Ilustrační foto
Ilustrační foto
autor: HN - Tomáš Škoda

Návrh na změnu evropské směrnice prosazují západní země v čele s Belgií, Francií nebo Německem. Nařizovala by řidičům kamionů trávit povinné hodiny odpočinku mimo kabinu jejich vozu. Místo toho by měli spát především v hotelích nebo penzionech. Při policejní kontrole by to pak měli doložit účtenkou z ubytovacího zařízení.

Velké země prezentují opatření jako součást boje proti takzvanému sociálnímu dumpingu. Jako první s tím přišli Belgičané už v loňském roce. Podle českých dopravců jde fakticky o snahu omezit nebo rovnou vytlačit z trhu levnější konkurenční firmy ze střední a východní Evropy, které jezdí za nižší náklady mimo jiné i díky úspoře za ubytování.

„Jde o umělý a účelový výklad nařízení Evropského hospodářského společenství, naštěstí se to zatím neděje nějak systematicky,“ uvedl zástupce generálního tajemníka a vedoucí odboru legislativy a mezinárodních vztahů sdružení autodopravců Česmad Bohemia Jan Medveď pro sever Idnes.cz.

Proti zákazu již vystoupilo Česko i ostatní země Visegradské čtyřky. Podle nich jen snižuje konkurenceschopnost malých a středních firem a omezuje svobodu podnikání.

Přespávání řidičů v kabinách je v silniční přepravě zavedenou tradicí, komfort kabin se za posledních dvacet let významně posunul a moderní interiéry kamionů připomínají spíše obytné vozy. „Za 25 let v oboru jsme nezaznamenali, že by řidič nechtěl přespat v kabině. Naopak, například v naší centrále spí raději na parkovišti ve svém voze, než ve zrekonstruovaném firemním ubytování," uvedla Martina Šmídlová, jednatelka firmy Šmídl.

Řidiči mají v kabině kamionu k dispozici lůžko standardních rozměrů, nezávislé topení, lednici i televizi. Většina s sebou vozí i vlastní lůžkoviny a notebook. V kabině sice chybí sociální zařízení, to ale bývá prakticky vždy dostupné na parkovištích vyhrazených pro kamiony, kde řidiči vozidla odstavují.

„Výrobci kamiony neustále upravují tak, aby byly na přespání co nejpohodlnější. Už jsem vystřídal celou řadu typů i značek a přespat v kabině nebyl nikdy problém. S přiděleným tahačem jezdíme ve firmě v průměru dva tři roky, tak je to takový druhý domov," řekl jeden z řidičů Ivan Jurajda.

„Rozhodně řidiče nenutíme přespávat v kamionu. Preferují spíše z praktických než finančních důvodů. Je časově náročné sjíždět z trasy a hledat volný penzion s hlídaným parkovištěm pro kamiony, kde by bylo možné nechat náklad bez dozoru," vysvětlila Martina Šmídlová.

Autoři: rn