Česká obchodní inspekce (ČOI) loni uložila e-shopům 825 pokut v celkové výši 4,2 milionu korun. Porušení předpisů inspektoři zjistili v 83 procentech kontrol. Nejčastějšími nedostatky byly nesprávné nebo neúplné informace pro spotřebitele. ČOI to oznámila v tiskové zprávě. Předloni byly pokuty internetovým obchodům vyšší.

Loni inspekce obdržela 5178 stížností spotřebitelů, které se týkaly internetového obchodování. Nejčastěji si spotřebitelé stěžovali na způsob vyřízení reklamace, nedodání předem zaplaceného výrobku, na dodání jiného zboží, poškozeného, nekompletního, použitého místo nového a také na nevrácení peněz při odstoupení od smlouvy.

 

Stovky šetřených spotřebitelských podnětů týkajících se nákupů v e-shopech podle šéfa ČOI svědčí o neochotě řady prodávajících dodržovat povinnosti, vztahující se k odpovědnosti za vadné plnění a k reklamačnímu řízení. "Problematická byla zejména šetření internetových obchodů provozovaných zahraničními subjekty se sídlem mimo Evropskou unii," uvedl ústřední ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Celkem zkontrolovala inspekce 1194 obchodů nabízejících zboží a služby prostřednictvím internetu, nedostatky zjistila v 990 z nich. ČOI ale upozornila, že vysoké procento e-shopů vykazujících nedostatky nelze považovat za skutečný obraz internetového obchodování, protože při kontrolách se inspektoři zaměřili na problémové obchodníky.

Mezi nejčastěji zjištěné nedostatky patřilo porušení zákazu používání nekalých obchodních praktik, neposkytnutí řádných informací spotřebiteli o možnosti reklamace či porušení formálních náležitostí přijetí a vyřízení reklamace.

V roce 2014 Česká obchodní inspekce uložila internetovým obchodům pokuty ve výši 4,8 milionu korun. Nedostatky inspektoři zjistili u 79 procent z kontrol.

Související