1. Málo místa řeší zhuštěné regály

Pokud má firma ve svém skladu nedostatek místa, nemusí se hned stěhovat. Dnes již poměrně běžným řešením bývá nahuštění regálů. Pokud se zúží uličky, musí si ale firma pořídit drahé systémové vozíky. Jde to však i jinak. Například nápojářské provozy často využívají drive-in regály. Do uliček se pak zakládají dávky zboží určené pro jednotlivé kamiony. "Výhodou je úspora místa - oproti běžnému skladu až o 30 procent -, ale kanály se musí naplnit zbožím stejné šarže a vychystávat například najednou celý kanál," popisuje Petr Malý, jednatel společnosti Proman.

2. Regály na kolečkách

Například v mrazicích skladech, jejichž provoz je drahý, zase firmy často využívají pojízdné regály na podvozcích. Regály jsou pak nahuštěné přímo vedle sebe a operátoři vozíků si otevírají ve své zóně jen jednu uličku. Při příliš vysoké obrátce to ale může práci naopak zpomalovat.

Pojízdné regály využívá také například výrobce zámkových systémů do aut Kiekert pro skladování palet s většími díly. Operátoři retraků si posunují regály pomocí dálkového ovládání. To je navíc propojené s řízením skladu - systém si hlídá, kde zrovna vznikla ulička, a tu pak upřednostňuje, čímž se eliminuje neustálé přesouvání regálů.

"Nedávno jsme realizovali velký sklad v Chrudimi pro firmu Era-pack, která skladuje balicí materiály," popisuje Petr Malý. "Odebírají je postupně, takže tam není příliš vysoká obrátka. Mají dva bloky pojízdných regálů s kapacitou přes 5000 paletových míst. Obsluha vysokozdvižných vozíků má k dispozici dálkové ovládání, aby nemusela pro změnu uličky opustit vozík. Dál je zde použit systém automatického řízení osvětlení uliček, takže svítí pouze světla v otevřené uličce, a změna nastane při posunu podvozků," doplňuje Malý s tím, že obecně lze konstatovat, že drive-in nebo pojízdné regály se využívají hlavně pro zboží, které nemá vysokou obrátkovost.

3. Spádové regály pomáhají dodržovat FIFO

Pokud je potřeba dodržovat FIFO, firmy mnohdy volí spádové regály. Oproti standardním regálům jsou sice mnohem dražší, ale firmy, zejména z automotivu, je začínají využívat stále častěji, protože zároveň šetří prostor. Existují spádové regály jak na kusové zboží, tak na palety, nebo pozemní válečkové dráhy.

"Na rozdíl od poháněných dopravníků jsou investiční náklady řádově nižší. Zlepší se kapacita skladu, materiálový tok nebo dopravní a vyhledávací časy," uvádí Radim Špidlen, sales manager společnosti BITO.

Spádové regály od této firmy před lety instaloval Plzeňský Prazdroj, když potřeboval navýšit kapacitu ve svém exportním skladu. Zatímco v klasických blokových skladech se kartony na vývoz skladovaly pouze do jedné, maximálně dvou vrstev, při plném využití haly šlo spádové regály navýšit na tři patra. Dalším důvodem pro pořízení regálů bylo snadnější dodržování režimu FIFO a tím exspirací výrobků. Třetím přínosem bylo zachování kvality výrobků. Spádový regálový systém byl navržen tak, že jedno pole zhruba odpovídá kapacitě jednoho kamionu, čímž se zjednodušila expedice, snížila se chybovost a minimalizovalo se množství reklamací.

Spádové regály pomáhají s dodržováním FIFO a zároveň šetří prostor.
Foto: Radek Novotný


Dodavatel automobilových dílů z Martina patřící pod koncern VW na spádové regály přešel z blokového skladování. "Byl s tím ale problém, protože skladují různé typy palet - kovové i plastové s různou váhou zboží -, které se na válečkové dráze chovaly různě. Tomu jsme museli systém přizpůsobit. Museli jsme zvolit systém tří krátkých válečků a určitý počet brzd. Byla to alchymie, ale velice jim to pomohlo. Místo dvou palet nad sebou nyní dávají čtyři, " popisuje Petr Malý z Promanu.

4. Využijte celou výšku haly

Podle realitních odborníků v Česku ubývá vhodných míst pro průmyslové nemovitosti. Developeři jsou proto sebevědomější a mnoho hal vzniká tzv. spekulativně, tedy bez předem dojednaných nájemců. Když se objeví volný prostor nejvyšší třídy, často má o něj zájem více firem. Pronajímatelé mají tudíž silnější pozici, a to zejména v regionech Praha-východ, Brno či Plzeň. Kvůli tomu pak v některých oblastech rostou ceny pronájmu. Naopak nájemci stále mají silnější pozici například v Praze-západ, kde si konkuruje pět developerů. Pokud výrobní či obchodní firma expanduje a potřebuje nový sklad, měla by počítat s tím, že stavba s vyřízením všech povolení může trvat 9 až 12 měsíců od podepsání závazné smluvní dokumentace.

Několikapatrové vestavěné galerie jsou oblíbené hlavně mezi e-shopy.
Foto: Radek Novotný


Existuje ale i jednodušší řešení, než je stěhování. Kromě již zmíněných regálových systémů s vysokou hustotou by firma měla zvážit, jestli skutečně využívá celou výšku haly. V případě skladování palet je samozřejmě běžným řešením výškový paletový systém. Pokud má ale firma hodně drobného materiálu, který se vychystává z policových regálů, může si nechat vestavět i několikapatrové plošiny. Jejich boom nastal hlavně v souvislosti s nárůstem on-line obchodů, které mají na skladě mnoho položek s nízkým počtem kusů. Využívá je například Alza, Mall, Parfums nebo Koloniál.cz. Galerie bývají s přízemím spojeny pomocí výtahu či dopravníků nebo palety se zbožím předává vysokozdvižný vozík.

5. Rošty do regálů

Pokud vám do skladu přicházejí palety s různými rozměry nebo palety pochybné kvality, u kterých hrozí, že se propadnou, elegantním řešením mohou být rošty v regálech. "Někdy se dává dřevotřísková deska, ta je ale náchylná na vlhkost, a plechové podlážky jsou drahé a někdy nevyhovují i kvůli požární bezpečnosti. Hodně se nyní rozšiřují rošty. I když jsou také dražší, mají vyšší nosnost a můžou se na ně ukládat i menší palety," popisuje Petr Malý. Rošty často využívají společnosti, které si nechávají dovážet paletizované zboží z Východu.

Yusen zapojuje do zlepšování provozu i běžné zaměstnance.
Foto: Yusen


Oděvní společnost VF Corporation, která má nedaleko Prahy evropské distribuční centrum, dováží velkou část zboží z východní Asie a dříve v regálech využívala police z nerezových sítí. Místo nich si ale nechala nainstalovat tyče s 'U' profilem. "Úspory jsou v řádu stovek tisíc korun," uvedl loni šéf distribučního centra Aleš Fiala.

6. Plastové zábrany vydrží déle

Z dalších regálových doplňků se také hodně využívají zarážky palet nebo různé ochrany stojin. Vozíky často narážejí do sloupků regálových systémů, čímž se ničí zejména regály, ale i vozíky. V poslední době se začínají prosazovat plastové ochrany, které jsou sice oproti kovovým podstatně dražší, na druhou stranu ale vydrží mnohem více. Navíc jsou schopné absorbovat část nárazu, takže nedojde k poškození stojiny, vozíku ani zábrany. Přitom ceny ochran z tvrzeného plastu v posledních letech klesají.

7. Rady zdarma

Služby poradenských firem specializujících se na logistiku jsou poměrně drahé. Dodavatelé skladovací techniky jsou ale mnohdy ochotni navrhnout řešení zdarma, aby se tím přiblížili nové zakázce na velice konkurenčním trhu. Bohužel pro ně firmy, které poptávají nové řešení svého skladu, často využijí navržený model a rozešlou jej dalším dodavatelům jako podklad pro zpracování cenové nabídky. A pak samozřejmě zvolí nejnižší cenu.

8. Podložky proti nízké nosnosti

Často se stává, že má podlaha skladu nízkou nosnost. Pokud firma potřebuje skladovat v regálech těžší materiál, než podlaha dovoluje, je to možné vyřešit i tak, že se pod patky stojin regálového systému vloží velké podložky.

9. Propojení systémů

Informační technologie jsou při skladovacích procesech stále důležitějším prvkem. Řídí, monitorují a kontrolují vozíky, regálové systémy, vychystávání nebo zaskladňování. Pokud vybavení instalují různí dodavatelé, není jednoduché sladit všechno dohromady. I na to ale existují prostředky. Například společnost Jungheinrich nabízí od loňského roku na mezinárodních soutěžích oceněné softwarové řešení Logistik Interface. "Jedná se o systém, který dokáže propojit veškeré součásti skladu - WMS systém, vozíky, terminály, skladové navigace atd. Může se to zdát jako banalita, ale zdaleka ne všechny systémy lze propojit. Použitím Logistik Interface to možné je, a dokonce bez ohledu na výrobce jednotlivých systémů. Díky propojení systémů dochází k zefektivnění logistických procesů a tím ke snížení provozních nákladů," vysvětluje Martin Koudelka, vedoucí marketingového oddělení Jungheinrichu (ČR).

10. Začněte od svých zaměstnanců

Zlepšováky nemusí vymýšlet jen manažeři. Změna může přijít i zezdola. Například společnost Yusen Logistics Europe každý rok organizuje soutěž Kaizen Award, kdy se snaží motivovat své zaměstnance k tomu, aby sami vymýšleli, jak zdokonalit provoz firmy. Japonský výraz kaizen znamená "zlepšení" a odkazuje k filozofii neustálého zlepšování procesů v podniku.

Plastové zábrany jsou sice drahé, ale vydrží mnohem déle než kovové a nárazy do nich mají menší následky.
Foto: Radek Novotný


Vzrůstající zapojení zaměstnanců do soutěže přineslo podle firmy v posledních pěti letech stovky nových zlepšováků. Například v polské pobočce se do kaizenu letos zapojila pětina všech pracovníků. Celkovým vítězem se ale stala pobočka v Beneluxu za projekt, který spočíval v tom, že na začátku každé směny jsou všichni zaměstnanci crossdockového skladu v Herentals seznámeni s vyhodnocením všech KPI z předchozího dne, což funguje jako motivace k lepším výsledkům.

 

Orientační srovnání regálů podle ceny za paletové místo

- Běžný paletový regál - 600 Kč
- Drive-in regál - 1100 Kč
- Pojízdný regál - 2300 Kč
- Spádový regál - 3600 Kč
- Zakladačový sklad - 8000-10 000 Kč

Související