Na vývoji nové generace nákladních vozidel pro distribuční přepravy spolupracují v rámci projektu EDIT (Efficient Distribution Truck) společnosti jako Valeo, Lamberet, Michelin či BeNomad. Projektem Urban Lab 2 navazuje Renault Trucks na projekt Optifuel Lab, který se zaměřoval na výzkum v oblasti dálkové přepravy. Cílem společné práce inženýrů je přijít do roku 2020 s inovacemi aplikovatelnými pro oblasti aerodynamiky, hnací soustavy, konektivity a pneumatik.

Pro snížení aerodynamického odporu se inženýři ze společností Renault a Lamberet zaměřili na úpravu kabiny, podvozku a chladírenské nástavby. „Obvykle je chladicí jednotka umístěna nad kabinou,“ vysvětluje François Savoye, Energy Efficiency Strategy Manager Renault Trucks, a dodává: „V případě modelu Urban Lab 2 jsme se rozhodli ji umístit do rozvoru kol vozidla, abychom uvolnili prostor nad kabinou a optimalizovali propojení mezi podvozkem a skříňovou nástavbou, která je díky tomu nižší a je vylepšeno obtékání vzduchu.“

Boky vozidla jsou vybaveny textilními bočními deflektory. „Vůbec poprvé jsme použili textilii potaženou PVC, která je vypnutá a instalována na bočních ochranných krytech, což se ukázalo jako snadné, efektivní a nenákladné řešení,“ dodal François Savoye. Boční obtékání vzduchu je také vylepšeno díky zapuštěným kolům s aerodynamickými kryty a zadním deflektorům. Zpětná zrcátka jsou u nového modelu nahrazena profilovanými kamerami a vnitřní obrazovkou, které společně přispívají ke sníženému odporu vzduchu u vozidla.

GPS a mikrohybridní technologie

Oblast hnací soustavy designéři vylepšují díky kombinaci systému Stop&Start a mikrohybridní technologie vyvinuté ve spolupráci s partnerem Valeo. Systém automaticky vypne motor při zastavení vozidla, například na semaforech, a tím přispívá k nižší spotřebě. Mikrohybridní technologie zase umožňuje využití „volné energie“, která vzniká při brzdění. Touto energií může být napájeno elektrické příslušenství nebo se sníží mechanická energie, kterou využívá spalovací motor.

Speciální navigační software vyvinutý se společností BeNomad zajišťuje propojení vozidla s infrastrukturou. Pro každou cestu navrhne GPS trasu, která je pro vozidlo nejefektivnější a bude vyžadovat nejnižší spotřebu paliva. Vozidlo Urban Lab 2 je také propojeno s okolní infrastrukturou, aby dokázalo lépe projíždět přes křižovatky. Ve chvíli, kdy se blíží k semaforu, obdrží od něj informace a systém vozidla vyhodnotí, zda je efektivnější brzdit, anebo zrychlit.

Zatím pouze na okruhu

Na vývoji energeticky úsporných pneumatik Renault znovu spolupracuje se společností Michelin. „Naším cílem je ještě více snížit valivý odpor pneumatik a současně zachovat jejich výkon v oblasti bezpečnosti, přilnavosti a životnosti,“ vysvětluje Jean-François Cordonnier ze společnosti Michelin. Za tímto účelem firma používá řadu svých technologií, například odolný běhoun Infini Coil, který má na jedné straně dobrou přilnavost po celou dobu životnosti díky auto-regeneračnímu dezénu a na druhé straně využívá oxidu křemičitého jako zpevňujícího prvku.

Prototyp efektivního vozidla již absolvoval první testy na uzavřeném okruhu. To, zda se inženýrům povedlo dosáhnout cíle snížení spotřeby paliva o 13 procent v porovnání se standardním modelem Renault Trucks D WIDE, bude známo v roce 2018, kdy by měl být projekt ukončen.

Související