Konzervativní zákazníci tu změnu tolik necítí. Ale ti progresivnější si to musí užívat. V internetových obchodech se dá dnes koupit prakticky všechno. Vedle běžných věcí a služeb si můžete ve světě přes aplikaci objednat třeba i marihuanu, kozy, které ekologicky spasou váš trávník, nebo buddhistického mnicha pro vzpomínkovou bohoslužbu.

Zatímco donedávna určoval čas doručení zboží prakticky výhradně on-line obchodník, potažmo doručovací služba, v současnosti se ručička vah začíná přesouvat ve prospěch zákazníka.

Jde o fenomén tzv. on-demand služeb, jejichž podstatou je rychlé uspokojení poptávky podle přání zákazníka. Stále častěji si můžeme vybírat, kdy nám kurýr doručí objednané zboží. Začínají s tím i firmy, které poskytují mezinárodní expresní služby.

Na lokální úrovni se logicky už dříve prosadilo rychlé doručení hotového jídla, postupně ale vznikají i přepravní aplikace, které propojují dopravce přímo se zákazníky, již tak můžou čas doručení bezprostředně ovlivnit. Některé on-line platformy navíc vstupují do tzv. sdílené ekonomiky a umožňují doručování vedle profíků i běžným řidičům.

Experimentovat s těmito novinkami chce i největší český e-shop Alza. "Na letošní rok plánujeme projekt, kde bychom chtěli poskytnout velice malá časová okna dle výběru zákazníka. Chtěli bychom s tím experimentovat a podívat se, jestli to dává zákazníkům smysl. Alza Express je zaběhlá služba se zaběhlými procesy a půjde o upgrade. Na pozadí toho ale ještě běží rozvojové projekty týkající se aplikací nebo třeba sdílené ekonomiky. To jsou ale zatím spíš výzkumně-vývojové projekty," říká ředitel logistiky on-line obchodu Rudolf Žůrek v rozhovoru pro časopis Logistika. V druhém pololetí roku by podle něj už mohly být plány konkrétnější.

Čas doručení podle přání zákazníka ale už dnes nabízejí téměř všechny velké on-line obchody s potravinami. Jde o nejrychleji rostoucí segment české e-commerce, tím pádem vlastně celého maloobchodního trhu. Jeho aktéři se snaží ukrojit si co největší podíl z celého koláče, a proto neustále přicházejí s novými službami a rozšiřováním rozvozové oblasti. To vytváří značný tlak na logistiku, jejíž model se mezi e-shopy s potravinami značně liší. 

Například právě v časech a možnostech výběru doručení. Zatímco Tesco vozí nákup druhý den a zákazník si může vybrat z dvouhodinových intervalů, Rohlík.cz se zaměřuje na rychlost služby a nabízel doručení do hodiny a půl. To se aktuálně prodloužilo na dvě hodiny. Košík.cz jde mírnější cestou a doručuje tři hodiny od objednání v hodinových intervalech. Koloniál.cz původně nabízel jen doručení následující den, i on ale už nabízí tzv. same-day, tedy doručení v den objednávky, byť až ve večerních hodinách v případě dopoledního objednání.

 

Velká panelová debata na téma logistika e-shopů s potravinami proběhne 20. dubna na konferenci Zóna Logistika v Praze. Diskuse se zúčastní šéfové největších hráčů na tomto trhu - Marek Těthal z Tesco potraviny on-line, Tomáš Čupr z Rohlík.cz, Jakub Šulta z Košík.cz a také zatím neupřesněný zástupce z Koloniál.cz.

Související