Krátce po loňském vzniku vstoupilo Bibloo na slovenský trh, poté i na maďarský a rumunský. V kolika zemích působíte v současnosti?

V těchto třech zemích, které jste jmenoval, je e-shop plně lokalizovaný - máme tu zákaznickou podporu v místním jazyce, využíváme místní přepravce a máme tu také zřízenou místní adresu pro reverzní logistiku, včetně reklamací. Plus jsme začátkem července spustili stránku Bibloo.com pro 28 zemí po celé Evropě. Do nich doručujeme jen s jedním přepravcem, bez lokalizovaného call centra - webové stránky a zákaznická podpora fungují v angličtině. Pokud se ukáže, že se nám vyplatí do některé z těchto zemí jít s lokalizovaným e-shopem, jsme schopní to zřídit během jednoho měsíce.

Plánovali jste lokalizovaný e-shop i v Rakousku a Polsku...

Zatím na tom pracujeme. Hledáme lidi do call centra a řešíme různé otázky v různých oblastech včetně logistiky. Chtěli bychom to dokončit ještě tento rok, ale jelikož se budeme zároveň stěhovat do většího skladu, nejsem si ještě jistý, jestli to všechno stihneme.

Máte prý globální ambice? Bude následovat i vstup mimo Evropu?

V podstatě ano. Logistika je na to určitým způsobem nachystaná, ale musíme na to jít postupně. Až bude zaběhaná Evropa, můžeme pokračovat dál. Ale já osobně v tom problém nevidím.

Máte jen jeden centrální sklad. Mezi zákazníky ale stoupá zájem o rychlé doručení. Není to důvod k tomu, abyste si i na zahraničních trzích zřídili vlastní sklady?

Na Slovensku a v Maďarsku zvládáme doručovat za D+2. Do Rumunska dovážíme v časech přibližně D+3 od objednání. To je ještě přijatelné, ale už je to na hraně.

Není to tedy impuls pro zřízení regionálního skladu, když už jste začali vozit i do dalších evropských zemí?

Zatím určitě ne. Koncepce je taková, že co vidíte na stránkách, to máme na skladě a můžeme hned expedovat. Pokud bychom decentralizovali sklady, přišli bychom o tuto výhodu a doručování by se mohlo i prodlužovat. Kdyby si třeba někdo v Česku objednal zboží, které je na skladě jen v Rumunsku.

Spíš jsem myslel, že by v regionálním skladu byl kompletní sortiment.

V budoucnu je to možné, pokud budeme v nějaké oblasti expedovat desítky tisíc kusů.

S kým doručujete v zahraničí?

Maďarsko, Rumunsko a Slovensko zavážíme se Zásilkovnou. Až budeme začínat lokalizovaný e-shop v Rakousku a Polsku, pravděpodobně zvolíme jiné řešení.

Protože tam ještě Zásilkovna nefunguje?

Působí tam, ale pro nás je tento způsob nevyhovující.

Říkal jste, že v zemích, kde nabízíte lokalizované služby, doručujete s místními přepravci...

Zásilkovna má vlastní auta, ale také využívá lokální přepravce. Takže vozí naše balíky do daného státu a pak je předá těmto místní přepravcům.

S kým zavážíte v dalších 28 zemích, kde nemáte lokalizované služby?

S GLS.

S webem Bibloo.com jste začali nedávno. Kolik objednávek jste přes něj dostali?

Za první měsíc to byla necelá tisícovka zásilek. Zatím jsme netlačili na marketing. Spíš jsme to testovali a teď už začneme i s marketingem. I tak byl ale ohlas větší, než jsme čekali.

Ve skladu máte i obaly od DHL. Také s nimi budete spolupracovat?

Ano, uzavřeli jsme s nimi smlouvu, takže jsme nachystaní na mezikontinentální doručování. Všechno je v běhu, na start tohoto projektu musí být nachystána spousta věcí. Zatím tu máme ale jen krabice na otestování balení.

Na zahraniční trhy jste vstoupili velice rychle po založení. Je to tak jednoduché?

Až tak jednoduché to není, je za tím hodně práce. Tato koncepce, že budeme postupně vstupovat na zahraniční trhy, byla daná už předem. Připravovali jsme se na to, takže celý průběh byl hladší.

Jak vypadá expanze e-shopu na zahraniční trhy po logistické stránce? Na co je třeba se zaměřit a dát si pozor?

Za mou oblast, tedy logistiku, je nejpodstatnější cena přepravy. Čím dále doručujete, tím je to samozřejmě dražší. Pak je důležitá také rychlost doručení. Maximálně by to měly být ty tři dny. Další věc, která se váže na cenu, je podíl dobírek. Například v Rumunsku tvoří skoro 90 procent. Každá země je absolutně specifická, a proto je třeba se co nejlépe seznámit s podmínkami trhu, zjistit co nejvíce informací od místních obyvatel a firem a dobře se na vstup připravit.

Jaké jsou podle vaší zkušenosti hlavní rozdíly v on-line nakupování ve východní a střední Evropě?

Ve východní Evropě není trh ještě tak nasycený a lidé tu ještě nemají takovou důvěru v elektronické platby, proto se většina zboží doručuje na dobírku. Je tu tím pádem jiná cenotvorba a víc vratek. Lidé tu zkrátka nemají v e-shopy ještě takovou důvěru. Například na Slovensku nebo v Maďarsku je to z tohoto hlediska jiné - trh je více nasycený a důvěra je vyšší.

Doručování po Česku

Koncem loňského roku jste zavedli v Praze, Brně a Bratislavě i možnost doručení v den objednávky. Chystáte se tzv. same day delivery zavádět ještě jinde?

Zatím ne. Jako každá přeprava ani tato služba není stoprocentní. Vždy testujeme lokalitu, ve které plánujeme službu zavést. Takže tam, kde bychom nedosáhli 98procentní úspěšnosti doručení, same day zavádět nechceme.

S kým doručujete tyto expresní zásilky?

Také se Zásilkovnou.

Jaký je o rychlé doručení zájem?

V Praze a Brně má podíl zhruba dvě procenta.

Běžné zásilky pro vás v Česku doručuje DPD a Česká pošta. Jaká je úspěšnost doručení?

U pošty máme jen možnost "balík do ruky" a úspěšnost doručení na první pokus tu není příliš vysoká. Je otázka, jestli je to tím, že pošta doručuje mnohdy dopoledne, kdy není zákazník doma. Ale zase si to pak může vyzvednout na jejich pobočce. Teď pošta navíc změnila doručování na dopolední a odpolední.

Někteří doručovatelé už u nás zajišťují doručení v sobotu. Budete tuto možnost také nabízet? Je po ní poptávka?

Pokud bychom to zapnuli, tak pravděpodobně jen na vánoční období. Samozřejmě to stojí nějaké peníze...

Je to pro vás výrazně dražší než běžné doručení přes pracovní týden?

Ano. Uvažovali jsme o tom, zatím jsme to ale zavrhli s tím, že to znovu budeme otevírat na vánoční sezonu. Pokud sobotní doručení spustíme, určitě to spojíme s naším Bibloo VIP programem.

Zboží nad tisíc korun doručujete zdarma. Oblečení je spíše dražší zboží, takže bych si tipnul, že zadarmo budete vozit většinu objednávek, čímž dopravu platíte vlastně sami. Je to tak a je to pro vás případně udržitelné?

Je to kolem 90 až 95 procent, podle měsíce, takže ano - většina doručení je zdarma a pro členy Bibloo VIP je to zdarma vždy. Potíže nám to nedělá. Když jsme tvořili ceny, tak jsme s tím počítali. Každý e-shop si musí umět předem spočítat, kolik procent dopravy bude zhruba zdarma.

Lidé se bojí na internetu nakupovat oblečení, protože nemusí odhadnout správnou velikost. Jak proti tomu bojujete?

Máme na stránkách uvedené velikosti modelek nebo modelů, kteří oblečení předvádí, a samozřejmě také velikosti oblečení včetně různých druhů číslování a převodů mezi nimi. Zákazník také může zavolat na call centrum a nechat si změřit další rozměry oblečení.

A z pohledu logistiky? Váš konkurent Zoot například nabádá zákazníky, aby se nebáli objednávat více velikostí a to, co jim nepadne, pak poslali zpět. Na druhou stranu se pak musí vypořádat s velkým množstvím vratek.

Tímto směrem nechceme jít, protože při současném systému máme podíl vratek jen 12 až 15 procent. To je hodně nízké číslo, které se přibližuje číslům při on-line prodeji elektroniky, což považujeme za úspěch. Všechno směřujeme k tomu, aby si zákazník vybral správný kus hned napoprvé. Také proto většinu zboží fotíme přímo na modelech a připojujeme i vlastní videa, aby si zákazník prohlédl, jak produkt vypadá na těle.

E-shopy si často zřizují kamenné pobočky, vy ale žádné nemáte. Neplánujete nějaké?

Letos bychom chtěli otevřít jednu v Česku a příští rok i v zemích, které máme lokalizované. Vize je taková, že v kamenné pobočce v Praze bude mnoho kusů zboží, které si zákazník bude moct vyzkoušet. Pro případy, kdy si zákazník něco vybere, ale v obchodě nebude jeho velikost, plánujeme několik svozů denně ze skladu na prodejnu.

Do nového skladu

V jakých cyklech funguje logistika on-line obchodu s oblečením?

Během roku jsou ve fashion čtyři sezony - začátek jaro/léto, výprodej jaro/léto, podzim/zima a Vánoce. Těmto expedičním sezonám předcházejí čtyři příjmová období a mezi tím máme určitou nižší příjmovou hladinu dodávek. Přitom objednávky zboží se vytvářejí několik měsíců i půl roku dopředu, takže odhadnout toto všechno není jednoduché.

Kolik objednávek vyřizujete měsíčně?

Měsíčně expedujeme desítky tisíc kusů zboží. V květnu jsme vyrovnali vánoční sezonu, v červnu jsme ji překonali už asi o 30 až 40 procent. Souvisí to se skladovou kapacitou, kterou jsme zvyšovali na dvojnásobek, a do toho šly slevy. Loňská vánoční sezona byla vlastně naše první, byla to taková zkouška. Předpokládám, že před letošními Vánoci se dostaneme na přibližně sto tisíc kusů odeslaného zboží, když to půjde dobře.

Zmínil jste, že váš sklad se bude stěhovat. Kam a jakou bude mít plochu?

Letos se budeme stěhovat do jiné haly, která je v tomto areálu (bývalá továrna ČKD a poté Siemensu na pražském Zličíně - pozn. red.). Tento sklad má zhruba 5000 metrů čtverečních, a ten nový bude mít asi 10 tisíc metrů čtverečních.

Takže budete do skladu potřebovat další lidi...

Teď máme v logistice přibližně 20 lidí, kteří pracují zhruba na jeden a půl směny, od šesti ráno do pěti až šesti večer. Do budoucna počítám s dvěma regulérními směnami a během sezony i se třemi. Hledáme jak skladníky, tak vedoucí směn, ale i třeba vedoucího dopravy. Zatím jsem oddělení dopravy zastřešoval sám, ale nyní už je potřeba přijmout někoho přímo na tuto pozici.

Součástí tohoto skladu je i fotoateliér. Bude také v novém skladu?

Fotoateliér máme v kancelářích, tam se oblečení fotí na modelech a modelkách. Tady máme fotoboxy, které slouží pro velké příjmy, kdy se objedná hodně zboží a od každého druhu přijde třeba jeden dva kusy. Je za tím hodně práce a dlouho jsme ladili, aby šlo focení rychle a mělo to pro nás smysl. V novém skladu už budou všechny ateliéry pohromadě.

Přenesete všechny procesy, tak jak fungují v současném skladu, i do toho nového, nebo budete něco měnit?

Bude tam úplná novinka ve vychystávání. Tady funguje order picking, což dovoluje velikost skladu, ale nový sklad na to bude už příliš velký, tak jsme s naším IT oddělením vymýšleli nový způsob. Budeme zkoušet kombinovat order picking s vychystáváním po skladových zónách, tzv. batch picking. Pickeři budou vychystávat zboží jen ze svých zón a to pak budou doplňovat do tzv. hot zone. Z ní se následně bude vychystávat po celých objednávkách, což už je klasický order picking.

Nebude tam tedy proces běžné konsolidace, protože bychom ztratili možnost expedovat expresy. Jde o to, že když se vychystá hromada zboží a pak se to postupně konsoliduje, je složité najít v této kupě právě tu objednávku, která se má doručovat ještě ve stejný den.

O kolik bude celý proces delší, než je ten stávající?

Reakční doba se prodlouží jen o půl hodiny. Pokud bychom prováděli konsolidaci objednávek, bylo by to ještě delší. Byli bychom také omezeni konsolidačními okny, protože svou roli tu hraje rozpracovanost objednávek. Měli bychom určitý počet konsolidačních oken, ale třeba mnohem více objednávek. Pokud bychom je zaplnili, už bychom neměli kde další objednávky konsolidovat.

Kolik máte průměrně kusů zboží na jednu objednávku?

Je to kolem 2,2 kusu, takže vícečetná objednávka je běžná.

Jaké další změny v novém skladu plánujete?

Teď provádíme jakostní kontrolu na výstupu - ještě před balením. Nový sklad bude mnohem větší, takže to nebude už takto udržitelné, proto přesuneme kvalitativní kontrolu z expedice na příjem. Také bychom v novém skladu chtěli nasadit mobilní terminály od Honeywellu. Zatím naši skladníci používají notebooky se čtečkami.

Jaký software využíváte k řízení logistiky?

Máme vlastní systém a vlastního vývojáře, který ho vymyslel a zatím jej stíhá přizpůsobovat tak, jak potřebujeme. Tento systém funguje pro celou firmu - řídí jak obchod nebo účetnictví, tak logistiku.

Je systém postavený na nějakém základu?

Ne, je vyvinutý kompletně pro nás a to je na něm krásné. Zažil jsem SAP, a když na něm člověk potřebuje udělat nějakou procesní změnu, tak to trvá velice dlouho. My se teď rychle rozšiřujeme, takže změn potřebujeme strašně moc, což se ale s vlastním systémem a vývojářem dá zvládat.

Jakým způsobem řídí tento systém logistiku?

Expedice je řízená, zaskladňování ale zatím ne. Chtěli bychom, aby v novém skladu systém řídil alespoň zaskladňování do zón, aby zboží rozřazoval podle typu. A časem také aby přesouval zboží ve skladu podle obrátkovosti, podle klasické ABC analýzy. Toto zatím funguje ručně. Nevím, jestli se ta změna povede letos, v plánu ale určitě je.

Jak u vás funguje identifikace zboží?

Každé zboží dostává na příjmu náš štítek, který je jedinečný. Následně se zaskladní do lokace, která se ke zboží přiřadí v systému naskenováním jejího čárového kódu. Jelikož se jedná o obor fashion, při vychystávání nebereme ohled na FIFO, ale na délku vychystávací trasy. Snažíme se, aby pracovník posbíral co nejvíce kusů na co nejmenší ploše, a neřešíme, který kus je ve skladu delší dobu.

Lokace máte označeny kromě čárových kódů i 2D kódem data matrix. Proč?

Je to kvůli přechodu na mobilní terminály, které přečtou data matrix rychleji. Na oskenování čárového kódu potřebujete určitou vzdálenost, ale data matrix lze snímat i zblízka, takže je to přesnější a rychlejší. Může se to zdát jako maličkost, ale v konečném důsledku vám to uspoří nemálo času.

 

Logistika Bibloo v číslech

- Kapacita skladu - kolem 100 000 kusů zboží
- Počet položek/variant zboží - cca 29 000
- Počet druhů zboží - 8500
- Počet zaměstnanců v logistice - 20
- Měsíčně desítky tisíc expedovaných kusů zboží
- Před Vánoci se očekává až 100 tisíc balíků měsíčně
- Plocha stávajícího skladu 5000 m2
- Plocha budoucího skladu 10 000 m2
- Počet kusů zboží na objednávku - průměrně 2,2
- Podíl vratek 12 - 15 %
- Bibloo působí na 33 trzích Evropy

Peter Árva

Peter Árva působí v oblasti logistiky od roku 2006, kdy nastoupil na pozici operátora. Od roku 2012 pracoval ve společnosti Gebrüder Weiss jako vedoucí směny a od roku 2014 působil v e-shopu Mall.cz, kde se vypracoval z vedoucího směny na vedoucího skladu. Také se podílel na plánování i organizaci stěhování e-shopu do nových skladových prostor. Na pozici manažera logistiky v Bibloo nastoupil koncem loňského roku. Stará se o kompletní logistiku společnosti včetně řízení zásob, skladování a sledování toku zboží.

Foto: Milan Bureš

Související