Ilustrační foto
Ilustrační foto
autor: Archiv

Praha vypracovala dvě varianty omezení vjezdu kamionů do metropole. „V případě první varianty není o čem diskutovat, tak musíme střed Prahy ochránit. Je to vlastně doplnění stávajícího značení a bude takto představena Středočeskému kraji. Za hotovou ji považuji v tom smyslu, že jsem k ní za celou dobu projednávání nezaznamenal žádnou připomínku,“ řekl náměstek primátorky Petr Dolínek.

Druhý návrh by pak byl na kamiony přísnější. „Je doplňující. Oproti prvnímu má navíc znemožnit vjezd po části městského okruhu od Spořilovské po Běchovice. Vzhledem k tomu, že obyvatelé Spořilova jsou Pražané, budu se o této variantě bavit se Středočeským krajem,“ řekl Dolínek. V případě obou modelů jsou podle Dolínka možné výjimky například kvůli zásobování a podobně.

Jednání o variantách by se mezi Prahou a Středními Čechami měly uskutečnit v březnu a začátkem dubna. „Připravím také tisk k projednání radě, kdy pevně doufám, že kolegové první variantu podpoří automaticky a k druhé dají mandát o ní jednat,“ řekl Dolínek. Pokud se tak stane, bude zahájeno správní řízení, kdy se k návrhům budou vyjadřovat dotčené orgány.

Termín, kdy bude o vybrané variantě rozhodnuto, nebo kdy by začala platit, Dolínek neřekl. „Termíny je zbytečné nyní hádat, závazné je březnové a dubnové jednání se zástupci Středočeského kraje a dalšími organizacemi,“ řekl.

Návrhy kritizovalo sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia. První variantu považuje za shodnou se současným stavem. Druhou pak mluvčí Martin Felix označil za špatnou, podle něj budou kamiony jezdit vesnicemi. „Zablokujete okolí Prahy, ten druhý návrh je absurdní. Brát si za rukojmí zbytek České republiky přece nejde,“ řekl. Podle Dolínka ale nyní nikdo nechce nic zakazovat, ale diskutovat. „Jestli věcnou diskusí neprojdeme, bude se to odkládat dál a dál,“ řekl.

Okruh bez financí SFDI 

Před návrhem zakázat vjezd kamionů nad 12 metrů po části městského okruhu od Spořilovské po Běchovice varoval i ministr dopravy Dan Ťok. „Tato varianta znamená, že Státní fond dopravní infrastruktury by tuto část komunikace musel přestat financovat. Zároveň by se zvýšila kamionová doprava na komunikacích nižších tříd ve Středočeském kraji, které k tomu nejsou určené," uvedl ministr.

V hlavním městě Praze Státní fond dopravní infrastruktury financuje jak investice, tak i opravy a údržbu, které se týkají silnic a místních komunikací dočasně plnících funkci nevybudovaných částí silničního okruhu kolem hlavního města Prahy. Rozsah dotčených komunikací je upravován v závislosti na postupu výstavby silničního okruhu a dalších pozemních komunikací.

Dostavbou chybějících částí silničního okruhu kolem Prahy (SOKP nebo také D0) se nyní zabývala pracovní skupina pod vedením náměstka ministra dopravy Kamila Rudoleckého, která řešila stavby severní části okruhu s označením 518, 519 a 520. Zástupci resortu dopravy, životního prostředí, hlavního města i Středočeského kraje stanovili harmonogram další přípravy pro všechny strany, kterých se výstavba okruhu dotýká. Zabývali se rovněž aktuálním stavem pořizování územně-plánovací dokumentace, uvedlo ministerstvo dopravy v tiskové zprávě.

Cílem je zahájit co nejrychleji nový proces posouzení vlivu na životní prostředí (EIA), a otevřít tak cestu k získání potřebných povolení pro tuto klíčovou dopravní stavbu, kterou roky brzdily spory o vedení trasy. Obdobná skupina koordinuje i přípravu východní části okruhu spojující D1 (označovanou jako SOKP 511) s již zprovozněnou částí pražského okruhu od Běchovic k hradecké dálnici D11 a mladoboleslavské D10.

Autoři: rn, ČTK