Důvod, proč firmy jdou do vyššího rizika spojeného s minimalizací zásob, je zřejmý. Úspory dosažené optimalizací totiž řádově převyšují náklady na expresní dopravu v mimořádných situacích. Tento způsob nejvíce preferuje automobilový průmysl. V rámci EU je expresní paletová přeprava oblíbená především na trasách mezi Německem, Francií, Českou republikou, Velkou Británií, Španělskem, Itálií. Na významu v poslední době nabývá Rumunsko a Turecko.

Obvykle se jedná o dopravu mezi výrobními závody v automobilovém průmyslu, kdy hrozí výpadek nebo zpoždění výrobního procesu. Znatelné objemy zásilek jsou ale i u zboží, které je jakýmkoli způsobem náchylné k poškození. Žádané je také přímé dodání bez překládek prověřenou přepravní firmou.

I expresní přeprava se dá optimalizovat

Situace v ČR kopíruje situaci v Evropě, zákazníci požadují doručení subdodávek v množství zajišťujícím výrobní zásoby až do předpokládaného příjezdu zboží standartní cestou. I zde však rostou objemy klasického obchodního zboží, které je třeba dodat velmi rychle. Typickou zásilkou v rámci expresní paletové přepravy je 6 až 8 palet o hmotnosti do 1400 kilogramů.

Přístup zákazníků se různí. V každém případě však platí, že expresní přepravy pro něj realizuje společnost, která dlouhodobě prokazuje svoji kvalitu a spolehlivost. Riziko řešení, které není dlouhodobě prověřeno, je vysoké a následné škody, například při zastavení výroby ve velkém závodě, mohou být fatální.

Důležitým faktorem u expresní přepravy je samozřejmě také cena. Ta bývá ve většině případů zcela individuální, stejně jako podmínky přepravy. „Vliv na výslednou cenu má několik faktorů. Patří mezi ně místa nakládky a vykládky, čas od požadavku zákazníka do termínu nakládky, doba přepravy, váha a rozměry nákladu. Nejdražší jsou přepravy, kdy je třeba vyslat dopravní prostředek jen a pouze pro jednu zásilku s dodáním v nejrychlejším možném čase bez možnosti jakékoliv optimalizace,“ prozrazuje Tomáš Holomoucký, ředitel společnosti DB Schenker.

Související