Výrobní závod Siemens Elektromotory Mohelnice denně vyrábí tisíce motorů v krátkých dodacích termínech. Pro naplňování svých výrobních plánů tak musí především bezchybně fungovat zásobování výrobních linek potřebným materiálem.

Před zavedením nového konceptu intralogistiky měla každá výrobní hala mohelnického závodu vlastní skladové hospodářství. To znamená vlastní příjem materiálu od dodavatelů, skladování, vychystávání a interní distribuci k výrobním linkám. Výrobní materiál byl do výroby dodáván v množství, které zpravidla dostačovalo na jednu a více směn. To obnášelo vysokou náročnost na plochu přímo v montážních halách a značnou pracnost při manipulaci s materiálem pro obsluhu výrobních linek.

Více prostoru, rychlejší dodávky

Hlavní změnou intralogistického projektu tak byla centralizace skladů materiálu do jednoho místa, tedy do prostor logistického centra společnosti Geis, které bylo pro tento účel rozšířeno o 2000 metrů čtverečních, a další potřebná plocha vznikla optimalizací uspořádání regálového systému.

Společnost Geis také změnila strategii příjmu a uskladnění materiálů. Všechen materiál je na vstupu do skladu opatřen čárovým kódem, který zaručuje stoprocentní trasování, čili jasnou evidenci o pohybu každé skladové položky. Pořízením odpovídající manipulační techniky se také zvýšila efektivita vychystávání. Zároveň byla použita technika z oblasti expediční logistiky, která nebyla doposud optimálně vytížena.

Zásobování závodu realizují milkrunové vlaky, které do výroby zajíždějí přesně podle výrobního plánu montážních linek. Zásoba materiálu u linek tak byla snížena na čtyřhodinovou výrobní spotřebu, což znamená nižší počet položek na montážních místech, a tím pádem i větší přehlednost výroby.

Vlaky převážejí materiál pomocí E-rámů a výměnných nástaveb. Každý E-rám může přepravovat až 1200 kilogramů. Celková hmotnost materiálu na jednom milkrunovém vlaku tak může dosáhnout až šesti tun. Přepravují se celé palety, gitterboxy, plastové boxy, ale i kanbanové materiály v přizpůsobených boxech. Jeden vlak je schopen za hodinu dodat až 35 palet přímo k montážním linkám. Geis je také jako logistický poskytovatel zodpovědný za vykrývání náhlých potřeb výrobních kapacit.

Důležitá proměna IT

Řízení materiálových toků v novém logistickém konceptu by se neobešlo bez podpory IT oddělení společnosti Siemens. Změnou nastavení systému SAP tak propojili systém plánování výroby přímo s vyskladněním materiálů z regálů distribučního centra, vychystáváním vyskladněných dílů do milkrunových souprav a transparentním předáním materiálů ve výrobě. Velkou výhodou upraveného systému SAP je, že logističtí manažeři přesně ví, co, kdy, kam a kým bylo dodáno. Zároveň díky němu mohou sledovat klíčové indikátory produktivity.

„Fáze přípravy a rozběhu nové koncepce zásobování výrobních linek je úspěšně za námi. Tým našich zkušených pracovníků je na novou činnost dobře zaškolen. S dalšími fázemi stěhování materiálů do distribučního centra budeme podle aktuální potřeby rozšiřovat i tým pracovníků,“ řekl Vilém Zlamal, ředitel mohelnické pobočky pobočky Geis CZ s tím, že se zatím dokončuje stěhování materiálů z výrobních hal. Plný provoz distribučního centra je plánován již na podzim tohoto roku.

Související