Skladníkům asistují dva robotické vozíky, které následují pracovníky během vychystávání a převážejí připravené zboží. Po naložení skladník zmáčkne tlačítko na stroji a ten se automaticky přemístí k místu vykládky, odkud se po vyložení sám vrátí zpět. Zaměstnanci skladu tak mají při práci obě ruce volné a nemusí se věnovat obsluze vozíku, případně jej tahat nebo tlačit během své pracovní trasy.

Logistický sektor se v současné době musí vypořádat zejména s vysokou frekvencí vyskladňování zboží v menších jednotkách, což je dáno požadavky na nižší stavy skladových zásob i nárůstem internetového obchodu.

Vozík pro vychystávání zboží následuje skladníka regálovým systémem. Jakmile je vozík plný, odešle jej skladník k určitému místu vykládky a převezme jiný vozík k další činnosti. Díky tomuto řešení je přechod od vychystávání jednotlivých položek k hromadným úkonům efektivnější a ergonomičtější,“ vysvětluje Michael Artinger, manažer skladu DHL Supply Chain, který byl za testování zodpovědný.

Podobný systém, jako je tento stroj nazývaný EffiBot od francouzského startupu Effidence, nedávno uvedla na trh například společnost Still. Její vozík iGo neo usnadňuje práci skladníkům tím, že je během procesu vychystávání zboží sleduje a vždy zastaví v příhodné poloze vzhledem k aktuální skladové pozici. Obsluha díky tomu nemusí vystupovat a nastupovat do vozíku kvůli popojíždění.

Velcí dodavatelé skladového vybavení, jako Jungheinrich, Toyota MH, BITO, SSI Schaefer, Linde MH nebo Hyster, se v poslední době předhánění ve vývoji nových skladových automatizovaných systémů. Řadu z nich představily na nedávném veletrhu CeMat. Německý koncern KION před pár dny oznámil, že koupil za 2,1 miliardy dolarů společnost Dematic, která se zabývá právě automatizací v intralogistice.

Roboti s přidanou hodnotou

16 06 23 Sawyer 1Kromě robotů EffiBot se v současné době testují ve skladu DHL spolupracující roboti (např. Baxter a Sawyer) i pro služby s přidanou hodnotou, jako je například kompletace a balení.

„V nadcházejících týdnech uskuteční DHL další testy s různými druhy robotů a robotických systémů,“ říká Markus Kückelhaus, vedoucí oddělení Innovation & Trend Research v divizi DHL Customer Solutions & Innovation. „Po vyhodnocení výsledků se rozhodne, jaké technologie budou ve společnosti trvale zavedeny, abychom se patřičným způsobem etablovali v automatizované budoucnosti logistiky.“

Související