Zdemolovaná karoserie kamionu po srážce s pendolinem ve Studénce.
Zdemolovaná karoserie kamionu po srážce s pendolinem ve Studénce.
autor: ČTK

Až devět let vězení žádá státní zástupce Aleš Boháč pro polského řidiče Slawomira Wojciecha Sondaje. Loni v červenci ve Studénce na Novojičínsku zavinil srážku kamionu s vlakem Pendolino. Na červenou vjel na železniční přejezd, kde jej uvěznily závory. Krátce nato do kamionu narazil vlak. Tři lidé nehodu nepřežili. Dvě desítky dalších utrpěly zranění.

Dále žalobce navrhl udělení zákazu řízení na maximální možnou dobu deseti let. "Mám za to, že obžalovaný by už nikdy neměl řídit," řekl. Podle něj si tak vysoký trest zaslouží s ohledem na následky nehody, formu obhajoby i postoj, který zaujal. Polákovi hrozilo desetileté vězení. Nejvyšší trest žalobce nepožadoval jen proto, že Sondaj dosud nebyl trestaný. Řidič čelí obžalobě z obecného ohrožení z nedbalosti.

 

Polský řidič má za sebou řadu dopravních přestupků a nehod v Polsku i dalších zemích Evropy. Podle žalobce v jeho případě zásadně selhaly polské orgány. "Včetně tamního bodového systému. V posledních dvou letech byl 16krát přistižen při spáchání přestupku. Nevím, co by se muselo stát, aby mu byl odebrán řidičský průkaz," uvedl Boháč.

Sondaj se hájil tím, že na přejezd mohl vjet, protože závory byly zvednuté. Zapnuté červené světlo podle něj neznamenalo, aby zastavil. Dále uvedl, že v kolejišti zůstal stát, protože mu závory opuštění prostoru zakázaly. "Je děsivé, že tyto absurdity vykládá profesionální řidič, který jezdil po celé Evropě. A přejel tisíce železničních přejezdů," uvedl státní zástupce. Lítost, kterou polský řidič projevil, označil za formální a účelovou. "Má sloužit k udělení mírnějšího trestu," řekl.

Polský řidič vezoucí náklad plechů z Polska do Maďarska podle obžaloby na železniční přejezd vjel 22. července v době, kdy už 30 vteřin svítila červená výstražná světla. Na kolejích jej uvěznily závory. Vlak, který do kamionu narazil, jel těsně před nehodou rychlostí okolo 160 kilometrů v hodině. Strojvedoucí stihl rychlost snížit na přibližně 140 kilometrů v hodině. Podle Boháče ohrožoval Sondaj na životě nejen cestující ve vlaku, ale také osoby pohybující se v okolí kolejiště.

Autoři: ČTK, vku