Systém nazvaný GLOSA (Green Light Optimal Speed Advisory), by mohl proměnit jízdu na takzvané „zelené vlně“ v každodenní realitu. „Tím, že umožníme řidičům svézt se na zelené vlně, dosáhneme lepšího toku dopravy a výrazného snížení spotřeby paliva i emisí oxidu uhličitého,“ řekl Christian Ress, vedoucí oddělení asistenčních technologií ve výzkumném středisku Fordu.

Na vozech Ford se testují i další technologie, které mohou zvýšit plynulost provozu. Na vozech Mondeo Hybrid, které Ford ke zkouškám poskytl, se testuje rovněž „elektronické brzdové světlo“, jež při prudkém brzdění upozorní na nebezpečnou situaci vozidla jedoucí za nimi. Funguje na vzdálenost až 500 metrů a nevyžaduje přímou viditelnost.

Příští rok se v rámci programu budou zkoušet také technologie, které upozorní řidiče na zablokovanou křižovatku nebo na blížící se policejní, hasičský či sanitní vůz. Testovat se bude také systém udělující prioritu vozidlům přijíždějícím ke křižovatce bez semaforů a dopravního značení.

Testy mají demonstrovat přednosti propojených automobilů a probíhají v rámci projektu UK Autodrive, což je nejrozsáhlejší britský program zaměřený na zkoušky autonomní jízdy a komunikujících automobilů. Technologie vozidel komunikujících s dalšími vozidly či infrastrukturou mají potenciál zkrátit dojezdové časy, zlepšit spotřebu paliva a také zmenšit stres, který řidiči v hustém provozu zažívají.

Konec stání na červenou?

Související