Zpomalující světový obchod se dotkl i těch největších rejdařů na světovém trhu. S nadbytečnou kapacitou bojují rejdařské společnosti formováním aliancí. Aliance 2M, sestávající ze dvou největších operátorů Maersk Line a Mediterranean Shipping, již funguje od roku 2015. V letošním dubnu by pak měly zahájit spolupráci další dvě, Ocean Alliance a THE Alliance. Spoluprací by měli rejdaři ušetřit stovky milionů dolarů díky sdílení kapacit lodí a nižším přístavním nákladům.

Podle poskytovatelů námořních dat budou tři aliance sestávající z jedenácti rejdařů kontrolovat 99 procent trhu na trase z Asie do Evropy a na 91 procent na trase z Asie do USA. Na pacifické trase bude s 39 procenty dominantní nově vznikající THE Alliance, kterou vede německý Hapag-Loyd. Ocean Alliance má zase přibližně 34 procentní podíl na obou nejvýznamnějších trasách. Odborníci odhadují, že v takovém prostředí budou ostatní rejdaři buď nuceni přidat se k alianci, stát se pouze regionálními dopravci, anebo skončit.

Koncentrace kapacit mezi tři subjekty vyvolává mezi odesilateli kontejnerů obavy ze snižování nabídky servisů a zvyšování cen. To ale rejdaři odmítají a naopak slibují ustálení sazeb, které se v posledních letech nepředvídatelně měnily téměř ze dne na den. Firmy importující zboží z Asie by se nicméně měly připravit na menší frekvenci plaveb, způsobenou větším využíváním plné kapacity obřích kontejnerových lodí.

Související