Projekt je podle realizačního týmu ze společnosti Toyota Material Handling CZ prvním svého druhu v Evropě. Automatizované řešení Autopilot částečně nahradí současný stav, to znamená zavážení výrobních linek obaly a odvážení hotových výrobků z jednotlivých stanovišť pomocí tažných souprav s tahači s lidskou obsluhou.

Automatizovaný milk-run ve výrobě pump do motorů představuje přibližně kilometr dlouhou trasu se dvěma okruhy a s mnoha naprogramovanými zastávkami. Po trase budou podle přesného jízdního řádu kroužit tři automatické soupravy s až pěti vagonky převážejícími plné a prázdné KLT boxy.

Bezchybně naplánované trasy jsou nutností

Do projektu se momentálně zapracovávají poslední změny, které jsou v tak rozsáhlém výrobním provozu jako je Bosch Diesel nevyhnutelné. „Dokončujeme poslední nejasné body v layoutu, křížení a míjení všech tří automatických vozíků na trase. Vychytáváme přesnou maximální rychlost v jednotlivých úsecích a především zatáčkách, definujeme potkávací místa, ve kterých se mohou protijedoucí vozíky vyhnout, protože z důvodu úzkých uliček v některých částech trasy, musí být potkávací místa nastavena přesně. Stoprocentně odladěný systém očekáváme v posledním kvartálu 2016,“ říká Vladimír Hnát, procesní logistický analytik ve společnosti Bosch Diesel Jihlava.

Vnitřní logika řídicího systému Autopilot pracuje s přednastavenými prioritami a změnami rychlostí a pojezdových časů a automaticky promítne nové zadání do celého schématu trasy. Usnadňuje tak ladění optimálního zásobování výroby podle požadavků zákazníka.

„Jsou nainstalovány veškeré laserové odražeče, orientační body, podle kterých vozík neustále načítá a přepočítává svou polohu, a kterým vděčí za to, že se neodchýlí od plánované trasy. Propočítáváme rychlostní varianty a scénáře včetně jízdního řádu tahačů pro reálný provoz v plné rychlosti i pro zkušební provoz, který bude záměrně probíhat v pomalejším módu, aby si pracovníci na nové tiché a vytrvale projíždějící vozíky bez obsluhy postupně zvykli,“ uvádí Jan Just, aplikační technik a IT specialista TMH CZ.

Automaty se prosazují zatím hlavně ve výrobě

Investice do plně autonomní manipulační techniky zvažuje stále více firem. Toyota Material Handling připravuje realizaci další objednávky od společnosti Continental Automotive v Jičíně a několik dalších zákazníků propočítává návratnost investic, připravují analytickou fázi, případně čekají na výsledky již realizovaných projektů.

„První z nich, automatický ručně vedený zakladač BT Autopilot SAE200 je již od roku 2014 úspěšně provozován ve společnosti Siemens, odštěpný závod Elektromotory ve Frenštátu pod Radhoštěm. Jiné, o něco méně náročné aplikace s vozíky bez obsluhy řízené magnetickou páskou jsme realizovali například ve společnosti Valeo v Žebráku nebo v akciové společnosti Federal-Mogul Friction Products v Kostelci nad Orlicí,“ uvádí Aleš Hušek, specialista na automatizaci a systémová řešení TMH CZ.

Související