Ilustrační foto
Ilustrační foto
autor: Kees Torn

Mezinárodní bezpečnostní dohoda pro ochranu životů na moři byla vytvořena jako prostředek, který má zajistit dodržování základních standardů při provozu lodí, jejich konstrukcí a vybavení. SOLAS byla poprvé publikována v roce 1914 po potopení Titaniku.

„Požadavek na ověření hmotnosti kontejneru je po dlouhé době významným zásahem do logistiky námořních přeprav,“ upozornil David Marouš ze společnosti Cordstrap.

Odesílatel a/nebo dopravce je povinen uvádět hmotnost nákladu v konosamentu (Bill of Lading) už nyní. Přesto je celá třetina z celkových 130 miliónů přepravených kontejnerů ročně přetížena, říká David Marouš.

Tato nesprávná deklarace stojí za mnohými katastrofami. „Když ztroskotala loď MSC Napoli u britských břehů v roce 2007, bylo dodatečně zjištěno, že 20 procent kontejnerů mělo chybně deklarovanou hmotnost o tři tuny a některé byly až o 20 tun těžší,“ podotýká Marouš.

Existují v zásadě dvě metody, jak potvrdit hmotnost kontejneru. Za prvé fyzicky zvážit kontejner včetně nákladu a fixačních prostředků certifikovaným vážicím zařízením před naložením na loď. To je možné provést ve vnitrozemí i v přístavu. Vážní lístek je nutné přiložit k přepravním dokumentům.

Za druhé je pak možné zvážit náklad včetně přídavných balicích a fixačních prostředků, včetně tary kontejneru, a celkový součet uvést jako ověřenou hmotnost. Pak je nutné doložit záznam o vážení certifikovanou váhou.

Autoři: rn