Do spedice se dostávají nové technologické start-upy, které vyvíjejí aplikace, jež bez zásahu člověka propojují odesílatele a dopravce, a mohou tak značně změnit svět nákladní přepravy. Zatím sice žádnou revoluci nepřinesly, jak píše Vojtěch Kolář ve svém článku, nicméně velké přepravní firmy o ně mají enormní zájem. DB Schenker se spojil s platformou uShip, UPS koupilo za 1,8 miliardy dolarů "digitálního" speditéra Coyote Logistics a další významné firmy utrácejí miliony dolarů za vývoj vlastních on-line platforem.

Naprostá většina těchto digitálních speditérů vznikla v USA. Je to dané jednak tím, že Spojené státy jsou po technologické stránce před Evropou daleko napřed. Ale i tím, že tamní trh je kompaktnější, standardizovanější a jezdí se na delší vzdálenosti, na nichž je více příležitostí vytěžit nákladový prostor mnohdy poloprázdných kamionů, což je další účel těchto nových on-line platforem.

Evropa v tomto směru za Spojenými státy značně zaostává. Jakýmsi předstupněm spedičních aplikací, který tu už funguje řadu let, jsou burzy nákladů a volných vozů. "Základní rozdíl je v tom, že naše burza je vlastně virtuální nástěnka, jakási pasivní inzerce. Kdežto tyto nové firmy vyvíjejí software, který začíná mít určitou inteligenci," popisuje v rozhovoru šéf českého Timocomu Dan Priban. A připouští, že aby tato burza nákladů udržela krok s vývojem, bude muset do své platformy také vložit algoritmy, které její fungování dále zautomatizují, a přinesou tak zákazníkům nové možnosti.

Místní speditéři se zatím výrazného vstupu nových technologických start-upů do svého oboru příliš neobávají. I ostatních rizik je prý dost, a navíc "pro některé segmenty to fungovat bude, ale bude také spousta firem, které od toho utečou, protože peníze nejsou všechno," myslí si Luboš Mervart z Merka Spedition. Tím, že se spáruje nabídka a poptávka bez lidského faktoru a bez možnosti kontroly, podle něj narůstá riziko, že se přeprava neuskuteční bez problémů.

Internet ale vstupuje tak razantně prakticky do všech oblastí lidského života, že ani spedice nebude výjimkou. Lze tak předpokládat, že jednou bude velká část přeprav proudit přes automatické "spojovatele" v podobě aplikací. Na druhou stranu ale ještě pár desítek let bude určitě existovat i mnoho přeprav s tolika proměnlivými faktory, že je robotovi v počítači prostě nikdo nesvěří a raději dá přednost člověku.

Související