Češi si loni nakoupili v e-shopech zboží zhruba za 100 miliard korun, trh se tak meziročně rozrostl téměř o čtvrtinu. Podle šéfa asociace internetových obchodů Jana Vetyšky přitom nejvíce rostl on-line prodej potravin. A právě největší hráči v tomto segmentu se před koncem loňského roku předháněli v zavádění nových služeb. Například Koloniál.cz rozšířil distribuci o oblast kolem dálnice D5 a zavedl v Praze možnost doručení v den objednání, Rohlík.cz spustil osobní odběr na čerpacích stanicích, největší změnou ale prošel Košík.cz. Na podzim přestěhoval své distribuční centrum z pražských Stodůlek na druhou stranu metropole do Horních Počernic a v prosinci pak rozšířil rozvozovou oblast.

Třetí největší hráč na tuzemském trhu on-line prodeje potravin si v největším českém skladovém areálu pronajal halu s plochou 11 tisíc metrů čtverečních. Hlavním důvodem stěhování bylo právě navýšení skladových kapacit kvůli zmíněné expanzi rozvozu do dalších lokalit. Firma tak nyní zaváží i na velkou část Moravy a do severozápadních a východních Čech, díky čemuž se k jejím službám dostane kolem 5,5 milionu obyvatel, tedy trojnásobek původního stavu. V řadě těchto lokalit přitom zatím nepůsobí hlavní konkurenti Košíku.

Ekonomika rozvozu

Košík vstoupil na trh on-line prodeje potravin předloni. V první fázi uzavřel partnerství s velkoobchodním a maloobchodním řetězcem JIP. Využíval jeho sklady a rozvoz si zajišťoval vlastními silami. "Takto jsme fungovali do listopadu 2015, ale neshledali jsme to jako ideální byznysmodel. Problém byl v tom, že kamenná pobočka málokdy věděla, kolik zboží má aktuálně skladem. Takže jsme často naráželi na nedostupnost sortimentu," popisuje šéf e-shopu Jakub Šulta. Proto si poté firma pronajala vlastní sklad a vyjednala přímé dodavatele. Těch má nyní přes dvě stě.

"Košík od začátku definuje to, že k byznysu nepřistupujeme jako řetězec s potravinami. Říkáme o sobě, že jsme IT společnost, která je zaměřená striktně na logistiku potravin," říká Jakub Šulta. Košík nyní disponuje jedním centrálním skladem, odkud rozváží převážnou část zboží. V případě rozvozu do vzdálenějších lokalit pak využívá cross-docky v Brně, Olomouci a Ostravě, kam doručí větším vozem zboží z centrálního skladu, to se zde přeloží do menších aut, které je doručí přímo ke konečnému zákazníkovi.

"Alfou a omegou této služby je dovézt zboží zákazníkovi včas a v pořádku," myslí si Šulta. Košík zásilky rozváží ještě v den objednávky, nejkratší termíny jsou tři hodiny od objednání. Oproti tomu například Rohlík.cz nabízí nejkratší čas dovozu 90 minut, většina dalších e-shopů s potravinami pak následující den.

Podle Šulty šel Košík střední cestou, kdy vytěžuje sklad a distribuční vozy tak, aby to dávalo smysl po ekonomické stránce, a zároveň nabízí zákazníkům dostatečnou rychlost. Moravu sice zatím zaváží až následující den po objednání, v krátkodobém plánu je ale vytvoření druhého hlavního skladu v tomto regionu, díky kterému by se měla distribuce i na Moravě ustálit na "same-day".

K rozvozu využívá - převážně v Praze - pick-upy, které zvládnou přibližně 15 nákupů najednou. A také dodávky Mercedes Sprinter, které mají nákladní prostor rozdělený na chlazenou, mraženou a suchou část a vejde se do nich kolem 35 nákupů. Ty jezdí hlavně v regionech a díky větší kapacitě mohou rozvážet v kuse od rána až do časného odpoledne.

Tím je auto dostatečně vytížené a zároveň se potraviny udržují v požadované teplotě, vysvětluje Jakub Šulta. "Víme, že nejsme schopni efektivně zavážet do 90 minut. Zkusili jsme si to, objednávku zavezeme, ale stojí to nemalé finanční prostředky. Držíme palce těm, co to dělají," dodává.

Přestože Košík nabízí dovoz zboží už za tři hodiny od objednání, same-day tvoří jen asi 35 procent rozvozů a nejkratší čas jen kolem 10 procent. Rychlost doručení preferují nejčastěji pražští zákazníci. Může za tím být ale i fakt, že rozvoz je při dodání druhý den zdarma, zatímco v den objednávky se neplatí jen při hodnotě nákupu nad tisíc korun. Tedy zjednodušeně, že zákazníci preferují cenu oproti rychlosti.

Košík.cz

Prodej zboží od dubna 2015

Plocha distribučního centra 11 000 m2

Rozvozová oblast - kolem 5,5 mil. obyvatel

Počet položek - cca 17 000

Do rozvážkové dodávky se vejde cca 35 nákupů

Do menších vozů cca 15 nákupů

Řidičů 130

Vozů 100

Celkový počet zaměstnanců přes 250

Expedice až 55 tisíc kusů zboží denně

Rozvoz same-day - 35 % zásilek

Hlavní know-how

Firma neustále upravuje svůj logistický software, který si prakticky celý vytvořila z vlastních zdrojů. Jen pro plánování rozvozových tras využívá dva nakoupené, ale přizpůsobené systémy, mezi kterými plynule přechází. Tasha slouží pro rychlé rozvozy v řádu několika hodin, Rinkai pro distribuci druhý den. Během samotného rozvoz pak Košík využívá vlastní aplikaci, přes níž se řeší vše ostatní jako zpoždění řidičů, neplánované výluky na trasách, změny v objednávkách atd.

"Také pro skladování máme kompletně napsaný vlastní systém; nenašli jsme adekvátní řešení, které by bylo škálovatelné a umožňovalo by nám velmi rychle integrovat nové služby nebo naše nové potřeby. Logistiku a skladové hospodářství považujeme za největší know-how společnosti," říká Jakub Šulta.

Rozvoz B2B

Díky přestěhování hlavního distribučního skladu firma navyšuje nejen zásoby, ale i šíři sortimentu. Vedle potravin a drogerie zkouší hračky nebo deskové hry, plánuje elektroniku. Aktuálně má 17 tisíc položek, v delším časovém horizontu se chce pohybovat na čísle 25 až 30 tisíc položek.

"Budeme dál stavět robustní logistiku, tak aby byla použitelná nejen pro pražský sklad, ale i pro ten nově vznikající na Moravě a aby byla škálovatelná i do budoucna. Logistika je naše druhá noha, na které byznys závisí," říká Jakub Šulta.

V současnosti uvažuje o expanzi na další území a hledá model, který by umožnil rozvoz po všech městech do 15 tisíc obyvatel, tedy prakticky po celé zemi. "Rozvézt tam potraviny v den objednávky je už doopravdy extrémní výzva. Tím se budeme zabývat v následujících kvartálech," plánuje Šulta s tím, že pokud by se to podařilo, mohla by firma posléze expandovat i do zahraničí.

Další potenciál pro rozvoj vidí v rozvozu na úřady, do firem nebo do hotelů a restaurací. Podíl segmentu B2B na distribuci e-shopu se dnes pohybuje kolem osmi procent, do budoucna by měl tvořit až polovinu. Tím by se podařilo ještě lépe vytížit firemní kapacity - zatímco rozvoz B2C má špičku ráno a večer, do firem by se zaváželo mezi tím.

Pro další růst automatizaci

Firma je podle Šulty aktuálně na maximální míře efektivity, kterou je schopná vyprodukovat pomocí lidské síly. Zvažuje proto automatizaci skladovacího provozu. Během pátků se z centrálního skladu vyexpeduje kolem 55 tisíc kusů zboží, což je kolem tisíce nákupů. Skladníci je vychystávají najednou po více objednávkách (multi-order picking) z několika oddělených sektorů, jako je pečivo, chlazené, mražené, suché či drahé zboží. Tyto segmenty mají různé nároky na zacházení a manipulaci. Vychystané zboží se pak musí zkompletovat po objednávkách, přičemž ke konečnému zákazníkovi jedou v distribučních vozech opět rozděleny - kvůli dodržení správného teplotního režimu.

Vychystávání po více objednávkách a zároveň v zónách zvyšuje efektivitu, stejně jako řízení pomocí skladového softwaru. "Ale už moc nemáme, kam jít dál, takže automatizace je bod číslo jedna z hlediska logistiky a skladového hospodářství pro rok 2017. Budeme se zabývat jak automatizací vychystávání zboží, tak expedice," zmínil Jakub Šulta.

Uvažuje o speciálním karuselovém systému, který má vychystávací kapacitu tisíc objednávek za hodinu. Fungovalo by to tak, že pickeři vychystají ve svých zónách objednávky, které pak položí na dopravníkový pás. Ty následně projedou váhovou kontrolou a automatický skladový systém si je založí. Po upřesnění rozvozů pak dá software příkaz, aby karuselový sklad zásilky vyskladnil k expedici.

"Problém je, že běžné firmy fungují na té bázi, že vychystávají objednávky v průběhu celého dne. Jenže mi potřebujeme dostat všechna auta ven ze skladu v 6.30 ráno, takže propustnost karuselového systému musí být ohromná. A naší velkou přítěží je také to, že po tom, co zásilky vychystáme, do nich potřebujeme založit ještě čerstvé pečivo, které v karuselu nemůže být," popisuje Jakub Šulta.

Modernizaci proto čeká i expedice zásilek. V současnosti Košík využívá pro identifikaci čárové kódy, boxy ale budou mít brzy RFID tagy, aby byly přesně vysledovatelné. K tomu se bude využívat také systém put-to-light. Boxy se budou po vyskladnění z karuselového systému ukládat do polic, v nichž budou pozice signalizovat světla, což značně zjednoduší práci řidičům při hledání správných bedýnek, ale také skladníkům při doplňování pečiva do zásilek.

Také toto úzké hrdlo celého logistického procesu by se mohlo časem odstranit, nebo přinejmenším značně zmírnit. Uvažuje se o závěsném dopravníkovém systému, který by vkládal pečivo přímo do přepravek.

 


Český trh internetového prodeje potravin

Odhady obratu celého trhu on-line prodeje potravin za rok 2016 se pohybují mezi 2,5 až 5 miliardami korun, přičemž předloni Češi utratili v e-shopech s jídlem a drogerií 2 až 2,5 miliardy korun.

Z velkých obchodních řetězců provozuje v Česku svůj e-shop zatím pouze Tesco, které je zároveň největším hráčem celého trhu. S rozvozem začalo před pěti lety a nyní je tato služba dostupná na území kolem Prahy sahajícím až k Liberci nebo Pardubicím, dále Plzeňsko, Brněnsko a jižní Morava. Zboží vozí následující den. Tesco nabízí ve třech lokalitách i službu Klikni & vyzvedni - možnost nakoupit on-line a vyzvednout si zboží je na prodejně v Brně, Praze a Mladé Boleslavi. "Prodej potravin přes internet roste v desítkách procent ročně, i nadále plánujeme tento prodejní kanál rozšiřovat," nastiňuje mluvčí Václav Koukolíček.

Druhým největším e-shopem s potravinami je v Česku Rohlík.cz, který působí kolem Prahy a Brna a letos chce rozvozovou oblast značně rozšířit. Nabízí dovoz nákupu už od 90 minut po objednání. Aktuálně je v sortimentu e-shopu přes 10 000 položek. Před Vánoci mluvčí firmy Michala Gregorová oznámila, že Rohlík rozváží po Praze a okolí přes 3000 nákupů denně.

Po třetím Košíku (viz článek) je na dalším místě žebříčku Koloniál.cz, který zaváží vedle pražského regionu i oblasti kolem Plzně, Hradce Králové, Pardubic, Liberce a Ústí nad Labem. Při objednání v dopoledních hodinách nabízí večerní doručení, v ostatních případech následující den ráno. Celkově pokrývá území s 2,6 milionu obyvatel.

K dalším on-line obchodům s potravinami v Česku patří například Myfoodmarket.cz, Potravinydomu.cz, Nakuptesi.cz a další. Na on-line trh se chystá vstoupit i diskont Lidl, který by měl na začátku roku otevřít nové logistické centrum u Plzně. Možnosti e-shopu navíc testuje i Globus. V polovině loňského roku začal prodávat on-line víno. "Chceme ověřit naše předpoklady, abychom byli v budoucnu připraveni na on-line prodej dalšího trvanlivého sortimentu a měli i dostatečně výkonný logistický řetězec pro prodej například čerstvých potravin," uvedla loni Pavla Hobíková z Globusu.

Související