Největší novinka letošního roku pro oblast silniční dálkové přepravy přichází na trh. Během slavnostního večera v Paříži představila Scania nejen novou řadu, ale i konkrétní novinky určené pro segment evropské dálkové přepravy.

„Jde nepochybně o největší investici za 125 let existence společnosti Scania,“ uvedl Henrik Henriksson, prezident a výkonný ředitel společnosti Scania, a dodal: „Dnes nepředstavujeme jen novou řadu nákladních vozidel, ale také jedinečnou, důmyslnou nabídku vhodných řešení ve formě produktů a služeb, které je společnost Scania schopna zajistit jako první v tomto odvětví.“

Nová generace vozidel si vyžádala deset let vývoje, na kterém se podílely na čtyři tisíce zaměstnanců společnosti, což je téměř čtvrtina všech zaměstnanců společnosti ve Švédsku. Oproti současnému modelu má ze Švédska být také podstatná část všech použitých dílů. Výroba nových nákladních vozidel začala v montážním závodě Scania v Södertälje. Na začátku se zaměří na vozidla a služby pro dálkovou dopravu, po nutných úpravách v jiných závodech Scania a s příchodem dalších dostupných verzí se však postupně představí i jiné alternativy.

Hlavním cílem vývoje byly nižší náklady dopravců

Nejviditelnější změnou prošla kabina, která prošla důkladným testováním v aerodynamickém tunelu a pyšní se perfektní obtékáním vzduchu. Právě díky novému profilu kabiny a menšímu odporu bylo dosaženo menší spotřeby vozidla. „Přestože nejmarkantnější změnou jsou nové kabiny, skutečnou inovaci představují nové technologie, služby a informace, které našim zákazníkům poskytnou přehled o jejich nákladech a výnosech. Naším cílem je dosáhnout, aby naši zákazníci byli trvale ziskoví bez ohledu na typ zakázky nebo podmínky, v nichž pracují,“ uvedl Henrik Henriksson.

Řidiči pak ocení přepracovaný interiér, který díky tenčím A-sloupkům a nižší přístrojové desce umožňuje lepší výhled na silnici. Samozřejmostí jsou dvě pohodlná lůžka, z nichž spodní může mít šířku až jeden metr. Všechny ovládací prvky jsou na dosah ruky tak, aby řidič mohl věnovat veškerou pozornost řízení.

Žádný kopec není problém

S novou řadou uvádí Scania také inovované pohonné jednotky s přepracovaným chlazením a vstřikováním paliva. Základem jsou třináctilitrové šestiválce s výkony 410, 450 a 500 koní. Šestnáctilitrové osmiválce pak mohou mít výkon až 730 koní. Všechny motory Euro 6 jsou schváleny pro pohon až na stoprocentní hydrogenovaný olej, obnovitelné palivo, v němž Scania vidí budoucnost. Díky vylepšením v konstrukci se spotřeba motoru snížila o 3 procenta.

Scania nabízí také široké spektrum hnacích náprav s jednoduchou redukcí. K dispozici je také kolová redukce ve dvou provedeních pevnosti. R753 je robustní jednoduchá rozvodovka s poměrem 2,35, která udržuje nízké otáčky motoru i při vysoké cestovní rychlosti, což má za následek také mírné snížení spotřeby.

Během evropského uvedení nových vozidel si asi 40 tisíc zákazníků a potenciálních zákazníků vyzkouší jejich řízení a seznámí se s celou nabídkou společnosti Scania, počínaje optimalizací v zájmu trvalé udržitelnosti až po financování, pojištění a údržbu. Po prvním představení v Evropě budou následovat další uvedení nové řady a nakonec celý proces vyvrcholí za 18 měsíců uvedením na mimoevropských trzích.

 

Související