Sklady na území České republiky rychle přibývají a spolu s tím roste poptávka po skladových pracovnících. Podle údajů Úřadu práce ČR vzrostl počet nabízených pozic skladníka za poslední tři roky osminásobně, přičemž počet uchazečů je stále menší. Mladí lidé o tuto práci nemají zájem, což se odráží i v rostoucím průměrném věku pracovníků ve skladech.

Velké firmy, které si to mohou dovolit, skladové procesy zčásti nebo kompletně automatizují. Technologie ale zatím nepokročily do té míry, že by byla automatizace řešením pro všechny. Valná většina skladů stále funguje na mechanicko-manuální bázi, kde manipulaci s těžšími břemeny sice usnadňuje manipulační technika, ale celou řadu kroků dělají skladoví operátoři ručně.

I přes veškerou pomoc manipulační techniky, různých vychystávacích technologií a informačních systémů je práce ve skladech pro zaměstnance stále často velice fyzicky náročná. Skladníci podle typu skladu mnohdy nachodí desítky kilometrů, opakovaně se ohýbají a zvedají těžká břemena. Práce pak nemusí být náročná jen fyzicky, ale i psychicky. Stres vychází nejen z každodenního tlaku na výkonnost, práce v hlučném prostředí, ale například i ze špatně organizovaného skladu, kde se pracovníci složitě orientují.

Všechna zmíněná negativa mohou vést k menší spokojenosti pracovníka, ke snížení jeho výkonnosti a nižší kvalitě odvedené práce. Skladník s nataženými zádovými svaly pracuje pomaleji, a pokud je ve stresu, spíše udělá chybu. Jestliže chce firma využít plný potenciál svého skladu a své pracovní síly, je třeba koncipovat sklad ergonomicky.

To nemusí automaticky vyžadovat vysoké investice. I vyšší vklad se však může vyplatit. Podle společnosti SSI Schaefer má investice do ergonomicky navržených pracovišť jednu z nejrychlejších návratností. V ergonomicky koncipovaném skladu je práce jednodušší, což otevírá možnost najímat i starší zaměstnance nebo si déle udržet ty stávající. Zaměstnanci jsou zároveň produktivnější a díky menšímu riziku úrazu se firma lépe chrání před nečekanými výpadky, kdy je třeba rychle hledat náhradu za zraněné pracovníky.

Dívejte se očima skladníků

Veškeré procesy odehrávající se ve skladech lze optimalizovat s ohledem na ergonomii. Nemusí jít přitom o závratnou proměnu stávajícího nastavení. Důležité je se na procesy ve skladu dívat očima pracovníků. Nejjednodušší je projít si vlastní sklad, sledovat operátory při práci a hledat momenty, kdy se musí opakovaně shýbat či natahovat, nebo naopak být dlouhou dobu v nepřirozené poloze.

Tab. č. 1: Skladníci v ČR

  Leden 2014 Leden 2015 Leden 2016
Uchazečů 2662 4678 4330
Nabízených pozic 276 1013 2026
Uchazečů na pozici 9,64 4,62 2,14

Zdroj: Úřad práce ČR


Prvním krokem v každém logistickém centru je vykládka zboží, kde z hlediska efektivity procesu a produktivity pracovníků hraje výraznou roli ergonomie manipulační techniky. Především větší výrobci vozíků věnují otázce ergonomie velkou pozornost. "Ergonomie je klíčově spjata s bezpečným provozem manipulační techniky. Platí, že jenom řidič, který není unavený nebo příliš zatížený obsluhou vozíku, podá maximální pracovní výkon. Oblast vykládky a nakládky je určitě oblastí, kde proces manipulace skýtá řadu příležitostí, jak snížit pracovní zátěž," vysvětluje Vladislav Záveský, produktový manažer ve společnosti Linde MH.

Jako příklad ergonomických prvků u manipulační techniky Záveský uvádí například sedačku s integrovanou loketní opěrkou vybavenou joysticky pro jednoduché ovládání pracovních funkcí vozíku. Rychlost reakce vozíku na ovládání je zároveň nastavitelná podle preferencí řidiče. Velká pozornost je také věnována omezení přenosu vibrací od jízdní dráhy nebo nákladu do prostoru řidiče. Přední hnací náprava čelních vozíků Linde je proto uložena v gumových tlumicích pouzdrech a naklápěcí hydraulické válce zvedacího sloupu jsou ukotveny do ochranného rámu prostoru řidiče pomocí pružného uložení. Ochranu před vibracemi poskytuje také pneumaticky odpružená sedačka, u ručně vedených vozíků zase stupačka s pružným uchycením nosné konstrukce. "Dalším ulehčením pro řidiče může být možnost natočení celé sedačky o 17 stupňů vpravo, aby se zlepšil výhled řidiče do zadní polosféry. Zajímavým řešením je nabídka celého otočného stanoviště řidiče o 90 stupňů pro situace, kdy musí často s vozíkem couvat při přepravě rozměrných nákladů," dodává Vladislav Záveský.

Dobrý výhled z kabiny je z hlediska produktivity a bezpečnosti zásadní. Výrobci proto neustále vyvíjí design vozíků, aby měl řidič dostatečné povědomí o svém okolí. Společnost Linde MH například u poslední řady vysokozdvižných vozíků E25 R Roadster vyvinula konstrukci bez A sloupků, které vytváří nebezpečná slepá místa. I relativní detail, jako je typ pneumatiky u techniky, může mít vliv na celkové pracovní prostředí ve skladu. Kvalitnější pneumatiky totiž mohou být koncipovány tak, aby generovaly méně hluku. "Investice do lepšího technického vybavení skladů a ergonomičtěji řešené manipulační techniky určitě přispívají k nižší zátěži pracovníků, kteří jsou pak schopni podat vyšší pracovní výkon a pracovat efektivněji. Zároveň to přispěje k úspoře tolik potřebných logistických pracovníků a jejich přesunu na další žádané pozice," uzavírá Záveský.

Vybavení usnadní práci

Největší fyzickou zátěží ve skladu trpí pracovníci při vychystávání, přípravě materiálu pro výrobu a kompletaci palet pro expedici. Na nepřizpůsobených pracovištích lidé například ručně a opakovaně manipulují s těžkým zbožím, musí jej zvedat z nepřirozených poloh nebo jej v nepřirozených pozicích pokládat, což zvyšuje únavu zaměstnanců a riziko úrazu.

Pro vytvoření přizpůsobeného pracoviště je sklad možné vybavit nejrůznějším pomocným vybavením. Velký důraz na ergonomii ve výrobě i ve skladech klade společnost Škoda Auto, jejíž specializovaný tým v posledních letech implementoval celou řadu ergonomických projektů. Specialisté například zavedli podesty pod palety při přípravě skel do výroby nebo navýšili nejnižší patro regálového skladu, aby eliminovali zdvihání KLT boxů z úrovně podlahy. Boxy pracovníci ukládají na hydraulické vozíky s nastavitelnou výškou, takže je pokládají i zdvihají v ergonomičtější poloze. V supermarketech pak KLT boxy ukládají do různých výšek podle váhy obalové jednotky.

Nadměrné ohýbání při odběru či balení dílů ve Škodě eliminují výškově nastavitelné a náklopné stoly. Náklopné jsou i některé podvozky určené k zavážení výrobní linky. Odpojování sekvenčních vozíků ze systému automatických tahačů FTS bývalo dříve ruční, nyní je automatické. Pro manipulaci s těžšími zabalenými díly či bateriemi používají ve Škodě manipulátory. Na vozíky používané k ruční manipulaci těžších nebo rozměrných dílů bylo nasazeno přídavné elektrické kolečko "eDrive" pro snazší manipulaci. Díky tomu mohou jindy fyzicky náročnou práci dělat i méně zdatní zaměstnanci.

Zvýšení ergonomie vychystávacího procesu je také jedním z důvodů nasazování moderních pick-by systémů. Systémy, které nevyžadují používání ručního skeneru, umožňují pickerům pracovat oběma rukama, čímž se zvyšuje jejich produktivita. Nemusí jít automaticky o systémy vychystávání pomocí hlasu nebo datových brýlí. Ve Škodě například jen nahradili ruční skener rukavicí ProGlove s malým odnímatelným skenerem.

Vrcholem přívětivého nastavení vychystávání je samozřejmě jakýkoliv systém, kdy nemusí pracovník chodit za zbožím, ale zboží přijde za ním. Vertikální skladovací věže jsou řešením vhodným především pro menší díly a maloobjemové zboží s menší obrátkou. Pro vyšší obrátku zboží v režimu goods-to-man je pak potřeba vyvinout komplexnější systémy. Amazon takto využívá své Kiva roboty, které pickerům vozí celé regály, SSI Schaefer zase konstruuje systémy sestávající z automatického skladu KLT boxů, dopravníků a ergonomického pracoviště pick-to-tote, kde může jeden pracovník vychystat až 1000 kusů za hodinu. To už jsou ale systémy, jejichž implementace vyžaduje vysoké investice.

Ergonomie je samozřejmě více než jen ochrana před namožením zad a kloubů. Důležitá je logika procesů, která by měla být pro obsluhu skladu snadno pochopitelná. Pro lepší orientaci by měl mít pracovník na výběr pouze z jedné pickovací pozice, pokud má na výběr z více pozic, měly by být označeny pomocí pick-by-light systémů. Správně nastavený "chytrý" sklad také ví, jaké kroky může pracovník v danou chvíli udělat. Pokud udělá chybu a například vloží zboží do špatného KLT boxu, nedovolí mu systém objednávku dokončit. Díky tomu může sklad snížit svoji chybovost, eliminovat výdaje spojené s reverzní logistikou a v konečném důsledku zvýšit spokojenost zákazníků.

Logistické centrum, jehož vedení investuje čas a peníze do ergonomie, má zaměstnance, kteří jsou nejen v dobré fyzické a psychické kondici, ale zároveň pracují produktivněji. To pak vede nejen k rychlejšímu zpracování objednávek, ale otevírá i možnosti další optimalizace, lepšího rozmístění produktů, zefektivnění materiálových toků a zjednodušení skladových procesů. A to je investice, která se vyplatí.

=>
=>
=>

Ergonomické skladování ve Škodě Auto. Naklápěcí stoly pro snadné vychystávání, výškově přizpůsobitelné vozíky či vozíky s elektricky poháněným kolečkem pro manipulaci s těžkými díly.
Foto: Škoda Auto

Související