Rok 2016 bude pro e-shopy s potravinami v celé řadě věcí zlomový, myslí si Petr Vyhnálek, šéf Kolonial.cz, který kdysi řídil i řetězec Globus. Trh se podle něj v Praze a středních Čechách dostatečně zahustil, s on-line nákupem potravin má dnes zkušenosti více než polovina obyvatel tohoto regionu. Nejspíš se tedy začne rozšiřovat i do dalších oblastí, kde dnes rozvoz funguje v menší míře nebo prakticky vůbec. Potraviny se staly nejčastěji opakovaně nakupovaným artiklem na internetu, když sesadily dlouhodobě vedoucí módu. Navíc on-line nákup potravin roste každý měsíc v desítkách procent, zatímco kamenný prodej stagnuje a zároveň průměrná objednávka na webu je mnohem vyšší než nákup v prodejně, upozorňuje Vyhnálek.

Podle údajů Asociace pro elektronickou komerci a Heureka.cz loni Češi utratili v tuzemských internetových obchodech 81 miliard korun. To je o pětinu více než v roce 2014. Také roste podíl on-line na celkových obratech v maloobchodu. Loni to bylo už 8,1 procenta. "Oproti roku 2014 tak došlo k navýšení podílu o jeden procentní bod," řekl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Navíc podle něj pokračuje trend, kdy lidé nakupují on-line stále více právě zboží denní spotřeby.

Za kolik si Češi loni nakoupili potraviny on-line, není jasné. Odhady se pohybují přibližně od dvou do pěti miliard korun. Shodují se ale v tom, že letos obrat sektoru opět rychle poroste, a to až na dvojnásobek loňského čísla.

Zatím dva ze sta

Zatímco v Evropě si náplň pro svou lednici přes internet pravidelně objednává už deset lidí ze sta, v Česku zatím jen dva. Navíc máme největší množství e-shopů na počet obyvatel v celé Evropě, takže i v oblasti potravin by mohla nabídka přibývat, myslí si Jan Vetyška.

V zemích západní Evropy se e-shopy s potravinami začaly otevírat už na přelomu tisíciletí, na český trh s nimi jako první vstoupil řetězec Tesco teprve před čtyřmi lety. "Zájem roste v řádu desítek procent ročně," říká manažer e-commerce řetězce Peter Koubek.

E-shop "Potraviny on-line" obchodu Tesco je v Česku zatím jasnou jedničkou. Lidé přes něj nakoupili jídlo zhruba za miliardu korun. Pro řetězec jsou to přibližně dvě procenta jeho celkových českých tržeb. S e-shopem začínal v Praze, dnes dokáže obsloužit přes čtyři miliony obyvatel v celkem sedmi krajích. Registrovaných uživatelů má přes 200 000.

Přestože si zatím jídlo přes web kupují jen dvě procenta Čechů, podle Koubka už nyní utrácejí zajímavé peníze. "Útrata na internetu bývá několikanásobně vyšší než průměr v kamenném obchodě. Mimo jiné proto, že lidé přes internet nejčastěji dělají větší, zásobovací nákupy," říká.

Konkurence specialistů

Tesco bylo na českém trhu dlouho jediným větším e-shopem, který potraviny nabízel. Významnější konkurence mu vyrostla až v průběhu posledních dvou let. Jde zejména o Rohlík.cz, který působí v Praze, Brně a okolí těchto měst. Letos se ale chce dostat do všech měst nad 30 tisíc obyvatel. "Loni jsme přesáhli obrat 300 milionů korun, letos by to mělo být přes 1,2 miliardy," plánuje majitel firmy Tomáš Čupr, který Rohlík rozjel na podzim 2014. E-shop sází hlavně na rychlost - potraviny vozí do 90 minut.

Během loňského podzimu přešel Rohlík.cz na vlastní rozvoz, který před tím řešil přes kurýry Dámejídlo.cz. V Praze tak nyní nákupy doručuje téměř 50 rozvozových aut s rohlíkem v logu a během února se k nim mělo přidat dalších asi 20. "Letos nás čekají další velké výdaje za logistiku. Před Vánocemi jsme v rekordní den dokázali z pražského skladu expedovat kolem 50 000 kusů zboží a letos by toto číslo mělo vzrůst až na 200 000 kusů za jediný den," uvedl Čupr.

Další z velkých konkurentů, Kolonial.cz, pokrývá Prahu, část středních Čech a Plzeňsko a uvažuje o rozšíření do dalších regionů. Funguje teprve necelý rok a zaměřuje se spíš na čerstvost potravin - některé produkty dodavatelé přivezou jen pár hodin před tím, než jedou k zákazníkovi (blíže viz. další článek - o logistice Kolonialu). Rozvoz je až následující den po objednání, podobně jako u většiny dalších podobných služeb. Těmi jsou například Myfoodmarket.cz, Potravinydomu.cz, Nakuptesi.cz, Košík.cz a další.

Navíc před dvěma lety si v Boru u Tachova zřídil své distribuční centrum velký německý internetový supermarket Allyouneed Fresh. Zásobuje odtud čerstvými potravinami řadu zemí západní Evropy a vstoupil i do Polska. Původně měl své logistické centrum ve středním Německu. Důvodem pro přesun byla jak levnější pracovní síla, tak strategická poloha lokality. Přestože rozváží z našeho území, na českém trhu nefunguje. Pokud by s tím ovšem v blízké době nezačal, bylo by to překvapení. Už jen proto, že e-shop založila logistická společnost DHL, jejíž dceřinka PPL je v Česku na obchod napojená.

Další řetězce?

Pro nové české e-shopy je výhodou, že kromě Teska ostatní velké řetězce o internetový prodej potravin zatím příliš nemají zájem. Na rozdíl od zahraničí, kde sítě velkých supermarketů prodávají zároveň i on-line. "Ještě před pěti lety bylo dost obchodníků, kteří si mysleli, že internet se potravin nedotkne. Možná si to spíš přáli. Dnes je to realita a oni řeší, co s tím," poznamenává Vyhnálek.

Na rozjezd potravinového e-shopu jsou podle něj potřeba stovky milionů korun. Ty dosud řetězce pravidelně investují především do svých supermarketů. I to může být jedním z důvodů, proč se v Česku kromě Teska zatím do tohoto byznysu nikdo jiný nepustil. Kaufland sice oznámil, že v domovském Německu spustí e-shop příští rok a do dvou až tří let má následovat Polsko. O Česku ale firma nemluví.

V minulosti se mluvilo o Aholdu, jenž provozuje prodejny Albert a má zkušenost s e-shopem v zahraničí. "Budoucí plány nebudeme v tuto chvíli komentovat," reaguje mluvčí firmy Jiří Mareček.

Proč velké řetězce váhají? "Hlavním problémem bude logistika. Doručování potravin je oproti jinému spotřebnímu zboží specifické, navíc specializované e-shopy nabízejí rychlé dodání," říká Jan Vetyška. Řetězce podle něj vyčkávají na další vývoj na trhu.

Jeho názor potvrzuje obchod Globus. "Internetový prodej potravin vyžaduje výkonný logistický řetězec. Prodávat čerstvé potraviny přes internet se ziskem je podstatně složitější než elektroniku nebo jiné spotřební zboží, které stačí pouze vyskladnit," říká mluvčí Pavla Hoblíková. Globus spuštění on-line obchodu v blízké době neplánuje.

Lidl jde do toho

V tichosti se ale nyní ke zřízení e-shopu rozhoupal Lidl. Řetězec už hledá mezi vlastními zaměstnanci zájemce o práci v novém distribučním centru. To vznikne v Plzni na Borských polích. "Toto logistické centrum nenahrazuje žádný z aktuálně fungujících skladů, protože jeho cílem není zásobování našich prodejen. Jeho provoz bude souviset pouze se spuštěním nového Lidl e-shopu," stojí v náborovém letáku, který koluje mezi zaměstnanci řetězce.

Se zahájením provozu plzeňského distribučního centra firma počítá během podzimu letošního roku. "Start internetového obchodu poté předpokládáme nejpozději v prvním čtvrtletí roku 2017," uvedla mluvčí firmy Zuzana Holá.

Nové pracovníky Lidl začne v souvislosti s e-shopem brzy hledat i mimo firmu. "Do konce letošního roku chceme zaměstnat přibližně 350 nových zaměstnanců, do budoucna v případě plného provozu počítáme až s 1200 novými pracovními místy," dodává Holá. Firma také zakládá novou společnost Lidl E-Commerce Logistics, pod kterou plzeňský sklad bude spadat.

Expanze tohoto řetězce, který nyní v Česku provozuje 230 obchodů, se ale rozhodně neomezuje jen na e-shop. Na konci loňského roku oznámil, že tu během tří let investuje devět miliard korun do modernizace a výstavby nových prodejen a také do rozvoje skladových ploch. Díky tomu vytvoří 1500 nových pracovních míst. Mluvčí Lidlu Holá uvedla, že náklady na rozjezd e-shopu, jeho distribuční centrum a počty zaměstnanců, které přijmou, nebyly do čísel zveřejněných v prosinci zahrnuty.

 

On-line prodej potravin v číslech

2 až 5,5 miliardy korun je podle různých odhadů velikost on-line trhu s potravinami za minulý rok

81 miliard korun utratili loni lidé v tuzemských e-shopech celkem

To je o 20 % více než v roce 2014

8,1 % je podíl on-line na maloobchodních tržbách

10 % lidí v západní Evropě pravidelně nakupuje potraviny on-line

2 % to jsou v Česku

200 000 registrovaných uživatelů má Tesco Potraviny on-line

Až 4 miliony obyvatel by mohlo obsloužit

1 miliarda korun byl loni obrat největšího tuzemského e-shopu s potravinami

300 000 korun byl loni obrat Rohlík.cz


Foto: Kolonial.cz

E-shop Rohlík sází na rychlé doručení.
Foto: Rohlik.cz

Související