Nové distribuční centrum Jungheinrichu v Kaltenkirchenu nedaleko Hamburku působí na laika trochu jako futuristická továrna - několik propojených obřích kvádrů v sobě ukrývá automatické stroje, které neustále přesouvají palety nebo přepravky, zaskladňují je do desítky metrů vysokých konstrukcí nebo vyskladňují na dopravníky, po nichž se přesouvají k dalšímu zpracování. "Je to náš hlavní hub, je to funkční sklad, ale zároveň je to náš showroom," říká obchodní konzultant Jungheinrichu a zároveň průvodce logistickým centrem Douglas Nelson.

Firma tu zapojila a vzájemně propojila řadu svých automatizovaných produktů, přesto tu ještě zdaleka není vše, co nejmodernější skladovací vybavení v současnosti zvládá. Například robotické přepravní systémy nebo autonomní logistické vláčky - ty tu ale vzhledem k všudypřítomným dopravníkovým drahám téměř nejsou potřeba. Výkladní skříň musí také fungovat efektivně.

Do celého světa

Většina objednávek přichází z poboček firmy v západní a severní Evropě. V řadě zemí ale není lokální sklad, a zásilky tak jdou z Kaltenkirchenu přímo do servisních vozů. "Tuto část jsme z našeho logistického řetězce odstranili," přibližuje Nelson zjednodušení distribuční sítě.

Paleta před kontrolním rámem u vstupu do automatizovaného skladu

Další část dílů pak směřuje na huby firmy v německém Lahru, Bratislavě, Singapuru nebo ve Spojených státech, z kterých se zásobují mobilní servisní technici či dílny v regionu. Pod Bratislavu spadá i Česko, přičemž v pražské pobočce firmy se navíc drží zásoby speciálních dílů, které musí být dostupné v řádu hodin.

Vedle hubů a lokálních servisních pracovníků v terénu či na dílnách zásobuje hlavní sklad náhradních dílů také centrum pro použité vozíky a výrobní závody firmy, které jsou umístěny v Německu a také v Číně. Do Kaltenkirchenu tak přichází velice široká škála materiálu od nejmenších šroubků až po skutečně velké díly.

Automatický sklad malých dílů

Objednávky se dělí podle priority. Skupina s číslem jedna tvoří asi 60 procent všech objednávek a z nich se téměř všechny odesílají ještě v den, kdy se přijmou. Celková dostupnost dílů se díky tomuto novému distribučnímu centru zvýšila a pohybuje se kolem 98 procent.

Pět skladů

Materiál se na příjmu zkontroluje a systém jej rozřadí podle typu, parametrů a obrátky do několika skupin, které pak směřují buď do automatického skladu malých dílů (AKL), rychloobrátkového skladu, skladu nadměrného zboží, nebezpečného zboží nebo automatického paletového skladu. Denně se tu přijme kolem 700 zásilek s různým počtem položek, které dál do nitra skladu proudí po dopravnících na paletách, gitterboxech nebo v přepravkách.

Příprava expedice

Jednotky, které jsou určené k zaskladnění do automatizovaných skladů, musí mít standardizované rozměry. Proto se menší díly přebalují do místních přepravek a těžší paletizované zboží se překládá i s původní obalovou jednotkou na tzv. kontrolní paletu. Takto složené jednotky potom procházejí kontrolním rámem, který je změří a zváží a na základě toho se rozhodne, jestli je vpustí dál do automatického skladu, nebo je vyřadí na úpravu. Důvod k opatrnosti je nasnadě. Automatický zakladačový sklad pro palety je vysoký 31 metrů a celkem ve svých sedmi uličkách pojme přes 21 tisíc palet.

Rychloobrátkový sklad

Díly s nejrychlejší obrátkou ale nemá smysl ukládat do automatizovaných skladů, a proto směřují do zvláštní části, která je blízko příjmu a zároveň nejblíže expedici. Zde se uskladňují buď do běžného výškového skladu, vertikálního karuselového zakladače nebo třípatrové galerie s nízkými policovými regály.

Díly se manuálně vychystávají několikrát denně podle pokynů z informačního systému a operátoři je zkompletované v přepravkách posílají po dopravnících k balení. Systém umožní vložit do jedné přepravky maximálně 25 kg nákladu. Pokud ale picker udělá chybu a přepravka váží víc, kontrolní mechanismus ji pošle na zvláštní dráhu ke kontrole.

Dopravníky u balicího oddělení

Policová galerie tu vznikla teprve v polovině minulého roku. "Sklad začal fungovat v srpnu 2013, a kapacita je tu už nyní vyčerpaná," popisuje Douglas Nelson, proč tu vznikla tato vestavba. Podobně ale kapacita přestává stačit i v dalších částech centra. V plánu je proto například rozšíření automatického skladu malých dílů na téměř dvojnásobek.

DC Kaltenkirchen v číslech

Aktuální celková kapacita cca 120 000 pozic

AKL (61x33x11 m) - 80 000 pozic

Automatický paletový sklad (91x32x31 m) - 21 168 pozic

Celková plocha areálu - 61 000 m2

Plocha budovy - 22 000 m2

Plocha kanceláří - 4000 m2

250 zaměstnanců

Denně příjem cca 700 zásilek

Maximální kapacita expedice 10 000 objednávek

Aktuálně expedice cca 8000 objednávek

Dostupnost dílů 98 %

Otevřeno 2013

Ten je hned za halou pro rychloobrátkové zboží. V osmi uličkách a 25 patrech je 80 tisíc pozic, na každé jsou dvě přepravky. V současnosti jsou už všechny lokace využité - malé díly totiž tvoří přibližně 80 procent všech dílů, které logistickým centrem projdou. Proto se na tento rok připravuje rozšiřování kapacity právě v této části - poté tu bude k dispozici prostor pro 300 tisíc přepravek. Také zakladačový sklad na palety se může rozšířit na dvojnásobnou kapacitu, o čemž se už rovněž uvažuje. Pak by se do něj vešlo téměř 50 tisíc palet s materiálem.

Naopak kapacita zbývajících dvou typů skladů je dostatečná a o jejich rozšiřování se zatím neuvažuje. Ve skladu pro nebezpečné zboží se drží zásoba olejů a dalších látek, které by mohly poškodit životní prostředí. V této hale vznikla proto jakási vana - celá podlaha je utěsněná a vodotěsný a odolný materiál je vytažený ještě několik desítek centimetrů po zdi. Stejně tak je možné uzavřít vrata tak, že zůstane utěsněná celá hala.

Ve skladu nadměrného zboží je především na paletách uložený materiál, který se ale vzhledem ke své hmotnosti nebo rozměrům nehodí do automatického zakladačového systému.

Výtahovou věží k balení

Vychystané zásilky proudí po dopravníkových drahách k zabalení do patra, které je nad příjmovou a expediční částí. Tady je zatím také dostatek prostoru pro instalaci dalšího vybavení, takže tu mohla proběhnout i vánoční party. Zásilky se zde konsolidují a balí na deseti stanovištích výhradně pro přepravky a deseti univerzálních pracovních stanicích pro palety i přepravky.

Přepravky přicházejí po dopravníku, který je o patro výše. Proto se dolů do balicího oddělení přesouvají pomocí výtahové věže, v které se i řadí. Palety přicházejí po dopravníku přímo v úrovni balicí linky, kde pomocí nastavitelného mechanismu poklesnou do ergonomické úrovně. Zkompletované palety a menší zásilky v krabicích nebo malých kontejnerech pro servisní výjezdy odcházejí opět po dopravníkových drahách na expedici o patro níž. Prázdné palety a přepravky zase putují po zvláštní dráze do příjmu materiálu.

Po silnici a letadlem

Expedice se skládá z několika částí. Z exportního skladu směřují zásilky nejčastěji letadlem do zámoří. Je certifikovaný a kontrolovaný Spolkovým leteckým úřadem a přístup do něj mají jen určití speciálně školení a prověření zaměstnanci, tudíž se sem nedostala ani česká novinářská návštěva.

Automatická výtahová věž u balení

Ostatní zásilky se odesílají z expediční zóny, která je v jedné hale s příjmem. Zásilky ze skladu nadměrného a nebezpečného sem přivážejí vozíky, běžné palety a boxy přijíždějí po svých dopravníkových drahách.

Malé kontejnery se žlutým víkem jsou určené pro mobilní servisní pracovníky v evropských zemích, kteří si díly objednávají přes den, večer se připraví a odešlou přes expresní přepravce do určené destinace. Ráno pak má mechanik kontejner s díly připravený ve své dodávce.

Automatický paletový sklad

Přehled průběhu expedice je vizualizován na několika velkých obrazovkách. Denně z Kaltenkirchenu odchází kolem 8000 objednávek, většina po silnici, menší část letecky, velké zásilky výjimečně i námořní dopravou. Maximální kapacita expedice je přibližně 10 tisíc objednávek denně. "Už se tedy velice blížíme bodu, kdy budeme muset kapacitu rozšířit," říká Douglas Nelson, čímž naráží na zmíněnou plánovanou expanzi logistického centra.

Stroje na míru

Podobně jako v řadě jiných odvětví i výrobci manipulačních vozíků produkují čím dál více strojů, které jsou přizpůsobené požadavkům zákazníků. Navíc modely procházejí častějšími generačními obměnami, takže se portfolio náhradních dílů rozšiřuje a mění častěji. To pociťuje i distribuční centrum v Kaltenkirchenu. "Je to pro nás velká výzva. Máme velké portfolio modelů vozíků, které se navíc mění téměř každé dva roky. Samozřejmě chceme zůstat technologickým lídrem. Kvůli rychlému tempu vývoje technologií tak měníme celý design vozíků, nejde jen o facelift. Základní díly jsou relativně standardní, ostatní ale už moc ne. Zažíváme prudký nárůst množství komponent. Navíc garantujeme, že budeme držet zásoby dílů na starší typy vozíků minimálně deset let. A to také skladujeme tady," říká Douglas Nelson.

Zakladač v automatickém paletovém skladu

Foto: Radek Novotný

Související