kteří fungují jako kurýři či šoféři. V tomto ohledu je nejznámější on-demand službou aplikace pro osobní přepravu Uber, která využívá širokou síť svých uživatelů jako neoficiální řidiče taxi.

Jídlo táhne

Nejrozvinutějším segmentem on-demand služeb v České republice je rozvoz jídla z restaurací, který táhne společnost DámeJídlo, a v poslední době silně narůstající rozvoz potravin. Český trh je ale zatím poměrně málo rozvinutý, což je způsobené tím, že on-demand službám se daří tím lépe, čím více uživatelů a poskytovatelů služeb sdružuje.

Firmám vyvíjejícím on-demand aplikace se do značné míry podobají tzv. agregátoři služeb. Na českém přepravním trhu fungují společnosti jako Balíkonoš, Zaslat.cz anebo DeliBarry, které sdružují nabídky různých přepravců. Oproti typickým on-demand službám sice postrádají jejich bezprostřední rychlost, ale jsou jimi inspirované v tom, že se přizpůsobují potřebám zákazníka. Tomu stačí zadat velikost zásilky a místo nakládky a vykládky a může si vybrat z několika variant přeprav od expresní po ekonomickou. Skrze tyto služby si lze bez problému objednat i paletovou přepravu.

Agregátoři přepravních služeb nejvíce cílí na menší e-shopy, kterým zjednodušují výběr toho nejvhodnějšího druhu dopravy a pomáhá jim s administrací, například s tiskem etiket, objednáním svozu či sledováním zásilek přímo v jejich e-shopovém systému. Většinu těchto služeb pak mohou díky webovému rozhraní využívat i jednotlivci.

Hlavní výhodou agregátorů je, že díky spojení většího počtu zásilek získají od přepravců zajímavější ceny. Zejména při posílání zboží do zahraničí lze s aplikací ušetřit stovky korun. "Díky naší spolupráci s různými dopravci jsme schopni vždy nabídnout ty nejnižší ceny. U menších exportních zásilek u nás lidé ušetří oproti poště 30 procent a více, ale například u 30kilového balíku do Německa je to dokonce až 67 procent," prozrazuje Miroslav Michalko, šéf přepravní firmy Zaslat.cz.

Společnost Zaslat.cz se na začátku února také více přiblížila on-demand službám tím, že jako první z agregátorů v České republice spustila mobilní aplikaci. Ta umožňuje objednání nejvhodnější přepravní služby během několika vteřin i s možností zadání dobírky či připojištění balíku. Z aplikace mohou sledovat zásilky jak odesilatelé, tak příjemci.

Pravý Uber pro věci

Na začátku roku spustila ostrý provoz služba Zavezu.cz, která nemá na českém trhu obdoby. Často bývá označovaná jako spolujízda pro věci s odkazem na v Česku populární stránku pro sdílení volných míst v autech. Je to tedy přepravní aplikace, kde se však o doručování zásilek nestarají profesionální balíkoví přepravci, ale uživatelé aplikace.

V principu služba funguje jako Uber. Pro vytvoření poptávky zadá odesílatel, co a kam chce poslat, a od kurýra poté dostane cenovou nabídku. Zvolený převozník pak v dohodnutou dobu vyzvedne věc u odesilatele a odveze ji příjemci. Ten musí při přebírání zboží kurýrovi nahlásit kód, který aplikace vygeneruje odesilateli, aby tím potvrdil úspěšnost doručení, na základě které je poté vyplacena převozníkovi odměna. Dvacet procent z ceny dopravy si po realizaci přepravy strhne aplikace jako marži.

Otázkou u této služby je bezpečnost. Společnost Zavezu.cz má sice smluvené pojištění u Generali, ovšem pouze do výše 1000 korun a toto pojištění se nevztahuje na ztrátu a zcizení zásilky kurýrem, což je asi největší riziko u služby, kde jsou uživatelé zároveň poskytovateli služby. Zároveň stejně jako jiné C2C služby zatím Zavezu.cz bojuje s nedostatkem uživatelů, a tím pádem nízkou úspěšností vyřízení poptávek.

Nadšení pomalu mizí

On-demand přepravním službám se daří především ve velkých aglomeracích. I ve světě ale zatím tento trh táhnou nejvíce služby zaměřené na jídlo. Obrovskou aktivitu vyvíjí například firmy ze skupiny Delivery Hero, které již operují v 53 zemích a nabízejí jídlo z celkem 300 tisíc restaurací.

Ve velkých městech se ale již úspěšně etablují i služby, které se nespecializují na specifický sortiment. Příkladem může být přepravní on-demand aplikace Stuart, která přepravuje do hodiny jakýkoliv typ zboží mezi obchody a zákazníky v Paříži, Barceloně, Londýně, Bruselu a Berlíně. Podobně funguje v Londýně Jinn a Quiqup. V podstatě jde co do rychlosti téměř o kurýrní služby.

Vzhledem k velkému počtu uživatelů některých služeb se může zdát, že segment on-demand má světlou budoucnost. Právě ve velkých aglomeracích však vznikla celá řada start-upů, které nejen bojují mezi sebou, ale i se svými provozními náklady. Stejně jako v běžné přepravě tu firmy mají velice nízké marže, navíc kvůli rychlému růstu často čelí operativním problémům a nedostatku lidí. Na domovské stránce snad každé on-demand služby najdete nabídku zaměstnání pro kurýry.

Kvůli těmto rizikům se o přepravní start-upy přestávají zajímat investoři, kteří doposud stáli za největším rozvojem trhu. Například ve Spojených státech podle analýzy Reuters spadly v minulém roce investice do on-demand přepravních služeb více než o čtvrtinu. Je tak nyní především v zájmu zákazníků, aby on-demand služby využívali co nejvíce. Díky častějším zakázkám budou totiž poskytovatelé moci navýšit počet kurýrů a tím zrychlit a zefektivnit své doručování. To na silně konkurenčním trhu povede k rychlejší a levnější přepravě.

Související