Podstatná část kamionů křižujících evropské silnice jezdí prázdných. Hlavním důvodem je, že při zpáteční cestě neseženou přepravu, která by naplnila jejich kapacitu. Například ve Francii tak průměrně 20 procent kapacity zůstává nevyužito. S horším vytížením se potýkají především menší dopravci, kteří nemají takové portfolio zákazníků jako velké nadnárodní firmy. Paradoxně podobný problém mají malí výrobci, kteří pro své nízkoobjemové zásilky od jedné do deseti palet často nemohou sehnat dopravce.

Tento problém a zároveň potenciální obchodní příležitost řeší přepravci a dopravci různě. Francouzská logistická společnost FM Logistics například sponzoruje rozvoj webové aplikace Click&Truck, která spojuje požadavky výrobců s dostupnými kapacitami dopravců v reálném čase. 

Aplikace funguje stejným způsobem jako podobné aplikace určené soukromým osobám. Výrobce zadá požadavek na přepravu, dopravce zadává své plánované přepravní trasy a volné kapacity a systém sám propojí možné přepravy a automaticky vypočítá cenu za službu na základě objemu, zajížďky a ujeté vzdálenosti.

Po každé provedené zakázce hodnotí zadavatel v aplikaci dopravce i jeho službu. Další uživatelé systému tak mohou využít referencí od předchozích uživatelů a zadávat zakázky na základě výkonnostních ukazatelů jednotlivých dopravců. Systém Click&Truck je od letošního léta ve zkušební fázi ve třech francouzských regionech. V plánu ale je její rozšíření na území celé Francie v průběhu příštího roku.

Aplikace vznikají i v ČR

Do vývoje online řešení objednávání přeprav se zapojila i česká logistická a dopravní firma Bohemia Cargo. Její dceřiná společnost Doprava na paletách právě vyvíjí mobilní aplikaci, která propojí volné kapacity dopravců s poptávkami po malých dopravách. Aplikace by měla být vhodná především pro dopravce s dodávkami, budou ji ale moci využít i kamionoví dopravci s volnými kapacitami.

„Rozhodli jsme se vyvinout aplikaci pro chytré telefony, která řidičům umožní, dle aktuální polohy, naložení a přepravu dalších zásilek. Nejenže tak posílí svůj byznys, ale má to i ekologický aspekt - domů už nepojedou s prázdnou,“ říká Petr Weinelt, ředitel společnosti Doprava na paletách s tím, že vývoj je nyní ve fázi testovacího provozu a ostrý start by se měl uskutečnit v průběhu října.

Související